جام جم/ به‌روزهای سرد پاییزی و زمستانی که نزدیک می‌شویم، دوباره بافتنی‌ها از ته کشوها و کمدها بیرون می‌آیند و جایشان را بالباس‌های تابستانی عوض می‌کنند. لباس‌های زمستانی نسبت به نوع تابستانی گران‌تر و حساس‌ترند و موقع خرید یا نگهداری از آنها باید نکات بیشتری را رعایت کرد. در این صفحه درباره همین نکات نوشته‌ایم.

نکاتی برای خرید
به رنگ بافتنی حتما توجه کنید تا بارنگ پوست و موهایتان هماهنگ باشد. موقع خرید اگر لباس امکان پرو دارد، آن را پرو کنید تا از هماهنگی رنگ لباس باپوستتان مطمئن شوید و در غیر این صورت در مقابل آینه بایستید و لباس را روی بدنتان بگیرید و رنگ آن را باپوست صورت‌تان مقایسه کنید. اگر به دنبال لباس‌های بافتنی رسمی‌تر هستید، سعی کنید بافتنی‌های ساده و بدون طرح یا نهایت دارای طرح‌های ساده را انتخاب کنید. معمولا لباس‌های بافتنی تیره‌رنگ رسمی‌تر بوده و بسیار مناسب زمستان هستند، اما رنگ‌های روشن‌تر گزینه مناسب‌تری برای بهار و پاییز به شمار می‌رود که هوا زیاد سرد نیست. 

   نحوه نگهداری از بافتنی‌ها
هرگز لباس‌های بافتنی را مانند لباس‌های دیگر به چوب رختی آویزان نکنید؛ این کار باعث تغییر شکل بافت لباس و به مرور شل و آویزان شدن آن می‌شود. بهترین کار این است که آنها را تا کرده و جایگزین لباس‌های تابستانه داخل کشو کنید. معمولا لباس‌های بافتنی به‌ویژه در قسمت‌هایی که در تماس مستقیم با سطوح قرار می‌گیرند یا ساییده می‌شوند مانند آرنج، زیربغل و آستین‌ها به اصطلاح پرز می‌گیرند. گاهی برای بهتر شدن ظاهر لباس، این پرزها را جدا کنید. برای این کار بهتر است از تیغ اصلاح یا ریش‌تراش برقی استفاده کنید تا دوباره بافت لباس مثل اول صاف و یکدست شود.  بعضی افراد دچار شوره سر یا حتی ریزش مو هستند و ریزش این مواد روی لباس‌های بافتنی مخصوصا با رنگ تیره خیلی جلب توجه می‌کند. با استفاده از برس‌های ماهوت، این شوره‌ها و موهای اضافی را از روی الیاف بردارید. همچنین، لباس‌های بافتنی را در موقع لزوم تعمیر کنید.   اگر برای نگهداری لباس‌های پشمی از نفتالین استفاده می‌کنید، برای از بین بردن بوی نفتالین، پیش از استفاده، آنها را بشویید و در معرض نور خورشید بگذارید تا خشک شوند. هرگز لباس‌های پشمی و به طورکلی بافتنی را در مکان‌های تنگ و بسته نگذارید. در محل نگهداری این لباس‌ها هوا باید در جریان باشد. تا حد امکان لباس‌ها و شال‌های پشمی را تا نکنید بلکه برای نگهداری، آنها را به دور یک استوانه پلاستیکی یا لوله مقوایی بپیچید. 

   بافتنی‌های آب رفته را به روز اول برگردانید
لباس‌های بافتنی هم ممکن است مانند لباس‌های نخی در شست‌وشو آب بروند. برای برگرداندن آنها به حالت اول داخل تشت آب ولرم ریخته و کمی نرم کننده موی سر بریزید و با آب مخلوط کنید. لباس‌های بافتنی آب رفته را داخل آب انداخته و بگذارید خیس بخورند و حدود ۳۰ دقیقه باقی بمانند. این محلول الیاف را انعطاف‌پذیر می‌کند و باعث می‌شود اندازه لباس به حالت اولیه برگردد. بعد از این مدت، لباس‌ها را بدون چلاندن، آبگیری کنید. یعنی لباس را داخل یک حوله بپیچید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شود. می‌توانید هر نیم‌ساعت لباس را از هر طرف بکشید تا راحت‌تر فرم اصلی خود را حفظ کند. 

   جنس لباس‌های بافتنی
  کشمیر: این لباس ها از موهای نرم و بلند بز کشمیر بافته می‌شوند. اگر به دنبال لباسی گرم‌ونرم هستید، لباس کشمیر بهترین گزینه است. در خرید لباس‌هایی با این الیاف مراقب باشید چون ممکن است بافت آکریلیک را به‌جای کشمیر به شما بفروشند که کیفیت بالایی نداشته و مدام گلوله می‌شود. لباس‌های بافتنی کشمیر حداقل ۸۰ درصد الیافش از بند کشمیر است. موقع خرید به بافت لباس توجه کنید. اگر نخ دو رشته باشد، کیفیت، دوام و گرمای لباس مناسب است. نخ‌های کشمیری که رشته‌های بالاتری دارند در عین این‌که مرغوب‌ترند، قیمت گران‌تری هم دارند. بافت کشمیر باکیفیت بعد از کشیدن لباس از دو طرف، دوباره به حالت اصلی برمی‌گردد. وقتی این الیاف را لمس می‌کنید، ابتدا زبر به نظر می‌رسد. 
  پشمی: لباس‌های پشمی همیشه سنگین نیستند. اگر به دنبال لباس بسیار گرم هستید، بهترین گزینه لباس‌های پشمی است که عایق بسیار خوبی در برابر هوای سرد به شمار می‌آید. پشم به دلیل زبری خاصی که دارد معمولا در لباس‌های رویی مانند پالتو، ژاکت یا حتی جوراب استفاده می‌شود. از سوی دیگر الیاف پشمی رطوبت را به‌خوبی از بین می‌برد و در صورت تعریق، آن را از پوست جذب می‌کند و به همین دلیل الیاف بسیار مناسبی برای جوراب است. پشم به‌راحتی آتش نمی‌گیرد و مقاومت بالایی هم در برابر آب و خیس شدن دارد. 
  بافتنی نخی:این نوع لباس‌ها معمولا از لباس‌های پشمی و کشمیر خنک‌تر بوده و مناسب فصل پاییز و اوایل بهار هستند. الیاف نخی به‌کاررفته، برخلاف الیاف پشمی، تحریک پوستی به دنبال ندارد و به‌راحتی می‌توانید آن را بپوشید. این لباس‌ها معمولا نسبت به دیگر لباس‌های بافتنی قیمت پایین‌تری هم دارند. 
  الیاف مصنوعی: در سال‌های اخیر لباس‌های بافتنی که با الیاف مصنوعی بافته می‌شوند، بسیار رواج پیداکرده و علت آن‌هم قیمت پایین‌تر آنها در مقایسه با الیاف بافت دیگر است.مساله اصلی، کیفیت پایین الیاف مصنوعی است که گاهی حتی ممکن است تحریکات پوستی به همراه داشته باشد. 

   شست‌وشوی دستی یا ماشینی؟
شست‌وشوی لباس‌های بافتنی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری از این لباس‌هاست. از آنجا که الیاف بافتنی به سرعت گشاد می‌شوند یا حتی ممکن است آب رفته و کوچک و تنگ شوند، بهتر است تا حد امکان از شست‌وشوی آنها با ماشین لباسشویی خودداری کنید. اما بهترین روش شستن لباس‌های بافتنی با دست است. بهتر است این لباس‌ها را داخل آب سرد به همراه پودرهایی که کم کف می‌کند و نیز مایعات نرم کننده خیس کنید. می‌توانید پودر صابون را با آب سرد مخلوط و لباس را داخل آن خیس کنید. موقع شست‌وشو مراقب باشید لباس‌های بافتنی را خیلی چنگ نزنید؛ این کار باعث پرز گرفتن لباس می‌شود. لباس‌های بافتنی شسته شده را آویزان نکنید بلکه در یک سبد بگذارید تا آب اضافی آنها خارج شود. بعد از این که آب اضافی از بین رفت، آنها را روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند.  تنها در صورتی لباس‌های بافتنی را داخل ماشین لباسشویی بیندازید که بافتی محکم و ضخیم داشته باشند. اما در این شرایط هم مراقب باشید حتما درجه را روی لباس‌های حساس بگذارید تا بافتنی‌ها را برای مدت زمان زیادی نشوید. از سوی دیگر، دمای ماشین لباسشویی نباید خیلی بالا باشد چرا که باعث گشاد شدن یا آب رفتن لباس‌های بافتنی می‌شود. 

اتو کردن لباس‌های بافتنی
اگر لباس‌های پشمی و زمستانی‌تان چروک شده‌اند، برای باز کردن آن اتو را روی حالت بخار گذاشته و بدون تماس با بافت لباس ، با فاصله از لباس بگیرید تا به کمک بخار، چروک آن باز شود. یا اگر چروک خیلی مقاوم بود، پارچه‌ای روی لباس بیندازید سپس آن را اتو کنید تا از تماس مستقیم اتو با لباس خودداری کرده باشید.