1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ترشحات اولیه بارداری چگونه است؟

ترشحات اولیه بارداری چگونه است؟

ترشحات اولیه بارداری چگونه است؟

پس از اینکه متوجه بارداری شدید، ممکن است شاهد افزایش ترشحاتی باشید که لکور نامیده میشود. این ترشحات به دلیل افزایش استروژن و جریان خون در بدن شما بروز میکند. این ترشحات اولیه در بارداری رقیق، شیری سفید بوده و بوی ملایم دارد. این ترشحات در هر دوره ای از بارداری میتواند وجود داشته باشد و هر چه میگذرد بیشتر میشود.

علامت اولیه بارداری: ترشحات

اگر هنوز باردار نشده اید و نمیدانید آیا این ترشحات میتواند نشانه بارداری باشد، پاسخ این است که: ممکن است. ترشحات مخاطی یکی از شایعترین نشانه های اولیه بارداری نیست اما در اوایل بارداری و به طور کلی در طول بارداری این ترشحات افزایش می یابد.
همچنین توجه داشته باشید که ترشحات بارداری اولیه کمی قهوه ای یا صورتی است و بعد از یک روز میتواند تبدیل به خونریزی لانه گزینی شود که قطعا نشانه حاملگی است.

کدام ترشحات بارداری طبیعی است؟

ترشحات طبیعی بارداری شیری، سفید و گاهی به صورت لکه است. دهانه رحم شما در طول دوران بارداری بسیار حساس است بنابراین ممکن است بعد از رابطه جنسی شما لکه بینی داشته باشید.

با ترشحات بارداری چه کنید

اگر مشکلی با ترشحات بارداری ندارید بهتر است فقط صبور باشد. شاید تعجب کنید ترشحات به مرور در بارداری افزایش پیدا میکند. در هر صورت نباید از تامپون یا دوش استفاده کنید چون هر دو میتوانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

ترشحات بارداری چه رنگی است؟

رنگ ترشحات بارداری نشانه اتفاقات مختلفی در بدن شماست:
رنگ ترشحات شیری و سفید: این رنگ نشانه ترشحات طبیعی و سالم است به خصوص اگر بوی ملایمی داشته باشد. با این حال هرگونه تغییر در مقدار یا غلظت آن میتواند نشانه مشکل باشد. زنان باردار در صورت افزایش ترشحات باید به پزشک مراجعه کنند چون ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد.

  • سفید و یکپارچه: ترشحات یکپارچه و سفید که پنیری شکل است میتواند نشانه عفونت مخمر باشد. این عفونت در طول دوران بارداری بسیار شایع است. علائم دیگر این عفونت عبارت است از: خارش، سوزش، ادرار دردناک و رابطه جنسی دردناک.
  • ترشح زرد و سبز:ترشحات سبز و زرد نشانه بیماری است. این ترشحات نشانه بیماریهای مقاربتی مانند کلامیدیا و تریکومونیاست. سایر علائم احتمالی عبارتند از قرمزی و سوزش در ناحیه تناسلی.براساس گزراش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، این بیماری میتواند مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهد. این عوارض گاهی اوقات در سالهای پس از تولد هم بروز میکند و میتواند سیستم عصبی و رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد.
  • ترشحات خاکستری: ترشحات خاکستری واژن ممکن است نشانه عفونت واژینوز باکتریایی باشد به ویژه اگر بوی ماهی نیز با آن همراه باشد و بعد از رابطه جنسی تشدید شود. عفونت نتیجه عدم تعادل باکتریایی در مهبل است.
  • ترشح قهوه ای:ترشحات قهوه ای معمولا ناشی از خونی است که از بدن خارج میشود و میتواند نشانه اولیه بارداری باشد. ترشحات قهوه ای طبیعی است و لازم نیست نگران باشید. با این حال زنان بارداری که دچار ترشحات قهوه ای تیره هستند باید با پزشک مشورت کنند.
  • ترشحات صورتی:ترشحات صورتی در دوران بارداری میتواند طبیعی یا غیرطبیعی باشد. ترشحات صورتی در اوایل بارداری یا در هفته های پایانی و نزدیک زایمان وجود دارد. این ترشحات قبل از سقط جنین یا در بارداری خارج رحمی رخ میدهد.
  • ترشحات قرمز:ترشحات قرمز در دوران بارداری مستلزم توجه فوری پزشک است به ویژه اگر غلیظ و به صورت لخته و با درد شکمی همراه باشد. این علائم نشان دهنده سقط جنین یا بارداری خارج رحمی است. تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد بارداری‌ها به سقط جنین می‌انجامد. علل دیگر این ترشحات قرمز به ویژه در سه ماهه اول بارداری میتواند ناشی از لانه گزینی یا عفونت باشد.

ترشحات بارداری

نکات مهم در ترشحات بارداری

افزایش حجم ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است اما رنگهای غیرمعمول و بوها اغلب نشانه عفونت است. پزشک میتواند برای درمان عفونت آنتی بیوتیکهای ایمن در دوران بارداری را تجویز کند. خانمها در طول بارداری میتوانند با انجام اعمال زیر سلامت واژن را حفظ کنند:

  • خودداری از مصرف تامپون
  • خودداری از مصرف دوش
  • انتخاب محصولات مراقبتی و بهداشتی زنانه مناسب مانند کاغذ توالت صاف
  • پاک کردن ناحیه تناسلی از جلو به عقب پس از ادرار و مدفوع
  • خشک کردن ناحیه تناسلی به طور کامل بعد از دوش گرفتن و شنا
  • استفاده از لباس نخی مناسب
  • اجتناب از پوشیدن شلوار جین و جوراب شلواری نایلونی
  • استفاده از رژیم غذایی سالم و اجتناب از قند زیاد
  • مصرف غذاهای پروبیوتیک و مکملهای غذایی حین بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *