1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا کیست تخمدان باعث ناباروری می‌شود؟

آیا کیست تخمدان باعث ناباروری می‌شود؟

آیا کیست تخمدان باعث ناباروری می‌شود؟

کیست‌های تخمدان کیسه‌های پر از مایعی هستند که روی تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند. کیست‌های ساده تخمدان معمولاً سرطانی نیستند. اکثر کیست‌ها از طریق سونوگرافی یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری تشخیص داده می‌شوند که به پزشک شما اجازه می‌دهد اندازه کیست‌ها را ببیند. در حالی که اکثر کیست‌ها علائمی ایجاد نمی‌کنند و اگر کیست پاره شود ممکن است احساس درد و ناراحتی ناگهانی کنید. اگر کیست تخمدان دارید و برای بارداری اقدام می‌کنید مهم است که بدانید کیست تخمدان معمولاً مشکلی در باروری ایجاد نمی‌کند.

 

آیا اندومتریوز باعث کیست تخمدان و ناباروری می‌شود؟

کیست‌ها معمولاً باردار شدن را سخت‌تر نمی‌کنند اما اگر کیست‌ها به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند آندومتریوز ایجاد شده باشند ممکن است مشکلاتی در باروری داشته باشید. آندومتریوز شرایطی است که در آن بافت‌هایی که شبیه پوشش داخلی رحم شما هستند کاشته می‌شوند یا در قسمت بیرونی رحم مانند تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ رشد می‌کنند. در حالی که هنوز امکان باردار شدن وجود دارد اما اندومتریوز باعث کاهش باروری می‌شود. ۳۰ تا ۴۰ درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است با ناباروری دست و پنجه نرم کنند. با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی موجود برای اندومتریوز و برای کمک به دستیابی به اهداف باروری فردی خود صحبت کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

اگر مجموعه‌ای از کیست‌ها یا فولیکول‌های به‌اندازه مروارید دارید ممکن است به بیماری به نام سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا باشید که یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است. تخمدان‌های شما حاوی تخمک‌هایی هستند که از رشد یک زن به عنوان جنین در تخمدان‌ها وجود دارد. این تخمک‌ها هر ماه در مرحله تخمک‌گذاری چرخه قاعدگی آزاد می‌شوند. تخمک‌ها در کیسه‌های کوچکی به نام فولیکول قرار دارند که با بالغ شدن تخمک‌ها با مایع پر می‌شوند. به طور معمول فولیکول‌ها باز می‌شوند تا تخمک‌های بالغ آزاد شوند و آن‌ها را برای لقاح به رحم می‌فرستند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تمام هورمون‌های مورد نیاز برای بالغ شدن کامل تخمک‌ها را نمی‌سازند. فولیکول‌ها رشد می‌کنند و مایع می‌سازند اما تخمک‌ها آزاد نمی‌شوند. تخمک‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و فولیکول‌ها غیر فعال می‌مانند.

کیست تخمدان و بارداری چه ارتباطی به یکدیگر دارند؟

کیست تخمدان در اوایل بارداری شایع است، حتی اگر دیگر قاعدگی نداشته باشید. معمولاً این کیست‌ها مانند سایر کیست‌های تخمدان بی‌ضرر هستند. اگر کیست‌ها در طول بارداری شما به رشد خود ادامه دهند چند مشکل احتمالی وجود دارد. ممکن است در حین زایمان پاره شوند، بپیچند یا حتی مشکلاتی ایجاد کنند. این یکی از دلایلی است که مهم است در طول بارداری و در طول زندگی تحت مراقبت متخصص زنان و زایمان باشید. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا ناشی از بارداری، سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهید. با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد خطر و گزینه‌های درمانی احتمالی خود صحبت کنید. او مجموعه کاملی از گزینه‌ها را به شما ارائه می‌دهد و بهترین روش درمانی را برای کمک به شما در داشتن سالم‌ترین بارداری ممکن توصیه می‌کند.

 

منبع:

www.pennmedicine.org


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *