دوران سالمندی دورانی است که همه ما تجربه خواهیم کرد. افراد سالمند گاهی برای فرار از تنهایی و تجربه کردن زندگی پر نشاط در این سن اقدام به ازدواج می کنند. ازدواج در دوران سالمندی اگر به درستی صورت گیرد، نیازهای روحی سالمند مانند دوست داشتن، همدلی، حمایت و احساس نیاز به صمیمیت را تامین می کند. بنابراین انتخاب همسر در سالمندی اهمیت ویژه ای دارد و انتخاب همسر نامناسب مشکلات سالمندان را افزایش می دهد. 
اصول ازدواج در سالمندان چگونه باید باشد
ازدواج در دوره سالمندی فواید زیادی مانند، تقویت روحیه، دوری از افسردگی و اضطراب، رهایی از تنهایی، یافتن یک همراه، کاهش مشکلات جسمی و… دارد اما در صورت ازدواج نامناسب، مشکلات سالمندان افزایش می یابد. سالمندان در هنگام ازدواج بهتر است به این نکات توجه نمایند.
علت اصلی ازدواج در سالمند را کشف کنید
دلایلی که موجب می شود یک سالمند، اقدام به ازدواج کند، هوا و هوس نیست بلکه دلایل ازدواج در سالمندان عبارتند از :
یافتن هم صحبت جدید و فرار از تنهایی
نیاز به نگهداری
ترس از مرگ
ازدواج با سالمندان
سالمند را به لحاظ سلامت روانی مورد بررسی قراردهید
در ازدواج هر دو نفر باید احساس آرامش کنند و ازدواج سبب تعالی جسمی و روحی آنان شود، پس باید سالمند به لحاظ سلامت روانی مورد بررسی قرار گیرد و سلامتش تایید شود، زیرا ممکن است او دچار مشکلات عصبی باشد و در صورت ازدواج، موجب تخریب روحیه فرد مقابل خود نیز شود.
سطح فرهنگی را در ازدواج جدی بگیرند
در ازدواج در هر سنی اگر سالمندان از نظر سطح فرهنگی با هم تناسب نداشته باشند، ازدواج به یک چالش جدی تبدیل می شود.
در مورد حضور بچه ها در زندگی به توافق برسند
در ازدواج سالمندان موضوع حضور بچه ها در زندگی آن ها نیز مطرح است پس باید آنها قبل از ازدواج درباره حضور بچه ها در زندگی به توافق برسند تا بعد ها دچار مشکل نشوند. مثلا مقدار رفت و آمد با فرزندان را تعیین کنند و توافق کنند آیا فرزند مجرد یکی از سالمندان می تواند با آن ها زندگی کند یا خیر و… .
ازدواج در سنین پیری نباید از روی اجباری باشد
اگر ملاک ازدواج در این سن برطرف کردن نیاز مالی و از روی اجبار باشد ممکن است در طولانی مدت مسایل جدی ای را در پی داشته باشد زیرا زندگی مشترک برای هر دوی افراد باید جالب تر از زندگی تنهایی باشد.
در ازدواج باید به مشکلات سالمندی توجه شود
دو فردی که تصمیم به ازدواج می گیرند، باید تا حدودی توانایی انجام کارهای خود را داشته باشند و مثلا مرد فقط برای اینکه نیاز به نگهداری دارد ازدواج نکند. ممکن است بیماری باعث ناراحتی فرد مقابل شود و مجبور شود بیشتر وقت خود را برای مراقبت از زوج بیمار بگذارد. در این صورت رابطه خوبی میان آنها شکل نمی گیرد. در این موارد برای کمتر شدن مشکلات بهتر است اقدام به گرفتن پرستار نمایند تا ازدواج صورت گیرد.
ازدواج در سنین پیری باید سنجیده و منطقی باشد
ازدواج در دوره سالمندی باید سنجیده، منطقی و حساب شده باشد. در این سن ازدواج هایی می توانند موفق باشند که تا حد امکان هر دو طرف با یکدیگر هماهنگی، همفکری و نزدیکی دیدگاه داشته باشند.
سالمندان باید از نظر سنی نیز تناسب داشته باشند
اگر سالمند با فردی که همسن خودش است ازدواج نماید این ازدواج می تواند پر فایده باشد اما اگر او با فردی جوان ازدواج کند مشکلاتی برای او و همسر جوانش پیش خواهد آمد. ازدواج فرد جوان و سالمند معمولا به خاطر مسائل مالی و کسب ثروت است.