چی بپوشم/ همانطور که مد و فشن ایران از غرب تاثیر می‌پذیرد، غرب نیز در طراحی‌ لباس‌هایش از ایران الهام می‌گیرد. کسی درباره تاثیرات ایران بر روی مد و فشن غرب صحبت نمی‌کند. امروز ما قصد داریم این موضوع را برای همه باز کنیم.

تاثیرات اخیر در کلکسیون‌ها

در سال‌های اخیر، طراحان زیادی از ایران برای ایجاد کلکسیون‌هایشان الهام گرفته‌اند. برای مثال برند هرمس در سال ۲۰۱۳ کلکسیونی به نام تبریز را به نمایش گذاشت. برای طراحی این کلکسیون از مینیاتورهای ایرانی و فرش ایرانی الهام گرفته شده بود. کلکسیون پاییزی/تابستانی ریکاردو تیسکی نیز از الگوها و طرح‌های ایرانی بر روی پیراهن‌های مخمل و گران‌قیمت خود استفاده کرده بود. میسون مارتین مارجلا نیز به شکلی نوآورانه درطراحی‌هایش از تکه‌های فرش ایرانی استفاده و آن‌ها را با نایلون ترکیب کرد.

 

ترمه ایرانی

البته اشاره به این کلکسیون‌ها فقط نشانه تاثیر ایران بر مد و فشن مدرن غربی نیست بلکه در گذشته نیز ایران نقش مهمی در فشن غرب ایفا می‌کرد. غرب همیشه تحت تاثیر زیبایی‌شناسی ایرانی بوده است. برای مثال در سال ۱۹۶۸ خانه مد اترو ایتالیا از طرح ترمه بر روی پارچه‌های کلکسیون خود استفاده کرد و استفاده از طرح ترمه کم کم در غرب رایج شد.

کفش پاشنه‌بلند

چند قرن عقب‌تر که برویم، به دوران طلایی حکومت صفویه (حکومت شاه عباس) می‌رسیم که ایران کفش پاشنه بلند را به اروپا معرفی کرد. اولین کشوری که این ترند را پذیرفت و به طور گسترده از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده کرد، فرانسه بود. در قرن هجده که در تئاتر غرب از نمایشنامه‌های ایرانی مانند هزار و یک شب استفاده می‌شد، شخصیت‌های ایرانی همیشه پاشنه بلند می‌پوشیدند چون این کفش نماد زنان ایرانی بود.

 

پیژامه و توربان

برخی از الهاماتی که در حوزه فشن غرب به هند نسبت داده می‌شود نیز در اصل متعلق به ایران بوده است. در هنگام حکومت مغول‌ها در ایران (ایلخانان)، فرهنگ ایرانی که شامل نوع لباس پوشیدن نیز بود، وارد هند شد. در اواسط دهه ۱۹ میلادی که هند مستعمره بریتانیا شد، لباس‌ها هندی‌ها نیز توجه بریتانیایی‌ها را به خود جلب کرد. استفاده از شلوار پشمی (پیژامه) و توربان که در اصل متعلق به ایران بود، در غرب نیز رایج شد.

با این همه، باز هم به ایران برای الهامات و تاثیرات مهمی که در دنیای فشن غرب داشته است، به اندازه کافی اعتبار داده نمی‌شود. یک قرن پیش همه زنان غربی شیفته کفش‌های ایرانی شده بودند. چند سال قبل انقلاب نیز مجله ووگ عکسی از لارن هوتون و ماریسا بنرسون در اصفهان و پرسپولیس چاپ کرد.