1403/02/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا می‌توان در دوران بارداری به شیرهی ادامه داد؟

آیا می‌توان در دوران بارداری به شیرهی ادامه داد؟

آیا می‌توان در دوران بارداری به شیرهی ادامه داد؟

بارداری جدید دلیل رایج از شیر گرفتن است. برخی از کودکان خود را از شیر می‌گیرند و برخی از مادران نیز برای آماده شدن برای کودک جدید از شیر گرفتن را انجام می‌دهند. البته شما مجبور نیستید فقط به دلیل بارداری مجدد از شیر بگیرید. معمولاً می‌توانید به شیر دادن ادامه دهید. حتی ممکن است پس از ورود کودک جدید خود به نوزاد و فرزند بزرگتر خود شیر دهید.

ایمنی شیردهی در دوران بارداری چه مقدار است؟

پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد ادامه شیردهی بهترین تصمیم را بگیرید. شیردهی در دوران بارداری جدید معمولاً بی‌خطر است. اگر سالم هستید و بارداری سالمی دارید، باید بتوانید به شیردهی ادامه دهید. با این حال برخی شرایط وجود دارد که ممکن است پزشک توصیه کند شما از شیردهی خودداری کنید. می‌بینید که هنگام شیردهی، بدن شما هورمونی به نام اکسی توسین‌ترشح می‌کند. اکسی توسین هورمون پیوند و عشق است اما باعث انقباضات رحم نیز می‌شود. در یک بارداری سالم و کم خطر این انقباضات خطرناک تلقی نمی‌شوند.

 

شیردهی چگونه بر کودکی که شما حمل می‌کنید تأثیر می‌گذارد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که شیردهی در دوران بارداری به بارداری فعلی شما آسیب برساند یا در رشد و نمو نوزاد جدید شما تداخل ایجاد کند. شما می‌توانید در حالی که کودکی را که با او حمل می‌کنید با تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک خود شیر مادر تولید کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید بخاطر بسپارید. تغییر در شیر مادر و میزان شیر شما می‌تواند بر کودکی که از او شیر می‌دهید تأثیر بگذارد. اگر کودک شما زیر یک سال است، باید این تغییرات را به دقت کنترل کرد تا مطمئن شوید کودک به اندازه کافی تغذیه می‌کند. اما، اگر کودک شما یک کودک نوپا است که در حال حاضر انواع غذا‌های جامد را می‌خورد و از یک فنجان می‌نوشد، بنابراین تغییر در مقدار شیر مادر نباید مسئله‌ای باشد.

 

تغییرات در شیر مادر به چه صورت است؟

آغوز مملو از آنتی بادی و تغذیه است. بنابراین هنوز برای کودک بزرگتر مفید است. با این حال آغوز زیادی ایجاد نمی‌کنید.

طعم و مزه آغوز متفاوت از شیر بالغ است. با کاهش حجم شیر مقدار قند شیر یا قطره لاکتوز باعث شیرین شدن شیر می‌شود. در همان زمان سطح سدیم افزایش یافته و باعث شورتر شدن آن می‌شود. ممکن است کودکی که در حال حاضر به او شیر می‌دهید این تغییرات را نادیده گرفته و بدون هیچ مشکلی به شیر خود ادامه دهد، یا اینکه ممکن است اختلاف سلیقه را دوست نداشته باشد.

آغوز یک ملین طبیعی است. به نوزادان کمک می‌کند تا اولین مدفوع بچه به نام مکونیوم را از بدن خود خارج کنند. کودک بزرگتر شما که از شیر مادر تغذیه می‌کند ممکن است در آخر مدفوع شل داشته باشد. ممکن است بلافاصله یا کمی بعد در بارداری متوجه کاهش شیر خود شوید.

اگر کودک شیرده شما زیر یک سال است و متوجه کاهش شیر خود شدید حتما با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. ممکن است مجبور باشید علاوه بر شیردهی به کودک خود شیرخشک نیز بدهید تا مطمئن شوید کودک به آنچه نیاز دارد می‌رسد.

اگر کودک شما بیش از یک سال دارد، باید بیشتر تغذیه خود را از طریق انواع غذا‌های جامد دریافت کند. شما می‌توانید به شیردهی ادامه دهید اما ممکن است مجبور باشید در صورت لزوم به او شیر کامل یا شیر خشک کودک نوپا بدهید.

کاهش میزان شیر می‌تواند منجر به کاهش جریان شیر مادر از پستان شود. برخی از کودکان ناامید شده و شیردهی را متوقف می‌کنند.

چگونه بارداری جدید بر مادران شیرده تأثیر می‌گذارد؟

پستان دردناک و نوک پستان

بارداری می‌تواند یک مشکل قدیمی شناخته شده شیردهی را بازگرداند. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، یک بار دیگر می‌تواند منجر به سینه و پستانک‌های حساس شود. شیردهی با نوک پستانک می‌تواند ناراحت‌کننده یا حتی دردناک باشد. متأسفانه روش‌های درمانی معمول برای شیردهی با زخم‌های ماسوره معمولاً در دوران بارداری جدید نیستند زیرا علت آن هورمونی است. بنابراین درمان حساسیت به نوک پستان مربوط به بارداری است. ممکن است فقط در سه ماه اول طول بکشد، بنابراین اگر بتوانید سه ماهه اول را پشت سر بگذارید ممکن است خوب باشید. با این حال برای برخی از مادران می‌تواند کل بارداری را ادامه دهد. برای مقابله با آن می‌توانید:

کمپرس سرد یا مرطوب‌کننده بی‌خطر نوک سینه را به نوک پستان خود بمالید. سوتین حمایتی بپوشید.

سعی کنید حواس پرتی او را هنگام شیردهی به کودک یا پرستار هنگام خستگی محدود کنید تا کودک نتواند به اطراف حرکت کند و نوک پستان شما را نکشد.

 

خستگی:

به دلیل تمام تغییرات هورمونی که در بدن شما اتفاق می‌افتد احساس خستگی بیش از حد معمول هنگام بارداری طبیعی است. مراقبت از کودک دیگر و شیردهی مطمئناً می‌تواند به آن اضافه کند. اگر می‌توانید استراحت کافی داشته باشید. ممکن است وقتی کودک یا کودک نوپایی دارید می‌خزد یا می‌دوید، سخت باشد اما سعی کنید.

هنگام شیردهی با پا‌های بالا بنشینید یا دراز بکشید

وقتی کودک شما چرت می‌زند، چرت بزنید

از وعده‌های غذایی صرف نظر نکنید و به یاد داشته باشید که مایعات زیادی بنوشید.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *