فارس/ اگر فرزند نق نقو دارید که مدام برای هر چیزی غر می زند، سعی کنید تفاوت صحبت کردن و نق زدن را به او بیاموزید. مثلا هرگاه کودک نق زد، بگویید هر موقع نق زدن را تمام کردی، بیا با هم صحبت کنیم.

 برخی از بچه ها در سنین مختلف به جای صحبت کردن شروع به نق نق کردن می‌کنند حال این نق نق از سوی برخی خانواده ها معنی همان گریه های ریز برای رسیدن به خواسته یا بدقلقی و غرغر کردن را می دهد. اگربخواهیم با نق نق کودک کنار بیاییم تا سنین بالاتر نیز او به روش خود ادامه میدهد و به صحبت کردن درست نمی پردازد.

قدم اول برای این ترک عادت کودکان این است که مطمئن شویم کودک روش های مقبول تری برای صحبت کردن می شناسد بهرحال از یک نوزاد نمی توان توقع داشت که نق نزند یا گریه نکند. اما در سنین بالاتر می توانیم به چند روش برای ترک نق زدن کودکان بپردازیم:

۱-ماجرا را در حد فهم کودک شرح بدهید
هر بار که فرزندمان نق می زند، برایش شرح دهیم که صحبت کردن توام با نق زدن برای ما آزاردهنده است بنابراین راه بهتری برای بیان طبیعی مقصودش به او نشان دهیم و از او بخواهیم که خواسته اش را با روش بهتری بیان کند.
بنابراین زمانی که فرزند شما نق می زند، فوری به او توجه کنید و او را از نق زدن بازدارید و برایش توضیح دهید که وقتی نق می زند احساس بدی به شما دست می دهد و می تواندی توضیحی به این صورت به او بدهید:
«نق زدن احساس بدی (عجیبی) در من ایجاد می کند» یا «وقتی نق نق می شنوم، احساس میکنم نمی خواهم گوش دهم یا اصلا گوش هایم نمی شنود»، «وقتی نق نق می شنوم، بسیار آشفته (ناراحت) می شوم.
بنابراین این توضیحات احساس ما را هنگام نق زدن به خوبی بیان می کند البته نباید دربردارنده احساس منفی نسبت به فرزند یا انتقاد از او باشد مثلا اینکه «بچه های بد نق می زنند» یا «تو را به خاطر نق زدن دوست ندارم».

۲-شرح دادن نباید شامل حمله یا انتقاد یا دربردارنده سخنان منفی نسبت به فرزند باشد
مثل اینکه: «تو پسر خوبی نیستی که مدام نق می زنی منو خسته کردی» یا «بهتره از دوستان حرف زدن رو یاد بگیری، تو هنوز بلد نیستی حرف بزنی».

۳-برای رفتار بهتر به بچه ها پاداش دهیم
بعد از مدتی که بچه ها نق می زنند گاهی هم درخواست هایشان را درست مطرح می کنند اینطور مواقع هوشیار باشیم سریع به آنها پاداشی مثل تقویت یک کار یا جایزه خوراکی یا مثلا دیدن یک برنامه مورد علاقه شان یا دوچرخه سواری را پیشنهاد بدهیم و بعد هم بگوییم: «به خاطر حرف زدن خوبت این جایزه رو به تو دادم ».
این رفتار باعث تقویت صحبت کردن و درخواست های درست کودک به جای نق نق می شود.

۴-فرق بین صحبت کردن و نق زدن را به بچه ها بیاموزید
نکته دیگر این است که گاهی پیش می آید بچه ها فرق بین نق زدن و صحبت کردن را نمی دانند به همین خاطر بهتر است زمانی که کودک نق می زند به او تفاوت بین آنها را بیاموزیم و هر گاه نق زد به او بگوییم که : «هر موقع نق زدن را تموم کردی بیا با هم صحبت کنیم» ، «بهتره خواسته هات رو با صحبت کردن و کلام بگی نه اینکه زیرلب نق بزنی چون من متوجه منظورت نمی شوم».


۵-نگاهی به رفتارهای خودتان بیاندازید
مسئله دیگر این است که گاهی پیش می آید بچه ها رفتارهای ما را آموزش می بینند و نق نق می کنند ، بنابراین به جای متهم کردن فرزندمان بهتر است نگاهی به رفتارهای خودمان بیاندازیم، حتما فرزندمان اینگونه نبوده و اشتباه های رفتاری ما از او یک کودک نق نقو ساخته است
یادمان نرود محیط بر کوچکترین رفتارها و عادت های بچه ها اثر می گذارد و هر رفتاری از سوی ما می تواند رفتارهای واکنشی از سوی بچه ها را ماندگار کند که تغییر دادنش ساده نیست. بنابراین شاید در گذشته زمانی که حالتان خوب بوده یا حوصله نق زدن هایش را نداشتید به خواسته های او گوش کردید و اکنون یاد گرفته می تواند با نق زدن به خواسته هایش برسد.

بنابراین برای ترک این رفتار می توانیم جملاتی مثل این بگوییم: «من نق زدن را دوست ندارم. اگر تو یک لیوان شیر می خوای بگو یک لیوان شیر می خواهم. سپس دقیقا کلمات و تن صدایی را که می خواهید کودک استفاده کند به او یاد دهید.