1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم می‌شود؟

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم می‌شود؟

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم می‌شود؟

بهترین زمان برای تشخیص بارداری با سونوگرافی چه وقتی است؟ سونوگرافی روش مناسبی برای تشخیص بارداری است؟

سونوگرافی چیست؟

در سونوگرافی امواجی به بافت بدن مادر فرستاده می شود این امواج بعد از برخورد به بافت های مختلف بدن بر می گردند و امواج بازتابش شده توسط همان دستگاه، دوباره دریافت می شوند. این تصاویر در سونوگرافی معمولی یا همان سونوگرافی دوبعدی به صورت سیاه و سفید دیده می شوند. امواج بازتابیده شده از بدن، توسط یک کامپیوتر تجزیه و تحلیل شده و به تصویر تبدیل می شود. پزشک متخصص تصویربرداری این تصاویر را بر روی مانیتور دستگاه می بیند و بعضی از آنها را هم پرینت می گیرد. سونوگرافی در تعیین حاملگی و محل آن، سن جنین، چندقلویی، جنسیت جنین، سلامت اندام ها، میزان مایع آمنیوتیک و محل جفت نیز به کار می رود. تعیین سن حاملگی در سونوگرافی با اندازه گیری شاخص هایی مانند طول فمور و قطر بین آهیانه ای، دور شکم و طول اسکاپولا است. در سونوگرافی می توان حرکات جنین یا اعضای درونی آن را مشاهده و بررسی کرد.

نتیجه سونوگرافی در بارداری

سونوگرافی روش مناسبی برای تشخیص بارداری است؟

اولین و بهترین روش مطمئن برای تشخیص بارداری آزمایش خون است. اگر نمونه خون گرفته شده از یک زن شامل هورمون HCG و یا هورمون بارداری باشد، جواب تست مثبت شده و بارداری او تایید می شود. اما سونوگرافی هم روش مناسبی برای تشخیص بارداری است. سونوگرافی از طریق واژن در هفته های ۴-۵ و سونوگرافی از طریق شکم در هفته های ۶-۵ بارداری به صورت قابل اعتمادی قادر به تشخیص بارداری است. البته سونوگرافی در روزهای ابتدایی بارداری ممکن است فقط ضخامت بالای دیواره رحم را گزارش کند که در این شرایط بهتر است در چند هفته آینده تکرار شود.

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم می شود؟

اگر مادر در شرایط عادی باشد و مشکل و درد خاصی نداشته باشد بهترین زمان برای انجام اولین سونوگرافی در بارداری، هفته هشتم است.اما خیلی از زنان دوست دارند زودتر از این موعد سونوگرافی انجام بدهند. تشخیص ساک حاملگی که اولین علامت حاملگی در سونوگرافی است ۳۵-۳۲ روز پس از LMP (اولین روز آخرین پریودی)در سونوگرافی ترانس ابدومینال امکان پذیر است. در سونوگرافی ترانس ابدومینال رویت ساک حاملگی از اواسط هفته چهارم بارداری، تشخیص کیسه زرده حدود هفته پنجم، مشاهده و اندازه گیری جنین از اواسط هفته پنجم و ضربان قلب جنین از ۶ هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی امکان پذیر است.

سونوگرافی در بارداری

چند روش برای انجام سونوگرافی وجود دارد؟

سونوگرافی به دو روش انجام می شود:

  • سونوگرافی ابدومینال یا شکمی
  • سونوگرافی واژینال

آیا سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟

به گفته پزشکان متخصص سونوگرافی هیچ خطری برای جنین ندارد. سونوگرافی فقط با طریق امواج صوتی انجام می شودو اشعه ای در میان نیست که خطری برای مادر و جینن به همراه داشته باشد. این موضوع در مورد سونوگرافی های سه بعدی و چهاربعدی هم صدق می‌کند.

سونوگرافی چقدر طول می کشد؟

سونوگرافی معمولی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نمی برد. البته سونوگرافی های سه بعدی و چهاربعدی زمان بیشتری نیاز دارد. ممکن است بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

آمادگی های قبل از سونوگرافی رحم

  • قبل از سونوگرافی مثانه باید حتما پر از آب باشد. مثانه پر مثل یک ذره بین برای بررسی رحم و تخمدان ها در سونوگرافی عمل نمی کند و باعث شفافیت تصویر می شود.
  • در سونوگرافی از زنان باردار تا هفته دوازدهم حاملگی، مثاثه باید کاملا پر باشد، ولی برای ماه های بالاتر، به پربودن مثانه نیازی نیست.
  • برای انجام سونوگرافی از داخل واژن، مثانه نیمه پر کافی است.
  • انجام سونوگرافی داخل واژن در ماه های پایین حاملگی اشکالی ندارد و در ماه های بالاتر نیازی به انجام این روش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *