1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بارداری با حس بویایی چه می کند ؟

بارداری با حس بویایی چه می کند ؟

بارداری و حس بویایی

تغییرات ایجاد شده در حس بویایی زنان باردار

تقریباً هر زن باردار متوجه تغییر حس بویایی خود در دوران بارداری خواهد شد. حدود دو سوم از زنان تغییرات بویایی در دوران بارداری را به خصوص در سه ماهه ی اول تجربه می کنند. در این شرایط بوهای ناخوشایند حتی شدیدتر از حد معمول بنظر می رسند و ممکن است از بویی که روزگاری دوستش داشتید تنفر داشته باشید. برخی از زنان باردار حتی بوی شریک زندگی خود را نیز نمی پسندند. خوشبختانه بدانید که این تنها یک تغییر موقتی است و پس از تولد نوزاد حس بویایی شما باید به حالت عادی بر خواهد گشت.

حس بویایی

سوالات متداول در مورد تغییر حس بویایی در زنان باردار

چرا احساس بویایی در دوران بارداری قوی تر است؟

هنوز مشخص نشده است که چرا زنان در هنگام بارداری به بوهای خاص واکنش متفاوتی نشان می دهند. برخی مطالعات ؛ تغییرات در حس بویایی را به افزایش سطح هورمون بارداری در سه ماهه ی اول مرتبط دانسته اند . به نظر می رسد حس بویایی با بیماری بارداری مرتبط باشد ، به صورتی که بو عاملی محرک برای شروع تهوع بارداری می شود. برخی کارشناسان معتقدند که به همین دلیل زنان باردار با شدت بیشتر به بو واکنش نشان می دهند. برخی از مردم بر این باورند که در واقع یک مکانیسم حفاظتی برای جلوگیری از تنفس مواد مضر باعث این امر می شود.

بر اساس نتایج مطالعات، زنان به شدت به بوی الکل، سیگار و قهوه در اوایل حاملگی واکنش نشان می دهند. ثابت شده است که نیکوتین، الکل و کافئین بیش از حد می تواند در دوران بارداری مضر باشند . در حالی که این احساس بویایی برای شما بسیار زیاد است اما در واقعیت بو کاملا معمولی و ملایم است. در حقیقت شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر این که حس بویایی شما تغییر می کند.

قهوه

آیا بویی خاص باعث بیماری صبحگاهی می شود؟

به نظر می رسد حس بویایی با بیماری بارداری مرتبط است. حدود سه چهارم از زنان در دوران بارداری بیماری صبحگاهی را تجربه می کنند، و بسیاری می گویند بویی خاص محرک این امر است.

استشمام بویی ناخوشایند عامل محرک است بطوری که دفعه بعد که بوی آن به مغز می رسد به طور خودکار با فرد ارتباط برقرار کرده و سبب حالت تهوع می شود.

با این حال، بوی خاصی که برخی زنان به آن حساس هستند به نظر می رسد از دید زنی دیگر متفاوت باشد.

جالب این جاست زنانی که بدون احساس بویایی ( شرایطی به نام آنوسمی ) متولد شده اند اغلب بیماری صبحگاهی ندارند.

حالت تهوع

دلیل آنکه نمی توان بوهای خاصی را تحمل کرد چیست؟

شاید متوجه این امر شده اید که دیگر نمی توانید بوی برخی چیزهایی را که قبلاً دوست داشتید تحمل کنید، مانند قهوه تازه یا عطر مورد علاقه خود. در حالی که شما نمی توانید حس بویایی قوی خود را کنترل کنید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا در برابر این احساس قوی مقابله کنید.

راهکار های مقابله با احساس بویایی قوی:

  •  چند قطره از روغن گیاهی که بوی آن را دوست دارید را روی یک دستمال بچکانید و آن را در کیف خود نگه دارید و در صورت استشمام بوی قوی که نمی توانید از آن جلوگیری کنید آن را ببویید.
  •  اگر بویی در محل کار باعث اذیت شما می شود با مدیر خود صحبت کنید. طبق قانون، کارفرمای شما باید خطرات مربوط به سلامتی و امنیت را ارزیابی کند و در صورت امکان این موارد را کاهش دهد. در غیر این صورت به طور موقت به یک میز یا فضای کاری دیگر منتقل شوید.

روغن اسطوخودوس

  •  بوها می توانند به الیاف پارچه جذب شوند بنابراین ممکن است شستن چند باره لباس، حوله و ملافه تان مفید باشد.
  •  سعی کنید فقط غذاهایی را که می توانید بوی آن ها را تحمل کنید طبخ کنید یا پنجره های آشپزخانه را باز بگذارید تا از شر بوی آشپزی خلاص شوید!
  •  از محصولات تمیز کننده معطر برای توالت و حمام استفاده نکنید. 

**اگر این تغییرات موثر واقع نشدند و هنوز احساس تهوع دارید ، به دنبال درمان و دارو های طبیعی باشید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *