1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده

اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده چیست؟

سوال : اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده چیست؟

پاسخ : آزمایشUBT یک آزمایش غیر تهاجمی، سریع و بسیار دقیق (با دقت و حساسیت ۹۵ درصد) برای تشخیص حضور عفونت هلیکوباکتر پیلوری فعال است. تست تنفسی اوره بهترین روش برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری جهت تشخیص افتراقی بیماری زخم معده و گاستریت مزمن فعال است. همچنین این تست جهت نظارت بر نتایج درمانی و تأیید درمان نیز به کار می ‌رود.

برای آگاهی بیشتر از اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده به سراغ آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی یا دریافت نوبت از آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی کلیک کنید.

اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده

آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی

اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده

۴۴۹۷۵۴۹۸

۰۹۱۲۴۸۳۹۱۸۲

۰۹۱۲۷۷۲۷۲۹۸

 

مراحل انجام آزمایشUBT به چه صورت می باشد؟

نمونه مورد نظر در آزمایشUBT هوای بازدم می باشد بنابراین برای انجام این تست نیاز به آزمایش خون نیست.اولین مرحله آزمایشUBT این است که در یک بالون یا ظرف مخصوص تنفس می کنید. سپس، به شما یک نوشیدنی یا یک کپسول که حاوی اوره متصل به یک اتم کربن است، داده می‌ شود. همچنین ممکن است یک نوشیدنی حاوی اسید سیتریک (مانند آب پرتقال) به شما داده شود.

کارشناس آزمایشگاه نمونه‌ های بیشتری از تنفس شما را در زمان‌ های مختلف می‌گیرد. نمونه ‌ها برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌شوند. بنابراین بیمار یک عدد کپسول اوره کربن ۱۴ را به همراه ۵۰ میلی‎لیتر آب میل می‌کند، ۱۰-۱۵ دقیقه صبر می‌کنیم، سپس کارت تنفسی را از پوشش پلاستیکی خارج نموده و پولک‌های لبه ورودی کارت را با دست فشار دهید تا دهانه ورودی باز شود و بیمار بازدم خود را داخل کارت تخلیه کند (حدود ۵-۱۰ دقیقه). روی کارت یک لکه با رنگ نارنجی وجود دارد که در صورت تخلیه صحیح بازدم رنگ آن زرد خواهد شد. و در آخر روی کارت نمونه‌ گیری شده مشخصات بیمار و زمان نمونه‌ گیری را یاداشت کرده، داخل پاکت کاغذی قرار داده و برای آزمایشگاه ارسال فرمایید.

پایداری کارت نمونه‌ گیری شده، داخل پاکت کاغذی حداکثر یک هفته است.

شرایط انجام آزمایشUBT چیست؟

بیمار برای انجام این آزمایش می‎بایست موارد زیر را رعایت نماید:

۱- حداقل ۶ ساعت ناشتا باشید.

۲- به مدت چهار هفته هیچ آنتی بیوتیکی مصرف نکرده باشید.

۳- حداقل یک هفته از داروهای بلوک کنندۀ گیرندۀ H2 (فاموتیدین، سایمتدین، نیزاتیدین، رانیتیدین و…) و مهار کنندۀ پمپ پروتون (امپرازول، آسپیرین، پنتاپرازول و…) استفاده نکرده باشید.

۴. از ۴۸ ساعت قبل سیگار و قلیان نکشید.

۵. قبل از تست آدامس نجوید و از دهانشویه استفاده نکنید.

۶. قبل از آزمایش مسواک بزنید و مسواک شخصی خود را همراه داشته باشید.

۷. از خوردن غذاهای حاوی فیبر بالا یا مکمل های فیبر دار ۲۴ ساعت قبل از تست خودداری کنید.

همچنین توجه داشته باشید بسیاری از داروها مخصوصا بعضی از داروها و آنتی بیوتیک های کم کننده اسید معده می توانند در نتیجه تست تداخل ایجاد کنند. اگر اخیرا هر یک از این داروها را مصرف کرده باشید، تست قادر به شناسایی عفونت هلیکو باکترپیلوری نخواهد بود. با این حال لطفا قبل از متوقف کردن هرگونه دارویی، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

اهمیت تست یو بی تی در آزمایش تشخیص میکروب معده

مدت زمان لازم برای انجام آزمایش UBT چیست؟

مدت زمان انجام آزمایشUBT ۱ ساعت می باشد.

علت درخواست آزمایشUBT چیست؟

اگر شما در حال حاضر دچار زخم معده یا زخم دوازدهه می باشید. اگر شما در گذشته دچار زخم معده یا زخم دوازدهه بوده اید و تا به حال هرگز برای هلیکوباکتر پیلوری مورد آزمون قرار نگرفتید. پس از درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری ، تا مطمئن شوید که باکتری های بیشتر وجود ندارد. همه این موارد دلایل درخواست تست UBT می باشد.

چند نکته مهم در ارتباط با آزمایش UBT:

۱. آزمایش UBT برای افراد بدون علامت مناسب نیست.

۲. انجام تست U.B.T برای هلیکوباکتر پیلوری تنها در درمان برنامه ریزی شده توصیه می شود.

۳. بیمار باید به مدت حداقل ۱ ساعت قبل از اجرای آزمون نفس ناشتا باشد.

۴. انجام تست U.B.T برای افراد کمتر از ۱۸ سال بکار نمی رود. همچنین از انجام تست برای زنان باردار، بیماران قلبی و آلرژیک اجتناب گردد.

۵. ارتباط معنی داری بین تعداد ارگانیسم های هلیکوباکتر پیلوری در معده و نتایج تست تنفسی به اثبات نرسیده است.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *