1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ترشحات بارداری از کی شروع می‌شود؟

ترشحات بارداری از کی شروع می‌شود؟

ترشحات بارداری از کی شروع می‌شود؟

ترشحات واژن در زمان قاعدگی و بارداری مدام تغییر می‌کند. بسیاری از افراد ترشحات واژن را یکی از علائم اولیه بارداری می‌دانند. تغییران ترشحات واژن در دوران بارداری نیز متنوع است و ممکن است غلظت، تداوم و میزان ترشح در هر خانم باردار متفاوت از دیگری باشد.

ترشحات بارداری چه فایده‌ای دارد؟

افزایش میزان استروژن بدن در دوران بارداری باعث افزایش جریان خون در ناحیه لگن می‌شود و غشای مخاطی را تحریک میکند. البته ترشحات باعث تمیز ماندن این ناحیه هم میشود و باعث پیشگیری از عفونت شده و PH ناحیه واژن را در سطح طبیعی نگه می‌دارد.

تغییر ترشحات واژن در بارداری

مقدار کمی ترشحات واژن معمولا در طول ماه وجود دارد اما در طول بارداری و مراحل مختلف چرخه قاعدگی تغییر میکند. این ترشحات همیشه در خانمها وجود دارد اما شدت و میزان آن متفاوت است.
در سه ماهه اول بارداری ترشحات دهانه رحم افزایش پیدا میکند و در ادامه به پلاک مخاطی میرسد. در نهایت این پلاک دهانه رحم را می‌بندد و از ورود عفونت به رحم و آسیب به جنین پیشگیری میکند.
در پایان بارداری دهانه رحم خود را برای زایمان آماده میکند و کم کم این پلاک مخاطی تجزیه میشود و به شکل توده های بزرگ و کوچک از واژن خارج میشود.

ترشحات بارداری از کی آغاز میشود؟

یکی از اولین علائم بارداری افزایش ترشح واژن است که در طول بارداری ادامه دارد. ترشحات طبیعی واژن که لکوره نیز نامیده میشود رقیق، روشن، به رنگ شیری و با بوی ملایم است. تغییرات در ترشحات واژن ممکن است یک یا دو هفته بعد از تخمک گذاری و حتی قبل از اینکه قاعدگی از دست برود، شروع شود. با پیشرفت بارداری این ترشحات بیشتر میشود و در پایان بارداری غلیظ‌تر می‌شود.
در هفته های آخر بارداری ممکن است ترشحات بارداری حاوی رگه های مخاطی غلیظ و با رگه های خون همراه باشد که این علائم جزو علائم اولیه زایمان بود و نباید نگران شوید.

ترشحات واژن علامت بارداری است؟

در طول بارداری و حتی چرخه قاعدگی تغییراتی در ترشحات مخاطی اتفاق می افتد. بسیاری از خانمها تغییرات ترشحات را نشانه بارداری میدانند در حالی که برخی دیگر از نشانه های بارداری هم باید همراه با ترشحات بروز کند تا بتوان با اطمینان بیشتری نسبت به بارداری در هفته های اولیه شک کرد.

ترشحات بارداری چه شکلی است؟

ترشحات بارداری رقیق، شیری و با بوی خفیف هستند. همه خانمها این ترشحات را دارند که در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند. ترشح صورتی یا قهوه ای احتمالا نتیجه خونریزی خفیف در گردن رحم است که در طول رابطه جنسی نیز ممکن است ایجاد شود. تا زمانی که خونریزی شدید نباشد احتمالا همه چیز طبیعی است اما در صورت افزایش بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ترشحات غیرطبیعی بارداری

هر ترشحی که غلیظ، پنیری، سبز یا زرد باشد و موجب خارش یا درد واژن شده و با بوی بد همراه باشد باید توسط پزشک بررسی شود زیرا میتواند علامت عفونت مخمر یا واژینوز باکتریایی باشد که هر دو به راحتی درمان میشوند و لازم نیست نگران شوید.
اگر ترشحات آبی باشد باید حتما با پزشک تماس بگیرید زیرا ممکن است نشانه پاره شدن کیسه آب و ترشح مایع آمنیوتیک باشد.

ترشح بارداری و بهداشت واژن

نکات مهم در مورد ترشحات بارداری

  • به هیچ عنوان در زمان بارداری از تامپون استفاده نکنید زیاد میتواند ترشحات را تبدیل به عفونت کند.
  • از حمام واژینال خودداری کنید چون ممکن است باکتریهای مفید واژن را نیز از بین ببرد.
  • به هیچ عنوان خود درمانی نکنید و حتما با هر گونه تغییر به پزشک مراجعه کنید.
  • از شلوارهای گشاد استفاده کنید تا در بارداری احساس راحتتری داشته باشید.

برخی خانم‌ها ترشحات زیادی در بارداری دارند با این حال ممکن است دیگران اصلا ترشحی نداشته باشند و این کاملا طبیعی است. همه ما بدن‌های متفاوتی داریم و لزومی ندارد همه خانمها ترشح یکسان داشته باشند. حتی در یک خانم هم هر بارداری با بارداری بعدی متفاوت است و میزان مخاط رحم طیف وسیعی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *