1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

با یک لوله رحم امکان بارداری هست؟

با یک لوله رحم امکان بارداری هست؟

با یک لوله رحم امکان بارداری هست؟

بارداری قطعا با یک رحم و دو لوله که با هم کار می‌کنند راحت تر از یک رحم با یک لوله سالم است، اما می‌توان با یک لوله فالوپ هم باردار شد. با اینکه کمی کار سخت‌تر می‌شود اما اگر مشکل تخمک گذاری وجود نداشته باشد با یک لوله سالم هم می‌توان به بارداری امید داشت.

لوله فالوپ چیست؟

لوله های فالوپ یا لوله‌های رحمی مسئول انتقال تخمک از تخمدان به رحم هستند. دیواره داخلی لوله‌های فالوپ دارای پرز‌های ریزی به نام سیلیا است. سیلیا به حرکت تخمک از طریق لوله‌ی فالوپ به رحم کمک می‌کند. اگر بافت سیلیا به دلیل عفونت آسیب ببیند، تخمک نمی‌تواند رو به جلو حرکت کند و در لوله باقی می‌ماند. عفونت ممکن است با ایجاد بافت‌های آسیب دیده، باعث انسداد جزئی یا کامل لوله‌ی فالوپ شود و جلوی رسیدن تخمک به رحم را بگیرد. بعضی از زنان به دلیل عفونت و هر عامل دیگری یکی از لوله های رحمی خود را از دست می‌دهند این افراد امکان باردار شدن را دارند به شرط این که لوله دوم رحم کاملا سالم باشد و عمل تخمک گذاری درست و به موقع انجام شود.

چه عواملی باعث بسته شدن لوله فالوپ می شود؟

لوله های رحمی ممکن است آسیب بینند و به صورت مقطعی و یا به صورت کامل بسته شوند دلایل بسته شدن لوله های فالوپ شاید یکی از این موارد باشد:

  • بارداری خارج از رحم

وقتی بارداری بیرون از رحم اتفاق افتاده باشد ممکن است لوله های رحمی سبب آسیب ببینند یا به طور کامل بسته شوند. البته مقدار آسیب و انسداد به طول مدت بارداری خارج رحمی بستگی دارد یعنی هر چه بارداری بیشتر پیشرفت کرده باشد آسیب بیشتر می شود.

  • عفونت‌های شکمی

عفونت شکمی یا لگنی مثل عفونت‌های پس از زایمان یا آپاندیس به احتمال زیاد باعث انسداد لوله‌های فالوپ می‌شود.

  • سندرم التهابی لگن

بیماری التهابی لگن هم می‌تواند باعث آسیب به لوله‌های رحم بشود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه تناسلی عفونی شده باشد. بیماری‌هایی مانند کلامیدیا و گنوره شایع ترین دلایل سندرم التهابی لگن هستند. البته عفونت‌هایی مثل عفونت پس از زایمان هم ممکن است باعث این سندرم شود.

  • بستن لوله‌های رحم در گذشته

اگر زنی در گذشته لوله‌های رحمی خود را بسته باشد و سپس یک عمل جراحی باز انجام داده باشد، احتمال دارد به یکی از لوله‌ها آسیب دیده باشد.

آیا بارداری با یک لوله رحم امکان دارد؟

لوله های فالوپ تخمک های آزاد شده از تخمدان را به رحم می‌برند. یعنی لوله های فالوپ مسیر بین رحم و تخمدان ها را تشکیل می‌دهند. بعد از تخمک گذاری یکی از تخمدان ها تخمکی را در مسیر لوله فالوپ به مقصد رحم رها می‌کند. در لوله فالوپ تخمک با ترکیب شدن اسپرم بارور می‌شود که ممکن است چنین اتفاقی نیز روی ندهد. بعضی از زنان ممکن است به دلیل بروز برخی آسیب ها که در بالا گفته شد فقط یک لوله فالوپ داشته باشند، اما داشتن یک لوله فالوپ به این معنا نیست که فرد قابلیت باردار شدن را از دست داده است چون بارداری با یک لوله رحم هم ممکن است اگر:

  • چرخه قاعدگی هر ماه طبیعی باشد و تخمک گذاری بدون وقفه هر ماه به طور منظم انجام شود.
  • حداقل یکی از تخمدان ها عملکرد مناسبی داشته باشد.
  • همان یک لوله فالوپ باقیمانده شما سالم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *