خانمی ۲۱ ساله هستم که در ۱۸ سالگی برخلاف میل خانواده‌ام ازدواج کردم. بعد از گذشت یک ماه همسرم از طریق رفیق ناباب به طرف دود و مواد مخدر کشیده شد و شروع به دروغ‌گفتن و مخفی‌کاری در زندگی مشترک‌مان کرد. الان حدود دو سال است که مواد را کنار گذاشته، اما اعتماد من به او برنگشته است.
پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، از جمله پیامدها و عوارض اعتیاد، آلوده شدن روابط اجتماعی و عاطفی به الگوهای مخرب ارتباطی است که بی‌اعتمادی و بدبینی از جمله این الگوهای مخرب هستند. این ‌طور که از سوال‌تان پیداست، لغزش‌های رفتاری صورت گرفته همچون دروغگویی و مخفی‌کاری در دوره اعتیاد همسرتان بوده است که چنین ویژگی‌هایی با توجه به بیماری همسرتان امر غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد چرا که اغلب افراد معتاد در دوران بیماری خود و حتی در دوره درمان و پس از ترک به دلیل عوارض ناشی از اعتیاد چنین رفتارهایی انجام می‌دهند. اگر فرایند درمان را امری تدریجی در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که در مقابل این لغزش‌های رفتاری از جمله دروغگویی و مخفی‌کاری باید قدری صبورتر بود.
 ضرورت تحسین شوهرتان بابت ترک
 همسر شما یکی از سخت‌ترین تغییرات را سپری کرده است که بسیاری از افراد قادر به ترک مواد نیستند و این مسئله بسیار تحسین برانگیز است و آگاه باشید که سایر تغییرات مرتبط با مواد، نیازمند زمان و حمایت‌های ‌اجتماعی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که با در نظر گرفتن موقعیت بیماری همسرتان در گذشته و تجربه شرایط سخت درمان، با این لغزش‌های رفتاری روبه‌رو شوید.
 حس بی‌اعتمادی خطرناک‌تر از بی‌اعتمادی
حس بی‌اعتمادی از بی‌اعتمادی خطرناک‌تر است چرا که فردی که احساس بی‌اعتمادی می‌کند مدام گوش به زنگ است و انتظار رفتارهایی همچون مخفی‌کاری و دروغگویی از فرد مقابل را دارد و در محیطی که بی‌اعتمادی جولان می‌دهد، فرد حجم بالایی از اضطراب و تشویش را تجربه می‌کند بنابراین در صورت استمرار بی اعتمادی شما به همسرتان، بیم این می‌رود که همسرتان پس از مدتی احساس خستگی و استیصال و مجدد به سمت استعمال مواد گرایش پیدا کند.
 دغدغه‌های‌تان را به همسرتان بگویید
به میزانی که ارتباط شما با همسرتان کاهش یابد، زمینه بروز و گسترش بی‌اعتمادی فراهم می‌شود. سعی کنید دغدغه‌ها و حتی این حس بی‌اعتمادی را که گاهی به سراغ‌تان می‌آید در فضایی صمیمانه و همدلانه با همسرتان درمیان بگذارید و ضمن  باز کردن مسیر گفت‌وگوی عاری از سرزنش، فرصت بدبینی و بی‌اعتمادی را بگیرید.
نویسنده : مصطفی نجمی| ‌ پژوهشگر حوزه اعتیاد