چطور/ موهای زائد و نخواستنی بدن گاهی احساسات ناخوشایندی به وجود می‌آورند. شما هم تجربه رشد موهای زائد را دارید؟ یادتان باشد شما تنها نیستید و خیلی‌ها با این مسئله روبه‌رو هستند. در این مقاله، راه‌هایی را برای کاهش رشد موهای زائد معرفی خواهیم کرد.

وجود موهای زائد در بدن معمولا ژنتیکی است. هیرسوتیسم (Hirsutism) که ناشی از افزایش سطح هورمون‌هایی مانند آندروژن (Androgens) است نیز در رشد موهای زائد نقش دارد. خوشبختانه، درمان‌هایی وجود دارد که به کاهش رشد موهای زائد کمک می‌کنند یا دست‌کم باعث می‌شوند این موها جلوه و نمود کمتری داشته باشند. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نیز در این زمینه نقش مهمی دارد.

البته فراموش نکنید پیش از هر تصمیمی برای تغییر ناگهانی در رژیم غذایی یا شروع به مصرف مکمل‌ها باید با پزشک مشورت کنید.

روش اول: جلوگیری از رشد موهای زائد
 
هر مشکلی راهی دارد. اگر از وجود موهای زائد پرتعداد روی بدنتان خسته‌اید، جای نگرانی نیست. البته کاملا قابل‌درک است که از چنین چیزی خوشتان نیاید و نگران شوید؛ اما باید بدانید فقط غیرممکن غیرممکن است و همیشه راهی برای مقابله با مشکلات مختلف وجود دارد. برای جلوگیری از رشد موهای زائد نیز به موارد زیر دقت داشته باشید:

۱. ورزش‌کردن و پیروی از رژیم غذایی سالم
با ورزش‌کردن و داشتن رژیم غذایی سالم می‌توانید وزنتان را کم کنید و باعث کاهش رشد موهای زائد شوید. این را می‌دانستید؟ با کاهش وزن، سطح آندروژن کاهش می‌یابد. این هورمون در رشد موهای زائد نقش دارد و کم‌شدن آن شما را از دست موهای زائدتان نجات می‌دهد.

پس بهتر است سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید. چطور؟:

نوشیدنی‌های پرشکر مانند نوشابه و غذاهای فراوری‌شده را کنار بگذارید.
دست‌کم ۳ یا ۴ روز از هفته را به‌مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. با این روش می‌توانید به‌شکلی متعادل و صحیح، وزنتان را کاهش دهید و کنترل کنید.
قبل از اینکه تغییراتی گسترده و بزرگ در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان به وجود بیاورید، با متخصصان مشورت کنید و مطمئن شوید روشتان صحیح است و به بدنتان آسیبی وارد نمی‌کند.
از پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، توفو، دانه‌های غلات کامل (دانه‌هایی که تمام بخش‌هایشان حفظ شده و مثلا سبوس دارند و فراوری و تصفیه نشده‌اند)، میوه‌ها و سبزیجات فراوان استفاده کنید.
۲. مصرف چای نعنا برای کاهش رشد موهای زائد
تحقیقات و پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند نوشیدن چای نعنا در کم‌شدن سطح آندروژن نقش دارد. چای نعنا یا برگ‌های نعنای تازه را در یک فنجان آب‌جوش (۲۴۰ میلی‌لیتر آب)، به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه دم کنید و بعد برگ‌ها را از آب بیرون بیاورید و آن را بنوشید.

برای مشاهده اثرگذاری چای نعنا روی موهای زائد، ۱ یا ۲ بار در روز از این چای بنوشید.
۳. مصرف فراورده‌های سویا
سویا حاوی فیتواستروژن (Phytoestrogens) است. این ماده نقشی مشابه استروژن در بدن دارد. افزایش موهای زائد ممکن است نتیجه کمبود سطح استروژن باشد؛ بنابراین، برای افزایش میزان استروژن در بدن، می‌توانید از فراورده‌های سویا مانند شیر سویا، ادامامه (سویای نارس پخته‌شده در غلاف) یا برگرهای سویا استفاده کنید.

سعی کنید دست‌کم در یکی از وعده‌های غذایی‌تان از فراورده‌های سویا استفاده کنید.
۴. استفاده از قرص‌های پیشگیری بارداری برای کاهش آندروژن
قرص‌های پیشگیری از بارداری در کاهش رشد موهای زائد نقش دارند. چطور؟ استروژنِ قرص‌های بارداری تلاش می‌کند آندروژن موجود در بدن را بکاهد یا بی‌اثر کند. اگر قرص‌های ضدبارداری مصرف نشوند، سطح آندروژن ممکن است زیاد و زیادتر شود. البته برای مصرف این قرص‌ها جهت کنترل آندروژن باید حتما با پزشک مشورت کنید.

قبل از مشورت با پزشک، هرگز مصرف قرص‌های ضدبارداری را شروع نکنید. شاید برایتان خطرناک باشند.
۵. مراجعه به پزشک برای دریافت قرص‌های ضدآندروژن
برای کاهش موهای زائد صورت و بدن می‌توانید از داروهایی برای کاهش سطح آندروژن بدن استفاده کنید. قبل از مصرف باید نزد پزشک بروید و ببینید روش و شیوه کار چیست. زنان تراجنسیتی (Transgender) باید قبل از دریافت این قرص‌ها، حتما با پزشک درباره اثرگذاری درمان مشورت کنند.

۶. استفاده از مکمل‌های ویتامین D
تحقیقات نشان می‌دهند مصرف مکمل ویتامین D تا ۵۰هزار واحد در هر ۲ هفته باعث کاهش رشد موهای زائد بدن می‌شود. برای شروع مصرف این مکمل هم باید از دستورات پزشک پیروی کنید.

اگر ویتامین D را بدون تجویز پزشک مصرف کنید، احتمال وقوع عوارض نامطلوبی مانند ضعف ماهیچه‌ها، گیجی، تشنگی مفرط، تهوع و خستگی برایتان وجود خواهد داشت.
ویتامین D روی سطح قند خون هم اثر می‌گذارد؛ پس حتما قبل از مصرف با پزشک درباره آن صحبت کنید، به‌ویژه اگر دیابت دارید.
۷. کاهش آندروژن با مصرف مکمل گل صدتومانی
از گل پیونی یا صدتومانی (یا همان صدتومنی) در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. احتمالش وجود دارد که مصرف مکمل‌های این گل روی کاهش سطح آندروژن بدن اثر بگذارد. میزان مصرف مکمل‌های گل پیونی وابسته به سن، سطح سلامت بدن و عوامل دیگر است؛ بنابراین در مصرف آن نباید خودسرانه عمل کنید.