1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بارداری در دهه سی زندگی، مشکلات و مزایا

بارداری در دهه سی زندگی، مشکلات و مزایا

بارداری در دهه سی زندگی، مشکلات و مزایا

درست است که بارداری در هر سنی مخاطرات خاص خودش را دارد اما واقعیت این است که با افزایش سن شما میزان این مخاطرات هم افزایش می‌یابد. اما این مخاطرات چه چیزهایی هستند و آیا مادر شدن در دهه سی زندگی هیچ جنبه مثبتی ندارد؟

چرا بعضی از زنان ترجیح می‌دهند بین سی تا چهل سالگی مادر بشوند؟

این‌طور هم نیست که مادر شدن در دهه سی زندگی هیچ جنبه مثبتی نداشته باشد، که اگر این‌طور بود نه شما و نه هیچ زن دیگری وقوع مهمترین اتفاق زندگی‌اش، یعنی مادر شدن، را تا آن موقع به تأخیر نمی‌انداخت.این جنبه‌های مثبت چه چیزهایی هستند؟

پخته‌تر بودن

در دهه سی زندگی وضعیت روانی زنان طوری است که هم نسبت به دهه بیست‌شان خودشناسی بیشتری دارند و هم از طرف دیگر اغلب آنها هنوز از بنیه و حوصله بچه‌داری برخوردارند. که هر دوی اینها کمک می‌کنند که کودکشان مامان پخته‌تری داشته باشد.

ثبات ارتباطی بیشتر

کیفیت ارتباط بین همسران نقش مهمی در احساس آمادگی خانم‌ها برای مادر شدن دارد و زنانی که در دهه سی زندگی‌شان هستند، نسبت به زنان کم سن‌تر به ارتباط پایدارتری با شوهرانشان رسیده‌اند.

ثبات شغلی و اقتصادی بیشتر

اغلب زنان شاغل (شاید بهتر است بگوییم اغلب زن و شوهرها) در دهه سی زندگی‌شان هم ثبات شغلی بیشتری نسبت به قبل دارند و هم از لحاظ درآمد احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

مادر شدن در دهه سی زندگی چه مخاطراتی دارد؟

خیلی از خانم‌های امروزی بر این عقیده‌اند که ایده‌آل‌ترین زمان برای مادر شدن بین سی تا چهل سالگی است اما نظر متخصصان چیز دیگری است. با اینکه بین توانایی باروری زنان تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما به طور کلی متخصصان به همه زنان هشدار می‌دهند که بارداری را به دهه سی و به خصوص اواخر آن موکول نکنند؛ آن هم به چند دلیل مهم:

کاهش توان باروری

یک خانم مثلاً سی ساله در طی یک سال چیزی حدود هفتاد و پنج درصد شانس بارداری دارد اما در اواخر این دهه احتمال بارداری او در طی یکسال به شصت و پنج درصد کاهش پیدا می‌کند.

افزایش خطر سقط

احتمال سقط از هجده درصد در سی و پنج سالگی، به سی و چهار درصد در اوایل دهه چهل می‌رسد.

افزایش احتمال سندرم داون

به خصوص در مادرانی که سی و پنج سال و یا بیشتر سن دارند، خطر به دنیا آوردن بچه مبتلا به سندرم داون بیشتر می‌شود.

افزایش خطر حاملگی خارج از رحم

زنانی که سی و پنج سال و یا بیشتر سن دارند نسبت به زنان کم سن‌تر بیشتر در معرض خطر حاملگی خارج رحمی قرار دارند.

افزایش احتمال سزارین

به دلیل مشکلات بارداری و زایمان در زنان بالاتر از سی و پنج سال، احتمال اینکه این خانم‌ها به شیوه سزارین زایمان کنند بیشتر می‌شود.

افزایش احتمال چند قلوزایی

بین سی و پنج تا سی و نه سالگی احتمال دوقلوزایی و چند قلوزایی، بدون درمان‌های باروری، افزایش می‌یابد.

اگر در این دهه هستید و می‌خواهید باردار شوید چه کنید؟

برای اینکه بتوانید در این سن یک بارداری طبیعی و یک بچه سالم داشته باشید، قبل از اقدام به باردار شدن چند توصیه را جدی بگیرید:

  • با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت توصیه او آزمایشات غربالگری ژنتیکی لازم را انجام بدهید.
  • سبک زندگی سالمتری در پیش بگیرید. از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید و به جای آنها تغذیه سالم، ورزش منظم و تمرین آرمیدگی را دنبال کنید. همین‌طور داروهایی را که پزشک تجویز می‌کند به خصوص فولیک اسید را طبق دستور مصرف کنید.
  • مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید تا شما را قبل از بارداری از سلامت دهان و دندان‌هایتان مطمئن کند.
  • اگر هنوز به سی و پنج سالگی نرسیده‌اید و در طی یکسال اخیر رابطه جنسی کافی هم داشته‌اید اما هنوز باردار نشده‌اید، و همینطور اگر سی و پنج سالگی را رد کرده‌اید و علی‌رغم رابطه جنسی متعدد در طی حداقل شش ماه گذشته هنوز باردار نشده‌اید، به متخصص مراجعه کنید. به خصوص مهم است که پزشکتان را در جریان مسائل احتمالی مانند سابقه بی‌نظمی در عادت ماهانه، بیماری‌های مقاربتی و یا درد لگن قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *