1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

با قرص ضد بارداری دوقلو حامله می شوید؟

با قرص ضد بارداری دوقلو حامله می شوید؟

قرص بارداری دوقلو

قرص ضد بارداری شانس دوقلو زایی را افزایش می دهد؟

شما ممکن است درمورد اثر مصرف قرص ضد بارداری در افزایش شانس دوقلو زایی شنیده باشید ، شنیده ای که مربوط به ارتباطی بین قرص های کنترل بارداری و جفت وجود دارد است .این فرضیه ای است که بیان می کند اگر بعد ازمدتی از خوردن قرص های کنترل بارداری صرف نظر کردید شانس بارداری دوقلو افزایش میابد ، درحالیکه قرص های کنترل بارداری تخمک گذاری را سرکوب می کنند. وقتی مصرف قرص قطع شد تخمک ها به حالت اولیه باز می گردد و در هر دوره تخمک بیشتری آزاد می کنند از این رو شانس بارداری و دوقلو زایی افزایش میابد و این اصل ماجرای ارتباط مصرف قرص های ضد بارداری و بارداری دوقلو است.

قرص بارداری دوقلو

رابطه مصرف قرص جلوگیری از بارداری با حاملگی دوقلو

ارتباط بین بارداری دوقلو و قرص های کنترل بارداری

ارتباط بین بارداری دوقلو و قرص های کنترل بارداری درمجله پزشکی نیوانگلند درسال ۱۹۷۷منتشرشده و نشان می دهد زنانی که بعد از قطع قرص ها باردارمی شوند ۲برابر احتمال بارداری دوقلو را دارند .این دوقلوها به طورکلی دو تخمکی به جای تخمکی(همسان )هستند.
دوقلوها دو تخمکی زمانی تشکیل میشوند که دو عدد تخمک جداگانه توسط دو اسپرم جداگانه بارور شوند ، تخمک ها زمانی که مصرف قرص قطع می شود چند برابر آزادمی شود. براساس مطالعات انجام شده بعد از قطع مصرف قرص طی چند ماه تخمک گذاری به حالت نرمال برمی گردد و شانس بارداری دوقلو کاهش و به حالت طبیعی برمی گردد ؛ در واقع اگر بعد از قطع قرص های ضد بارداری بلافاصله باردار شوید احتمال دوقلو بودن جنین بالاست اما اگر بعد از چند ماه ترک قرص ها حاملگی ایجاد شود شانس دوقلو بودن وجود ندارد مگر در موارد خاص.
تحقیقات پیرامون اثر قرص ضد براداری بر حاملگی دوقلو تنها به سال ۱۹۷۷ در مجله نیو انگلند نمی رسد بلکه چیزهایی هم به آن اضافه شده که شامل :دریکی از مطالعات سال ۱۹۸۹ به این نتیجه رسیدند باردارشدن بعد از مصرف قرص های ضد بارداری کمی شانس تخمکی دو قلوها(یکسان )را افزایش می دهد. حال یکی دیگر از مطالعات بزرگ درسال ۱۹۸۷هیچ ارتباطی را بین دوقلوها  وقرص های ضد بارداری رانشان نمی دهد .
بسیاری ازمادران صاحب فرزند دوقلو بعد از دوره کوتاهی از قطع مصرف قرص دو قلو باردارمی شوند اما دلیل آن را همچنین سابقه بارداری دو قلو برمی شمردند.

علل دیگر حاملگی دوقلو به جز مصرف قرص ضد بارداری

دلایل بالقوه زیادی برای چرایی بارداری دوقلو وجود دارد که در ادامه این بخش از بارداری و نوزاد بیا نی نی به آنها اشاره خواهیم کرد:
قرص بارداری دوقلو

قرص کنترل بارداری و عوامل موثر در حاملگی دوقلو

ژنتیک :
برخی از زنان ممکن است به طور منظم تخمک گذاری بالای داشته باشند به نظر می رسد یک ژن، و یا احتمالا چند ژن، باعث انجام این کارشود، اگر چه هر دو مردان و زنان حامل ژن هستند. تنها زنان تخمک گذاری می کنند به طوری که یک زن با ژن تخمک گذاری بالا دوقلوهای ناهمسان باردارمی شود. مردی که صاحب ژن است خیلی احتمال بارداری دوقلو را ندارد، اما او ممکن است این ویژگی را را به دختر خود منتقل کند به عبارت ساده، یک زن می تواند صفت تولید مثل دوقلو را از مادر یا پدر یا از هر دو والدین به ارث برد.
سابقه خانوادگی:
زنانی که به راحتی باردارمی شوند و چندین کودک به دنیا آورده اند بیشتر احتمال دارد صاحب دو قلوشوند در حالی که حاملگی های قبلی علت باردای دوقلو یاتخمک گذاری بیشتر نیست بلکه این امکان وجود دارد که رحم مادر بیشتر تحمل بارداری دوقلو راداشته باشد پس بیشتر بودن تعداد فرزند و زایمان شانس حاملگی دوقلو و یا حتی چند قلویی را بالا می برد.
سن مادر:
همانطورکه یک زن مسن ترمی شود، احتمال تخمک گذاری بیشتری در یک زمان در بدن او وجود دارد، این ممکن است تلاش بدن برای تولید مثل قبل از دست دادن زمان باشد . زنان بالاتر از ۳۰ سال احتمال بیشتری برای داشتن دوقلو دارند، این شانس حتی بعد از ۳۵ساگی بالاتر می رود .
شاخص قد و توده بدن :
زنان بلندتر احتمال بالاتری از نرخ متوسط ​​حاملگی دوقلو دارند. دلایل به خصوصی ندارد اما شاید آن را به دلیل افزایش قد که با تغذیه بهتر همراه است باشد قد بلند فضای بیشتری در رحم مادر ایجادمی کند  از این رو این دسته از زنان در حاملگی های متعدد به احتمال زیاد موفق هستند زنان با شاخص توده بدنی ۳۰ یا بالاتر احتمال بیشتری از حد متوسط ​​به داشتن دوقلوها دارند در حالی که زنان با شاخص توده بدنی کمتر از ۲۰ کمتر این احتمال را در خود خواهند داشت.
نژاد:
زنان آفریقایی تبار تعداد بیشتری دوقلو را نسبت به زنان آسیایی تبار به دنیا می آورند.
سیگار کشیدن:
اگر سیگار می کشید، ممکن است بیشتر در معرض داشتن دوقلوها باشید، اما مطالعات در این ارتباط محدود است و صد در صد تایید نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *