1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا می‌توان بعد از جراحی لوله باردار شد؟

آیا می‌توان بعد از جراحی لوله باردار شد؟

آیا می‌توان بعد از جراحی لوله باردار شد؟

انسداد یا آسیب لوله‌های فالوپ یکی از دلایل شایع ناباروری است. لوله‌های فالوپ لوله‌های باریکی در دستگاه تناسلی خانم‌ها هستند که به انتقال تخمک‌ها از تخمدان‌ها (محل نگهداری تخمک‌ها) به رحم (رحم جایی که تخمک بارور شده به نوزاد تبدیل می‌شود) کمک می‌کند. انسداد یا آسیب لوله‌های فالوپ از باردار شدن زنان جلوگیری می‌کند و لوله‌های فالوپ مسدود شده مانع از رسیدن تخمک بالغ آزاد شده از تخمدان شما به رحم و لقاح با اسپرم می‌شود. جراحی لوله برای باز کردن یا ترمیم لوله مسدود شده یا آسیب دیده انجام می‌شود. موفقیت جراحی لوله به محل و شدت انسداد لوله بستگی دارد. در حین جراحی بیمار تحت بیهوشی قرار می‌گیرد. در صورتی که انسداد لوله نزدیک رحم باشد از هیستروسکوپی استفاده می‌شود. با این حال لاپاراسکوپی و لاپاراتومی زمانی استفاده می‌شود که انسداد در انتهای لوله نزدیک به تخمدان باشد.

دلایل انسداد لوله‌های فالوپ چیست؟

برخی از دلایل انسداد لوله‌های فالوپ عبارتند از عفونت یا جراحی در شکم یا لگن مانند آپاندیسکتومی، برداشتن فیبروم یا عمل کیست تخمدان. این باعث ایجاد بافت اسکار در داخل لگن و شکم می‌شود که باعث انسداد جزئی یا کامل لوله‌های فالوپ خواهد شد. پارگی آپاندیس نیز می‌تواند باعث آسیب لوله‌های رحمی شود. یکی دیگر از اختلالات رایج که می‌تواند منجر به آسیب لوله‌ها شود آندومتریوز است. اندومتریوز یک بیماری شایع پزشکی است و زنان مبتلا به مشکلات باروری که درد لگن، رابطه جنسی دردناک یا گرفتگی‌های غیرقابل تحمل پریود همراه با خونریزی شدید را تجربه می‌کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به آندومتریوز باشند.

 

انسداد لوله‌های فالوپ چه خطراتی دارد؟

مسدود شدن لوله‌های فالوپ می‌تواند شانس لقاح را کاهش دهد و خطر حاملگی خارج رحمی را افزایش دهد. در صورتی که حاملگی اتفاق بیفتد که به آن حاملگی لوله‌ای نیز گفته می‌شود. حاملگی خارج از رحم زمانی است که یک تخمک بارور شده به جای رحم در لوله فالوپ یا هر قسمت دیگر از لگن کاشته می‌شود.

آیا می‌توان بعد از جراحی لوله باردار شد؟

بارداری بعد از جراحی لوله‌ها به باز بودن لوله‌ها بستگی دارد. اگر لوله‌ها از انسداد پاک شوند و به طور طبیعی کار کنند احتمال بارداری موفق زیاد است. میزان موفقیت بارداری بعد از جراحی به عواملی مانند میزان آسیب لوله‌ها، سلامت جنسی و تناسلی همسر و سن بیمار بستگی دارد. هر چه سن خانم‌ها کمتر باشد احتمال باردار شدن بعد از جراحی لوله‌ها بیشتر می‌شود. با این حال جایگزین‌های دیگری برای زنانی که حتی پس از عمل جراحی با مشکلاتی برای باردار شدن مواجه هستند وجود دارد.

اگر جراحی لوله رحمی ناموفق باشد چگونه می‌توان باردار شد؟

IVF یک درمان پزشکی است که در آن یک تخمک سالم و اسپرم در آزمایشگاه با هم ترکیب می‌شوند و تخمک بارور شده مستقیماً در رحم زن قرار می‌گیرد. با این حال موفقیت IVF نیز به شدت به سن بیمار، سلامت جسمانی، مشکلات باروری و کیفیت اسپرم بستگی دارد.

 

منبع:

www.thehealthsite.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *