1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت در دوران بارداری پوستمان تیره می‌شود؟

به چه علت در دوران بارداری پوستمان تیره می‌شود؟

به چه علت در دوران بارداری پوستمان تیره می‌شود؟

ایجاد لکه‌ها در پوست تیره‌تر در دوران بارداری رایج است و وضعیتی به نام ملاسما یا کلواسما نام دارد. ملاسما گاهی اوقات به عنوان ماسک بارداری نیز شناخته می‌شود زیرا لکه‌ها معمولاً در اطراف لب بالایی، بینی، استخوان گونه و پیشانی به شکل ماسک ظاهر می‌شوند. همچنین ممکن است لکه‌های تیره روی گونه‌ها، در امتداد خط فک یا روی ساعد و سایر قسمت‌های بدنتان که در معرض نور خورشید هستند ایجاد شود. علاوه بر این پوستی که قبلاً رنگدانه بیشتری داشت مانند نوک سینه، کک و مک، اسکار و پوست اندام تناسلی شما ممکن است در دوران بارداری حتی تیره‌تر شود. این امر همچنین در مناطقی که اصطکاک رایج است مانند زیر بغل و داخل ران شما اتفاق می‌افتد.

علت وجود ملاسما چیست؟

ملاسما ممکن است در اثر تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد شود که باعث افزایش موقتی در میزان ملانین تولید شده در بدن شما می‌شود. ملانین ماده طبیعی است که به مو، پوست و چشم‌ها رنگ می‌دهد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز نقش موثری دارد. زنانی که رنگ‌های تیره‌تری دارند بیشتر از زنان با پوست روشن‌تر به ملاسما مبتلا می‌شوند. همچنین اگر ملاسما در خانواده شما وجود داشته باشد احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

آیا تیرگی‌های پوست به ملاسما مربوط می‌شود؟

همان افزایش تولید ملانین که باعث ایجاد لکه‌های ملاسما در صورت شده باعث ایجاد خط سیاه یا خط تیره‌ای می‌شود که ممکن است متوجه آن روی شکم خود شوید. خط سیاه احتمالاً چندین ماه پس از زایمان به رنگ قبل از بارداری خود محو می‌شود اما ممکن است به طور کامل ناپدید نشود.

چگونه از بدتر شدن ملاسما در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

همه تغییرات در رنگدانه‌های پوستی ناشی از ملاسما معمولاً پس از زایمان به خودی خود ناپدید می‌شوند اما شما می‌توانید چند کار را برای به حداقل رساندن لکه‌های تیره روی پوست در دوران بارداری انجام دهید:

از ضدآفتاب استفاده کنید:

این بسیار مهم است زیرا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) باعث ایجاد ملاسما و تشدید تغییرات رنگدانه می‌شود. این امر حتی اگر پوست تیره‌ای داشته باشید نیز صادق است. اگرچه پوست تیره ملانین (رنگدانه) بیشتری نسبت به پوست روشن دارد و به سرعت آفتاب نمی‌سوزد اما برای محافظت از شما در برابر اشعه‌های مضر UV کافی نیست. وقتی بیرون هستید در صورت تغییر رنگدانه روی بازو‌ها یک کلاه لبه پهن و همچنین یک پیراهن آستین بلند بپوشید. زمانی را که زیر نور خورشید هستید به خصوص بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید.

اپیلاسیون نکنید:

استفاده از موم برای از بین بردن مو می‌تواند باعث التهاب پوست شود که ملاسما را بدتر می‌کند به ویژه در مناطقی از بدن که تحت تأثیر تغییرات رنگدانه قرار دارند.

 از مرطوب‌ کننده پوست استفاده کنید:

پاک‌کننده‌ها و کرم‌های صورت که پوست شما را تحریک می‌کنند ممکن است ملاسما را بدتر کنند.

کانسیلر بزنید:

اگر لکه‌های تیره شما را آزار می‌دهد فعلاً با استفاده از آرایش آن‌ها را بپوشانید. کانسیلر با ته رنگ سفید و زرد اغلب مناسبت‌تر است. شما همچنین می‌توانید از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید. در دوران بارداری از محصولات سفید‌کننده پوست استفاده نکنید و در صورت شیردهی قبل از شروع آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

آیا ملاسما بعد از بارداری هم ادامه دارد؟

لکه‌های تیره احتمالاً ظرف یک سال پس از زایمان محو می‌شوند و پوست شما باید به سایه طبیعی خود بازگردد اگرچه گاهی اوقات تغییرات هرگز به طور کامل از بین نمی‌روند. برای برخی از زنان دارو‌های ضد بارداری حاوی استروژن (مانند قرص، چسب و حلقه واژینال) نیز می‌توانند در ایجاد ملاسما نقش داشته باشند. اگر چند ماه پس از زایمان پوست شما هنوز لکه دار است و شما را آزار می‌دهد با پزشک یا متخصص پوست در مورد گزینه‌های درمانی ملاسما صحبت کنید. اگر در حال شیردهی هستید یا قصد دارید به زودی باردار شوید به پزشک خود اطلاع دهید و قبل از استفاده از هر گونه درمان بدون نسخه با او مشورت کنید. در هر صورت با استفاده از کرم ضد آفتاب، پوشیدن لباس محافظ و دور ماندن از آفتاب به محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید ادامه دهید.

آیا لکه‌های تیره روی پوست در دوران بارداری نشانه بیماری است؟

انواع خاصی از تغییر رنگ پوست می‌تواند نشانه سرطان پوست یا سایر مشکلات پزشکی باشد. اگر تغییراتی در رنگدانه‌های پوست و همچنین درد، حساسیت، قرمزی یا خونریزی دارید یا اگر متوجه تغییر در رنگ، شکل یا اندازه خال شدید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است برای تشخیص و درمان مناسب به متخصص پوست ارجاع داده شوید.

 

منبع:

www.babycenter.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *