1403/02/15

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اسهال در دوران بارداری

اسهال در دوران بارداری

اسهال در دوران بارداری

مشکلات دستگاه گوارش در دوران بارداری بسیار شایع است. اسهال و یبوست در بارداری شایع است و تقریباً در یک سوم کل زنان باردار رخ می‌دهد. اسهال در طول سه روز یا بیشتر از مدفوع شل دارد که ممکن است با گرفتگی معده همراه باشد یا نباشد. اسهال در بارداری بیشتر ناشی از باکتری یا ویروس است. مدفوع شل که بیش از دو روز ادامه داشته باشد به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد و ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. اسهال همراه با علائم دیگری مانند تب  استفراغ، خونریزی مقعدی، نشت مایعات یا ترشح خون واژن ممکن است به فوریت پزشکی نیاز داشته باشد.
 

اسهال چه علائمی دارد؟

مدفوع شل و آبکی برای سه بار یا بیشتر در روز ممکن است به اسهال منجر شود. علائم زیر نیز ممکن است همراه با اسهال دیده شود:

– گرفتگی شکم
– درد شکم
– نفخ شکم
– حالت تهوع
– اصرار مداوم به داشتن دفع مدفوع
– استفراغ
– ضعف
– از دست دادن اشتها

اسهال در بارداری چه دلیلی دارد؟

بارداری تغییرات هورمونی و تغییرات دیگری را به همراه دارد. تغییر در هورمون‌ها همچنین می‌تواند تغییرات خاصی در دستگاه گوارش ایجاد کند. عوامل احتمالی زیر
ممکن است منجر به اسهال در بارداری شود:

افزایش سطح پروستاگلاندین‌ها ممکن است منجر به اسهال شود. برخی از هورمون‌ها ممکن است باعث کند شدن روند هضم فرد شوند و منجر به اسهال تدریجی شود .
برخی از خانم‌ها به محض اینکه می‌دانند باردار هستند تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد می‌کنند. این تغییرات ناگهانی رژیم غذایی ممکن است دستگاه گوارش را حساس کرده و باعث اسهال شود. این امر بیشتر در سه ماهه اول بارداری دیده می‌شود.
پرخوری بیش از حد از مواد غذایی ناخواسته به دلیل ولع مصرف ناشی از بارداری ممکن است باعث اسهال شود.

بسیاری از خانم‌ها در مورد وضعیت خوب کودک در دوران بارداری دچار استرس می شوند. استرس می‌تواند یک عامل مستعد کننده برای اسهال در بارداری باشد.
به برخی از خانم‌ها به دلایل خاص پزشکی استراحت در رختخواب در بارداری توصیه می شود. سبک زندگی بی تحرک ممکن است منجر به ضعف دستگاه گوارش شود و در نهایت باعث اسهال شود.

برخی از زنان ممکن است به دلیل ویتامین‌های قبل از تولد دچار اسهال شوند. ممکن است مارک ویتامین‌ها را تغییر دهید و ببینید آیا به شما کمک می‌کند یا خیر.
سوزش معده و اسیدیته در بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری رایج است. پزشکان ممکن است برخی از آنتی اسیدها را برای کمک به شما تجویز کنند. منیزیم موجود در این آنتی اسیدها ممکن است در برخی از زنان باعث اسهال شوند.

اسهال ممکن است یک یا دو هفته قبل از زایمان رخ دهد. با این وجود اگر در سه ماهه سوم بارداری دچار اسهال شده اید لزوماً به این معنی نیست که به زایمان نزدیک می شود. قبل از اینکه نگران نشوید باید سایر علائم نزدیک شدن به زایمان را نیز بررسی کنید

اسهال در دوران بارداری را چطور درمان کنیم؟

– هیدراتاسیون:

 برای جبران مجدد مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته مانند سدیم، پتاسیم و مواد معدنی، آب، آبگوشت و محلول‌های آبرسانی خوراکی کافی بنوشید.

– رژیم غذایی:

 یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید که مقدار مناسبی فیبر برای کمک به هضم داشته باشد. غذاهایی را که باعث بدتر شدن اسهال می شوند شناسایی و از آنها اجتناب کنید. هنگام مسافرت از آب لوله کشی و خوردن غذای خیابانی خودداری کنید.

– ورزش‌ها:

 سعی کنید برخی از تمرینات را در برنامه روزانه خود بگنجانید. تحت تمرین پزشک متخصص زنان و زایمان درباره شدت تمرین خود تصمیم بگیرید. ورزش باعث بهبود جریان خون در تمام اعضای بدن از جمله روده می‌شود.

– داروها: 

اگر اسهال به خودی خود برطرف نشد ممکن است پزشک برخی از داروها را برای آن تجویز کند. پزشک بسته به سلامتی شما مطمئن ترین دوز و دارو را برای شما تجویز می کند.

اگر اسهال همچنان ادامه دارد یا بدتر می‌شود باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. پزشک در شناسایی علت اسهال به شما کمک می‌کند. اگر علت آن باکتری باشد، پزشک یک آنتی بیوتیک بدون بارداری برای شما تجویز می‌کند.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم؟

– درد شدید معده
– درد در راست روده
– گرفتگی عضلات پایین شکم
– استفراغ خون
– چرک در مدفوع
– علائم کم آبی (تشنگی، خشکی پوست، خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار و ادرار تیره رنگ)
– خون در مدفوع
– تب
– کاهش ناگهانی وزن
– نشت مایعات از واژن
– خونریزی واژن
– کاهش حرکت جنین

آیا اسهال در دوران بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود؟

اسهال همیشه یک سقط قریب الوقوع را نشان نمی‌دهد. با این حال اسهال ممکن است به دلیل مسمومیت غذایی ناشی از سالمونلا، توکسوپلاسموز یا لیستریوز ایجاد شود. این عوامل بیماری زا با افزایش خطر سقط جنین همراه هستند. اگر به دلیل مسمومیت غذایی علت سقط جنین هستید در اسرع وقت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

آیا اسهال در اوایل بارداری نشانه بدی است؟

اسهال در سه ماهه سوم شایع ترین است. با این حال برخی از زنان در سه ماهه اول اسهال را تجربه می‌کنند زیرا بدن مدتی طول می‌کشد تا با تغییرات هورمونی سازگار شود. لازم نیست اسهال را به عنوان علامت بد در اوایل بارداری در نظر بگیرید، اما باید پزشک را در این باره آگاه کنید.

آیا می‌توانم در زمان بارداری قرص اسهال مصرف کنم؟

اسهال در بارداری ممکن است به دلیل تغییرات مربوط به بارداری یا حتی به دلایلی که با بارداری ارتباط ندارند ایجاد شود. در حالی که اسهال در خانه با هیدراتاسیون و سایر تغییرات در رژیم غذایی قابل کنترل است، بهتر است همیشه با پزشک خود مشورت کنید و طبق آن پیش بروید.

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *