1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

افزایش شانس بارداری با ویتامین غذاها

افزایش شانس بارداری با ویتامین غذاها

افزایش شانس بارداری با ویتامین غذاها

با کمک این غذاها شانس بارداری‌تان را بالاببرید و به بچه دارشدنتان کمک کنید. با مصرف این غذاها احتمال موفقیت زوجین در تخمک گذاری و بچه دارشدن بالاست. ناباروری از یک سو پیامد های ناخوشایندی در سلامت روانی و اجتماعی زوج ها دارد و از سوی دیگر هزینه سنگین روش های نوین درمان ناباروری و تکنولوژی های کمک باروری از عهده بسیاری از خانواده ها خارج است.طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ناباروری بیش از ۸۰ میلیون نفر در دنیا را درگیر کرده است.

افزایش احتمال ناباروری در زنان مبتلا به کمبود آهن

زنانی که دچار کمبود آهن هستند،علاوه بر اینکه اختلال در تخمک گذاری را تجربه می‌کنند درمقایسه با افرادی که ذخایر آهن طبیعی دارند احتمال ناباروری در آنها بیشتر است.جگر، غذاهای دریایی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، عدس و اسفناج از منابع غذایی است که حاوی آهن فراوان است.

مواد غذایی حاوی آهن

تاثیر ویتامین D در ساخت هورمون های جنسی

ویتامین D به منظور ساخت هورمون های جنسی مؤثر در تخمک گذاری، ضروری است. پژوهشی در دانشگاه Yale آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که سطح ویتامین D فقط در ۷ درصد از زنان نابارور طبیعی است.روغن کبد ماهی کاد، ماهی های چرب شامل تن، سالمون، خالمخالی، آزاد، ساردین، کولی و حلوا ، تخم مرغ و کره منابع غذایی هستند که حاوی ویتامین D هستند.

 نقش ویتامین E  و C در باروری

ویتامین E به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان نقش مهمی در باروری ایفا می‌کند که می‌توان در تخمه آفتابگردان و روغن آن، بادام درختی، بادام زمینی، اسفناج، سبزی های برگ سبز تیره، سایر مغزدانه ها و روغن های گیاهی یافت. ویتامین C نیز میزان باروری زنان را افزایش می‌دهد و در منابع غذایی مانند میوه ها و سبزی های تازه شامل فلفل شیرین، آب پرتقال تازه، مرکبات، کلم بروکلی، توت فرنگی و گوجه فرنگی وجود دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین سی

کمبود شدید ویتامین B12 سبب توقف تخمک گذاری می‌شود

برخی مطالعات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین، شانس تخمک گذاری غیرمعمول را افزایش داده و در صورت کمبود شدید منجر به توقف تخمک گذاری شده است. منابع غذایی این ویتامین گوشت گاو،جگر، شیر، تخم مرغ، ماهی، پنیر، ماهیچه، صدف و خاویار حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12 هستند.

اسید فولیک ضروری ترین ویتامین برای بارداری

اسید فولیک ضروری ترین ویتامین برای دوران بارداری است. این ویتامین از نقص طناب عصبی جنین، نقص های مادرزادی قلبی، شکاف لب، نقص عضو و ناهنجاری های دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند.کمبود این ویتامین، خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن و اختلال رشد جنین را افزایش می‌دهد. منابع غذایی حاوی اسید فولیک سبزی های برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی،جگر، قارچ، سیب زمینی، نان گندم کامل، گوشت گاو، حبوبات است.

مواد غذایی حاوی اسید فولیک

کمبود روی سبب اختلال تقسیم سلولی می‌شود

روی منجر به کارکرد بیش از ۳۰۰ آنزیم در بدن می‌شود و در صورت کمبود روی، تقسیم سلولی دچار اختلال می‌شود؛تعادل بین سطوح استروژن و پروژسترون به هم می‌خورد و در نهایت سیستم تولید مثل دچار مشکلات مختلفی می‌شود.سطح پایین این ماده مغذی با سقط جنین در اوایل دوران بارداری ارتباط دارد. ماهی، مرغ، گوشت گاو، جگر، شیر، حبوبات، مغز دانه ها، دانه کنجد، تخمه کدو، ماست، گوشت بوقلمون، نخود سبز و میگو از غذاهایی هستند که مقادیر زیادی روی دارند.
اسیدهای چرب امگا ۳ برای تنظیم هورمون های بدن و همچنین افزایش تخمک گذاری ضروری است به طوریکه میزان پایین اسیدهای چرب امگا ۳ با مشکلات روانی ناشی از ناباروری مانند افسردگی در ارتباط است و در طول دوران بارداری، عدم دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است با تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و بیش فعالی در کودکان همراه باشد. منابع غذایی اسید چرب امگا ۳ در بذر کتان، گردو، ماهی آزاد، ماهی ساردین، سایر ماهی ها، میگو و روغن کلزا وجود دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *