خراسان/ به بهانه ثبت رکورد یک‌زوج در گینس به دلیل داشتن بیشترین اختلاف قد، نکاتی را درباره ملاک‌های ظاهری برای ازدواج گفتیم
 تصاویری از یک زن‌و‌شوهر اهل کشور ولز که به تازگی نام‌شان در گینس به خاطر داشتن بیشترین اختلاف قد میان یک زن‌و‌شوهر ثبت شده است، مورد توجه شبکه‌های اجتماعی دنیا قرار گرفت. «کلویی»، خانم معلم ۲۷ ساله با قد ۱۶۵ سانتی‌متر با جیمز لاستد ۳۳ ساله که قدش ۱۰۴ سانتی‌متر است، ازدواج کرد  و این زوج نام خودشان را در کتاب رکوردداران گینس ثبت کردند. به بهانه این خبر، به این سوال‌ها پاسخ دادیم که ملاک‌های هم کفو بودن از لحاظ ظاهری چه مواردی هستند؟ آیا مهم هستند یا قابل چشم‌پوشی؟ و … .
 
   پیش‌بینی کننده‌های عاقبت ازدواج
ازدواج خوب ویژگی‌های مشخصی دارد که برخی از آن ها را می‌توان پیش از ازدواج با توجه به یک سری نکات تشخیص داد. پیش‌بینی کننده‌های ازدواج را می‌توان به سه طبقه اساسی تقسیم کرد: ۱- عوامل پیش‌بینی کننده مثبت: این عوامل موفقیت ازدواج را پیش‌بینی می‌کنند(مانند هماهنگی زوج ها در زمینه‌های خانوادگی، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی و …). ۲- عوامل پیش‌بینی کننده منفی: عواملی که تعیین کننده ازدواج ناموفق هستند(مانند بیماری روانی، اعتیاد، آمادگی نداشتن برای ازدواج و … ). ۳-عوامل تعدیل‌گر: این عوامل افزون بر این‌که خودشان از عوامل پیش‌بینی هستند، اثر تعدیل‌کنندگی بر عوامل دیگر هم دارند(مانند مسائل فرهنگی، مذهبی و …). هرچند عوامل تعدیل‌گر می‌توانند به عنوان متغیر مثبت هم عمل کنند اما اثر دیگر عوامل را هم کنترل می‌کنند. مثلا پایبندی به مسائل اخلاقی و دیندار بودن علاوه بر این که می‌تواند سبب موفقیت در زندگی شود، احتمال طلاق را کاهش می دهد و فقدان بعضی عوامل مثبت را هم جبران می‌کند. برای مثال، اگر دو زوج خانواده‌های ناهماهنگی داشته و از لحاظ اقتصادی یا ظاهری شباهت کمتری به هم داشته باشند اما درجه پایبندی مذهبی و توجه‌شان به اصول اخلاقی بالا باشد، می‌توانند این کمبود را بپوشانند و اثر منفی این ناهماهنگی را کاهش دهند. این شد، اولین نکته درباره ملاک‌های ظاهری.

   هم‌کفو بودن ظاهری مهم است اما …
به اصل همسان‌همسری به عنوان معیار همسر گزینی و ضامن انسجام خانواده در ذیل عنوان «کفویت» تاکید شده است. از جمله این معیارها، ملاک‌های ظاهری و جسمانی است که به زیبایی در کنار سایر ملاک‌ها باید توجه شود. البته زیبایی در مقایسه با یک سری ملاک‌های روانی، اخلاق، صلاحیت خانوادگی و فرهنگی از اهمیت کمتری برخوردار است. باید توجه داشت که عوامل جسمانی ظاهری و زیبایی هرچند   در جذب زن و مرد به یکدیگر مهم  است ولی نقش چندانی در پایداری زندگی ندارد.
   ملاک‌های ظاهری که باید به آن‌ها توجه کرد 
ملاک‌های جسمانی و ظاهری که باید به آن‌ها توجه کرد، عبارتند از: ۱- داشتن تفاوت سنی معقول بین زن و شوهر. ۲- زیبایی چهره که علاوه بر سلیقه‌ای بودن با وجود تعالیم خردمندانه بیشتر فرهنگ‌ها مبنی بر اهمیت خصائل درونی، باز هم بعضی افراد صرفا بر اساس زیبایی چهره و ظاهر طرف مقابل تصمیم به ازدواج با او می‌گیرند. البته این ملاک از طرف مردان بیشتر مد نظر است و در انتخاب همسر مورد علاقه به این مسئله پر رنگ‌تر نگاه می‌کنند. باید توجه داشت عشق طولانی مدت به رفتار زنان و مردان در زندگی‌مشترک بستگی دارد نه به ظاهر و قیافه و قد؛ بنابراین تناسب اندام، قد و رنگ پوست در ازدواج نباید به تنهایی ملاک قرار گیرد و در کنار سایر موارد اخلاقی و شخصیتی، بررسی‌شان قابل درک است.
   ۲ توصیه درباره ملاک‌های ظاهری
در پایان در حوزه ملاک‌های جسمانی و ظاهری دو توصیه مهم دارم:
 درخصوص جذابیت ظاهری و آن چه در این ملاک مهم است، بنا به سلیقه طرف این انتخاب صورت می‌گیرد و کاملا سلیقه‌ای است. به همین دلیل نداشتن نگاه صددرصدی و کمال‌گرایانه در این حوزه توصیه می‌شود چراکه بسیاری از دختران و پسران در انتخاب این ملاک به دنبال نگاه صددرصدی و بی‌نقص بودن طرف مقابل هستند و چه بسا گاهی در تردیدهای خود بر سر چند سانت اختلاف قدی با وجود تفاهم در دیگر ملاک‌ها به مشکل می خورند.
توصیه دیگر در بحث ملاک ظاهری، نداشتن نگاه مقایسه‌ای به این ماجرا بعد از ازدواج است. قبل از  گرفتن تصمیم نهایی در انتخاب خود در خصوص ظاهر دقت کنید و آن چه مهم است به دل نشستن فرد مقابل برای شماست نه دیگران. خیلی به دنبال تایید گرفتن و نمره دادن دیگران به فرد منتخب خود از منظر ظاهری نباشید.

نویسنده : صدیقه معدنی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی