1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

برگشت هموروئید بعد از عمل، احتمال دارد؟

برگشت هموروئید بعد از عمل، احتمال دارد؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که احتمال بازگشت هموروئید یا بواسیر بعد از عمل چقدر است؟

سوال : احتمال بازگشت هموروئید یا بواسیر بعد از عمل چقدر است؟

پاسخ : نکاتی در مورد بیماری هموروئید:
اول اینکه هموروئید را همه انسان ها دارند، مثل آپاندیس. بعضی افراد فکر میکنند هموروئید فقط بیماری است، ولی خیر همه انسان ها به شکل طبیعی در بدن خود پاکه های هموروئید را دارند. هر وقت آپاندیس مشکل دار شد میشود بیماری، هموروئید هم همینطور است، هر وقت مشکل دار شد میشود بیماری، وگرنه به شکل طبیعی هست.
نکته ای که بیشتر بیماران سوال میکنند این است که آیا بعد از عمل دیگر مشکل نخواهیم نداشت؟
باید بدانیم که دور تا دور مقعد پاکه های همورئیدی وجود دارد، اگر شما یکی را بردارید بعید است که آن دوباره عود کند ولی پاکه های دیگر ممکن است درگیر شوند.

برای آگاهی بیشتر از بازگشت هموروئید بعد از عمل به سراغ شفا کلینیک، مرکز درمان بیماری های نشیمنگاه رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به شفا کلینیک یا دریافت نوبت از مرکز درمان بیماری‌های نشیمنگاه شفا کلینیک کلیک کنید.

هموروئید

به گشاد شدن رگ های ورید در مجرای مقعد هموروئید می گویند، در واقع وریدهای متورم در بخش زیرین مقعد است. بعضی مواقع دیواره عروق متورم و کشیده می شوند که باعث نازک شدن آن می شود در این صورت ورید بیرون زده تحریک می شود. مدفوع باعث تحریک ورید و ایجاد خارش در دیواره آن می شود که به آن هموروئید برجسته نیز گفته می شود. نام دیگر این بیماری بواسیر می باشد.

هموروئید در بین مردم بسیار شایع بوده و معمولاً افراد بین ۴۵ و ۶۵ سال به این بیماری دچار می شوند.

شایع ترین علت خونریزی مقعد، بواسیر می باشد که در موارد بسیار کمی ممکن است خطرناک باشد اما برای جلوگیری از بدتر شدن لازم است سریعاً به پزشک مراجعه کرد. اگر بواسیر با دارو برطرف نشد با یک جراحی سرپایی توسط جراح عمومی برطرف می شود.

هموروئید دارای دو نوع هموروئید داخلی و هموروئید خارجی است.

علائم هموروئید

افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند علائمی مانند مشاهده خون هنگام دفع مدفوع، دفع ناکامل مدفوع، خارش مقعد، درد مقعد، التهاب ناحیه مقعد دارند.

درمان هموروئید بدون جراحی

پزشکان معمولاً برای درمان هموروئید چند روش به بیماران پیشنهاد می کنند معایب و مزایای آن روش ها را توضیح داده و انتخاب را بر عهده بیمار می گذارند. برخی از درمان های بواسیر عبارتند از :

  • بستن رگ هموروئید

    این نوع درمان متداول ترین نوع درمان بواسیر بدون جراحی می باشد، معمولاً برای درمان بیشتر افرادی که بیماری آن ها حاد نیست از این روش استفاده می گردد. در این روش بر دور پایه بواسیر یک باند گره می زنند که باعث قطع جریان خون شده و در نتیجه این بیماری بعد از چند روز از بین می رود.

  • روش انعقاد

    در این روش پزشک معالج از مادون قرمز، سرما یا گرمای شدید برای کوچک کردن بواسیر استفاده می کنند.

  • روش اسکلروتراپی

    در این روش پزشک معالج برای کوچک کردن بواسیر ماده شیمیایی به آن تزریق می کند.

برگشت هموروئید بعد از عمل، احتمال دارد؟

جراحی هموروئید

اگر در درمان بواسیر بعد از گذشت ۱ الی ۲ هفته بهبودی حاصل نشد نیاز به جراحی هموروئید می باشد. برای جراحی بواسیر روش های متفاوتی وجود دارد از قبیل :

  • برش هموروئید

    از این روش زمانی استفاده می شود که وضعیت بواسیر بسیار خطرناک باشد طول درمان این روش معمولاً بین ۳ تا ۴ هفته است.

  • روش سرخرگ زادیی هموروئیدی

    در این روش پزشک با استفاده از وسیله ای به نام داپلر فراصوتی، اقدام به شناسایی مکان ریزش داخلی خون سرخرگیهموروئید می نماید. پس از شناسایی سرخرگ ها به یکدیگر متصل شده و بافت پرولابه بعد از بخیه شدن به حالت طبیعی خود باز می گردد.

  • روش هموروئیدکتومی

    در روش هموروئیدکتومی، آن قسمت از بواسیر که غیرعادی بزرگ شده است را برش می دهند، این روش درد کمی داشته و طول درمان آن نیز کوتاه می باشد اما شانس برگشت علائم هموروئیدی زیاد است.

بعد از انجام جراحی معمولاً بین ۱ تا ۲ روز بیمار باید بستری شود و حداقل به مدت ده روز ، روزانه سه یا چهار بار به مدت ۱۵ دقیقه بعد از دفع مدفوع و شستشوی خود در آب گرم بنشیند طوری که آب ناحیه مقعد را بپوشاند.

مراقبت های بعد از درمان هموروئید

دوران نقاهت پس از درمان هموروئید ، طولانی مدت نمی باشد و افراد پس از گذشت مدت کوتاهی ، می توانند به سرکار بازگشته و به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند ؛ اما آن ها همچنان باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین اجتناب نمایند ؛ لازم به ذکر است ، رعایت نکات و مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، منجر به تسریع در روند بهبودی می گردد ؛ بنابراین به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنید.

  • افرادی که اقدام به درمان هموروئید کرده اند ، در دوران نقاهت آن باید نسبت به مصرف به موقع و مرتب داروهای تجویزی پزشک ، توجه کرده و به هیچ عنوان در این رابطه سهل انگاری نکنند.
  • در صورت مشکل در حین راه رفتن ، بهتر است از فردی دیگر کمک بخواهند.
  • کسانی که به منظور رفع هموروئید ، تحت درمان قرار گرفته اند ، باید میوه و سبزیجات را به وفور در رژیم غذایی خود قرار دهند ؛ بدین ترتیب احتمال بروز یبوست کاهش می یابد.
  • در صورت احساس درد ، افراد پس از اجازه از پزشک معالج خود ، باید اقدام به مصرف مسکن کرده و از مصرف خودسرانه آن اجتناب نماید.
  • نشستن در آب گرم ، موجب کاهش درد در افراد می گردد ؛ بنابراین در صورت احساس درد این مورد را فراموش نکنید .
  • پزشک به افرادی که نسبت به درمان هموروئید اقدام کرده اند ، توصیه می کند در دوره نقاهت آن به وفور آب بنوشند .
  • بروز تورم و درد خفیف پس از درمان هموروئید ، مسئله ای طبیعی می باشد که به مرور برطرف می گردد ؛ افراد به منظور تسریع در روند آن ، می توانند از کمپرس یخ استفاده نمایند .

برگشت هموروئید بعد از عمل

سوالات متداول درباره هموروئید

افراد معمولاً سوالات زیادی در رابطه با بیماری بواسیر دارند، در ادامه تعدادی از پر تکرارترین این سوالات را طرح کرده و به آن ها پاسخ می دهیم.

  • آیا ایستادن و نشستن به طور طولانی در بروز بواسیر نقش دارد؟
    نشستن و ایستادن طولانی مدت به عروق کانال مقعد فشار وارد نموده و به همین دلیل می تواند موجب بروز بواسیر یا تشدید آن شود، لذا لازم است افرادی که کار آن ها ایجاب می کند که به طور مداوم و طولانی بر روی صندلی نشسته یا بایستند در فاصله های زمانی مشخص به خود استراحت داده یا شرایط فیزیکی شان را تغییر دهند.
  • آیا استراحت مطلق در درمان و بهبود افراد مبتلا به هموروئید موثر است؟
    یکی از عواملی که موجب شدت یافتن و وخامت بیماری بواسیر می شود، استراحت مطلق است بنابراین نه تنها این امر در روند بهبودی و درمان بیماری تاثیری نداشته بلکه موجب بدتر شدن آن نیز می شود.
    البته افراد باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که بلند کردن اجسام با وزن زیاد، انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین نیز در تشدید بیماری هموروئید نقش دارند.
  • آیا امکان درمان قطعی بواسیر وجود دارد؟
    بله، همانطور که گفتیم روش های درمانی متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد که بهترین آن ها درمان هموروئید با لیزر است.
  • تفاوت درمان همورئید با لیزر با دیگر روش های درمانی چیست؟
    این روش به صورت سرپایی انجام شده و طی انجام آن حداقل آسیب ممکن به بافت ها خواهد رسید، افراد بلافاصله بعد از درمان بواسیر با لیزر مجاز به انجام فعالیت های روزانه خود می باشند.
    لازم به ذکر است که دوران بهبود و نقاهت بعد از انجام این روش درمانی بسیار کوتاه تر از روش های دیگر بوده و بیمار درد بسیار کمتری را تجربه خواهد کرد، به طور کلی کاهش چشمگیر عوارض در این روش را می توان مهم ترین مزیت آن نامید.
  • آیا اسهال در ایجاد بیماری بواسیر نقش دارد؟
    باید گفت همچون یبوست که در بروز بواسیر موثر است اسهال نیز به دلیل ایجاد صدمه به سیاهرگ های مقعد و دیواره کانال آنال می تواند زمینه ساز این بیماری باشد.
  • آیا خونریزی در حین دفع مدفوع، نشانه ابتلا به بواسیر است؟
    چکه کردن خون به مقدار و مدت کم بعد از اجابت مزاج یا مشاهده خون به رنگ قرمز روشن به شکل رگه هایی در مدفوع، می تواند نشانه بیماری بواسیر باشد. در صورت مشاهده این علائم حتماً به یک کلینیک درمانی خوب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *