خراسان/ کشیدن خودرو نشانه دهنده استعداد نیست کشف استعداد در کودکان آداب خاص خود را دارد و اینستاگرام جای خوبی برای الگوبرداری در این زمینه نیست
 به تازگی فیلمی از یک پسربچه منتشر شده که با طناب در حال کشیدن یک خودرو است؛ کاری که قطعا به این کودک خردسال آسیب می‌زند. به نظر می‌رسد این رفتار تحت تاثیر فعالیت‌های آرات، یکی از کودکان اینستاگرامی در زمینه حرکات ورزشی است و والدین این کودک از آن جا که می‌دانند چنین فعالیت‌هایی می‌تواند توجه زیادی را جلب کند و به قول معروف خریدار دارد، فرزندشان را به سمت چنین فعالیت‌هایی سوق داده‌اند. شاید بسیاری از ما این اتفاق را محکوم کنیم اما آیا واقعا متوجه عمق فاجعه‌ای که در حال روی دادن است، هستیم؟
 
 والدین نمونه اینستاگرامی
فضای صفحات پرطرفدار اینستاگرام فارسی طی یکی دو سال اخیر توجه بیشتری به موضوع بچه‌داری نشان داده و تعداد چهره‌های کودک و البته «والدین نمونه» هم افزایش محسوسی یافته است. در این صفحات ما شاهد کودکان خوش‌پوش و خوش عکسی هستیم که والدین می‌توانند به آن ها خیلی خوب رسیدگی کنند، برای آن ها تولدهای آن چنانی بگیرند، آن ها را به سفر ببرند (از قضا این بچه‌ها خیلی هم خوش سفر هستند)، خدمات آموزشی و پکیج‌های خاص در اختیار آن ها قرار دهند و البته کمک کنند استعدادهای آن ها شکوفا شود. نمایش همراه با اغراق والدگری از سویی و از سوی دیگر عادت به مقایسه زندگی خود با برش‌های نمایش‌داده شده در اینستاگرام حالا آرام آرام  تاثیر سوء خود را نشان می‌دهد و  ما شاهد رقابت مسابقه‌گونه گروهی از والدین هستیم که حاضرند هزینه‌های میلیونی برای کودک شان بکنند تا آن ها را تبدیل به موجوداتی خوش عکس، خوش تیپ و البته بااستعداد کنند.
 این راه شکوفایی استعداد نیست
نکته غم‌انگیز آن که بسیاری از این رفتارها با اسامی زیبایی چون رسیدگی به کودک، کشف استعداد، فراهم کردن امکانات و خلاصه به نوعی سرمایه‌گذاری روی کودک انجام می‌شود. این در حالی است که هر متخصص و کارشناسی در امور آموزشی وقتی با این نمایش‌ها مواجه می‌شود، آن ها را نقد می‌کند. شاید بد نباشد در زمان تلاش برای کشف استعدادهای فرزندمان به چند نکته توجه داشته باشیم.
۱- برای این که متوجه شویم آیا فرزندمان در زمینه‌ای استعداد ویژه دارد، باید از متخصص مربوط کمک بگیریم. متخصصی که هم با موضوع کلی (رشته ورزشی خاص، نقاشی، موسیقی و . .. ) آشناست و هم در زمینه استعدادیابی و کار با کودکان، آموزش دیده است.
۲- هیچ کودکی برای شکوفا شدن استعدادش، نیاز ندارد جلوی دوربین تمرین کند. در عین حال که تمرین جلوی دوربین می‌تواند هم عوارضی جدی بر سلامت روان او  داشته باشد و هم به انگیزه درونی کودک آسیب بزند.
۳- برنامه‌ریزی روزانه یک کودک، حتی با  استعدادهای خاص، باید شامل زمان‌هایی برای بازی‌های کودکانه باشد. دور کردن بچه‌ها از فضای کودکانه به بهانه شکوفایی استعداد می‌تواند عوارضی شدید بر سلامت روان آن ها داشته باشد.
۴- کودکان در کنار آموزش‌های فردی برای شکوفایی استعدادهایشان، نیاز ضروری به دوستی با همسالان خود دارند. اگر برنامه روزانه کودکی شامل صرف وقت با همسالان نیست (حتی در این روزها و به صورت آنلاین)، مطمئن باشید که این برنامه آسیب‌رسان است. 

نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره