زیباشهر/ اینکه صرفاً به خاطر مد، لباس می‌پوشید و به هر قیمتی به مرکز خرید می‌روید تا خوش تیپ و شیک‌پوش به نظر برسید باعث پرداخت هزینه‌های زیادی می‌شود. گرچه کودکان با رشد سریع خود به راحتی لباس‌های خود را عوض می‌کنند، اما بزرگسالان می‌توانند از یک لباس تا مدت‌ها استفاده کنند (تا زمانی که از آن لباس خسته شوند). از آنجا که معمولاً پول زیادی برای لباس‌های باکیفیت و جنس خوب پرداخت می‌کنید، مطمئناً تمام تلاش خود را می‌کنید تا از آنها به خوبی نگهداری کنید. البته ممکن است به تغییر چند عادت نیاز داشته باشید تا لباس‌های سفید شما درخشان‌تر شوند و لباس‌های تیره شما تغییر رنگ ندهند. در مقاله زیر به چند اصول نگهداری لباس برای مدت طولانی اشاره شده است، با ما همراه باشید.

اصول نگهداری لباس
۱- به کیفیت لباس دقت کنید
از خرید لباس با کیفیت شروع کنید. اگر چه خریدن لباس‌های گران قیمت با مارک‌های معروف بسیار هزینه‌بر است اما خرید لباس با کیفیت همیشه ایده خوبی است. با پرداخت هزینه بیشتر برای لباس‌های باکیفیت، مناسب و مد روز می‌توانید یک کمد لباس داشته باشید و مطمئن باشید که لباس‌های شما به لطف پارچه‌های مرغوب و دوخت خوب دوام بیشتری خواهند داشت. همیشه هنگام خرید به چند نکته توجه کنید و به یاد داشته باشید که قیمت تنها ملاک برای خرید لباس نیست.
* درز لباس‌ها را نگاه کنید.
* دقت کنید جای دکمه و زیپ لباس، شل و وارفته نباشد.
* در انتخاب پارچه برای خرید لباس دقت کنید و از پارچه‌های مرغوب استفاده کنید.

 برچسب موجود در گردن و یا درز لباس دستورالعمل شستن و اصول نگهداری لباس را به شما نشان می‌دهد
۲- هنگام شستن لباس دقت کنید
برچسب موجود در گردن و یا درز لباس برای تزیین نیست بلکه این برچسب دستورالعمل شستن لباس را به شما نشان می‌دهد و به گونه‌ای طراحی شده است که لباس از ماندگاری خوبی برخوردار باشد. اگر از شستن و خشک کردن لباس با دست متنفر هستید، از خرید لباس‌های لوکس (که نیاز به مراقبت ویژه دارند) خودداری کنید بهتر است پول خود را برای لباس‌هایی بادوام‌تر و محکم‌تر خرج کنید. در حقیقت بررسی دستورالعمل‌های شست وشو بخش مهمی از خرید کردن است اینکه شما با توجه به برچسب روی لباس بفهمید که می‌توانید از آن لباس به درستی مراقبت کنید یا اینکه نمی‌توانید و به جنس و دوخت لباس آسیب می‌رسانید.
بعضی تکنیک‌های کلی هستند که باید هنگام انداختن لباس در لباس شویی به آن‌ها دقت داشته باشید مثلاً هنگام شست و شو لباس‌ها را جداسازی کنید. لباس‌های تیره را جداگانه بشویید و لباس‌های رنگی (که امکان دارد رنگ بدهند یا رنگ آنها روی بقیه لباس‌ها بنشیند) را جداگانه بشویید. بهتر است که این لباس‌ها را با دست بشویید تا رنگ آنها ثابت بماند و لباس‌های سفید و رنگ روشن یا جنس حساس را جداگانه بشویید.

۳- بهداشت شخصی خود را رعایت کنید
شاید بگویید که بهداشت شخصی چه رابطه‌ای با تمیز ماندن لباس‌ها دارد، اما اگر کمی فکر کنید متوجه می‌شوید که اگر روزانه دوش بگیرید و از مام‌های ضد عرق استفاده کنید در سالم ماندن لباس‌ها موثر است. اگر دیر به دیر حمام بروید باعث می‌شود که زیاد عرق کنید و لکه عرق روی لباس شما باقی بماند و ظاهر زشتی به لباس شما ببخشد.

۴- تعمیرات لباس را بیاموزید
تعمیرات اساسی لباس مانند دوختن نخ شل یا تعویض دکمه می‌تواند باعث ماندگاری بیشتر آنها شود و هزینه‌ای برای شما صرفه جویی کند. وقتی کاری از دستتان برنیاید مجبور می‌شوید که آنها را به خیاطی ببرید تا خیاط، لباس را برای شما تعمیر کند، اما اگر اینگونه کارها از عهده خودتان بر بیاید این کار را خود شما انجام می‌د‌هید. شما میتوانید با داشتن یک چرخ خیاطی ساده و یک جعبه نخ و سوزن به راحتی از عهده این کارها بربیاید و دیگر خرج اضافی برای تعمیر لباس به خیاط ندهید. حتی اگر از قبل اصلاً خیاطی نکرده باشید فیلم‌های آنلاین میتواند همه نکات لازم را به شما آموزش دهند، از دوخت دکمه تا تعمیر یک زیپ.

۵- عادت‌های خوب مرتب سازی را تمرین کنید
چه یک کمد کامل داشته باشید چه اینکه دو قفسه لباس داشته باشید اگر طریقه درست چیدن و اصول نگهداری لباس را نیاموخته باشید، یک کمد هم برای شما کم است اما اگر درست و مرتب چیدن لباس‌ها را بلد باشید داشتن دو طبقه از کمد هم برای شما کافی است تا از لباس خود به صورت اصولی نگهداری کنید. برای مثال ژاکت‌های سنگین را داخل قفسه‌ها بگذارید، اگر فکر می‌کنید که با آویزان کردن ژاکت، لباس مرتب‌تر باقی می‌ماند کاملاً در اشتباه هستید زیرا آویزان کردن ژاکت در کمد باعث می‌شود که بافت ژاکت در کمد کش بیاید و هنگام پوشیدن بسیار شل و وارفته نشان داده شود. در مورد لباس‌های دکمه‌دار یا زیپ‌دار دقت به خرج دهید، مثلاً هنگام آویزان کردن آن‌ها باید خیلی مراقب باشید تا زیپ یا دکمه آن‌ها به لباس‌های حساس برخورد نکند و اینکه مراقب باشید هنگام آویزان کردن، زیپ یا دکمه آن با کناره‌های کمد برخورد نداشته باشد که کمد را خراشیده کند. لباس‌های خود را به خوبی جمع کنید، جمع کردن لباس در کنار یکدیگر می‌تواند باعث چروک شدن و گم شدن بعضی از لباس‌ها شود زیرا وقتی لباس‌ها به طور مداوم در کنار یکدیگر باشند باعث می‌شود جنس پارچه آنها آسیب ببیند و یا چروک شود.

منبع: Principles of clothing maintenance