1403/02/23

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین زمان برای بارداری پس از سزارین

بهترین زمان برای بارداری پس از سزارین

بهترین زمان برای بارداری پس از سزارین

زایمان از طریق سزارین یک عمل جراحی سنگین است. در این جراحی پزشک برشی افقی در ناحیه زیر شکم ایجاد می‌کند و با برش لایه های زیرین به رحم می‌رسد. پزشک برای رسیدن به رحم باید عضله های شکم را هم کنار بزند و بعد جنین را از رحم خارج کند. همه این مراحل یعنی زن باردار تحت یک عمل جراحی سنگین قرار می‌گیرد. جراحی که ممکن است روی بارداری‌های بعدی تاثیر بگذارد. اما بهترین وقت برای بارداری بعد از سزارین چه زمانی است؟

بهترین فاصله زمانی برای بارداری بعد از سزارین

کارشناسان و پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کنند بعد از سزارین بلافاصله باردار نشوید. آنها توصیه می‌کنند هر چقدر زمان بیشتری بگذرد فرصت بیشتری برای ترمیم محل سزارین خواهد بود و این موضوع اگر بخواهید زایمان بعدی طبیعی باشد، اهمیت زیادی دارد.متخصصان معتقدند حداقل زمانی که بدن به استراحت قبل از بارداری دوباره نیاز دارد ،شش ماه است. اما اگر کسی بخواهد زایمان بعدی‌اش را طبیعی انجام بدهد حداقل باید بین ۱۸ تا ۲۴ ماه برای بارداری صبر کند. بدن هر زنی بعد از زایمان به زمان نیاز دارد تا خستگی بارداری قبلی را جبران کند و فعالیتهای عادی زندگی را از سر بگیرد. پزشکان متخصص معتقدند هر چه این زمان بیشتر باشد هم به نفع مادر است و هم به نفع نوزاد. رعایت این فاصله زمانی به زنانی که زایمان طبیعی داشته‌اند هم توصیه می‌شود. این دوره به بدن فرصت التیام زخم‌های ناشی از زمان تولد را می‌دهد. هرچه زمان بیشتری برای بهبود به خود بدهید، بدن قوی‌تر و سالم‌تر می‌شود.
بیشتر بخوانید: بالاخره زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

بارداری دوم بعد از سزارین

ترمیم محل برش سزارین چقدر طول می‌کشد؟

محل برش جراحی سزارین بین ۳ تا ۴ماه بعد از زایمان تا حدود زیادی ترمیم می‌شود. البته هرچه زمان بیشتری می‌گذرد ترمیم بهتر انجام می‌شود و این یعنی مشکلات در آینده و به خصوص در زمان بارداری و زایمانهای بعدی خیلی کمتر می‌شود. همچنین طی شدن زمان مناسب بین جراحی سزارین و بارداری بعدی به خصوص در زنانی که در بارداری قبلی مشکل جفت داشته اند هم لازم است. مهمترین دلایلی که ضرورت طی شدن این دوره را ثابت می‌کند به شرح زیر است:

  • نیاز بدن به بازسازی

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان خون از دست رفته در زنانی که عمل سزارین دارند بیشتر از زنانی است که به صورت طبیعی زایمان می‌کنند. همچنین بدن زنان مقدار زیادی از مواد مغذی را در دوران بارداری و زایمان از دست می‌دهد و باید دوباره آنها را جایگزین کند. امکان ابتلا زنان به کم خونی هم وجود دارد، زیرا بیشتر آهن موجود در خون مادر با جنین و جفت تقسیم می‌شود. همچنین ممکن است در خونریزی‌های زایمان، بخش زیادی از آهن بدن را هم از دست بدهد. به همین دلیل زنانی که سزارین کرده‌اند باید به بدنشان این فرصت را بدهند تا دوباره تقویت شود. یک زن باردار با سیستم ایمنی ضعیف نمی‌تواند نوزاد سالمی به دنیا بیاورد.

بارداری دوم بعد از سزارین
  • پیشگیری از عوارض بارداری

پزشکان متخصص معتقدند زنانی که بلافاصله پس از زایمان سزارین باردار می‌شوند، بیشتر در معرض بروز عوارض بارداری هستند. بارداری مجدد بلافاصله بعد از سزارین ممکن است با احتمال پارگی رحم، جفت سرراهی و تولد نوزاد نارس و کم وزن همراه باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *