بیا نی نی/ تمیز کردن لکه های سفید شیرآلات می تواند یک چالش روزمره باشد. رسوبات آب سخت که توسط مواد معدنی موجود در آب ایجاد می شود به تدریج روی شیر آلات جمع می شوند و راه خروجی آب را مسدود می کنند. این رسوبات علاوه بر انسداد خروج آب، می توانند عملکرد وسایل را نیز مختل کنند.
به منظور تمیزی شیرآلات و عملکرد صحیح آن ها بهتر است مرتبا رسوبات آب سخت را تمیز کنید. نیازی به خرید محصولات تمیز کننده خاصی ندارید و برای پاک کردن جرم و رسوب شیر آلات هرگز از پاک کننده های اسیدی و شیمیایی مانند جوهر نمک، وایتکس و سیم های ظرفشویی استفاده ننمایید زیرا اینگونه مواد پوشش نیکلی شیرآلات را از بین برده و آن ها کدر می نماید.
برای حذف رسوبات آب سخت از شیر آلات از راهکارهایی که در این بخش از سبک زندگی و خانه داری ارائه می کنیم، کمک بگیرید و به راحتی شیرآلات خود را ماننند روز اول تمیز و براق نمایید.

حذف رسوبات آب سخت از شیر آلات
شیرآلات آشپزخانه و حمام تمایل دارند تا رسوبات آب سخت را به سرعت جمع آوری کنند و باعث شوند تا شیر آب نسبتا جدید خانه را، قدیمی و ناخوشایند نشان دهند. با تمیز کردن روزمره می توانید از این امر پیشگیری کنید بدین منظور می توانید با کمک سرکه، به نرم شدن لایه آب سخت کمک کنید.
پارچه ای تمیز را در سرکه بخیسانید و روی شیرآلات قرار دهید و مطمئن شوید که دستمال با تمام رسوبات آب سخت تماس مستقیم دارد.
حداقل ۳۰ دقیقه و یا در حالت ایده آل ۶۰ دقیقه صبر کنید.
پارچه را برداشته و با استفاده از یک اسفنج نرم شیر آب را تمیز کنید و روی مناطقی که بیشترین انباشت رسوبات را دارند تمرکز کنید. این سه مرحله را در صورت نیاز تکرار کنید تا تمام رسوبات سخت از بین بروند.
به منظور پیشگیری از خراشیدن شیرآب، از پد یا اسفنجی نرم و آب فراوان استفاده کنید زیرا اگر اسفنج خشک باشد باعث خراشیده شدن شیرآلات خواهد شد.

حذف رسوبات از فیلترهای هواساز شیرآلات
اگرچه رسوبات آب سخت در هواساز شیرآلات قابل مشاهده نیست اما می تواند برجریان آب تاثیر بگذارد. هر زمان حس کردید که آب همانند گذشته جریان ندارد یا فشار آب همانند یک اسپری نامنظم در جریان است، به احتمال زیاد هواساز شیرآلات مسدود شده است.
با استفاده از یک پنس، هواساز شیرآلات را با احتیاط خارج کنید تا باعث خراشیدن و خرابی دندانه های آن نشود. در بیشتر موارد، لازم است آن ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شوند.
با توجه به چگونگی قرار گرفتن قطعات در یکدیگر، هواساز را جدا کنید.
قسمت های هواساز را حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و بهتر است یک شب در سرکه خیس کنید.
از یک برس کوچک یا مسواکی قدیمی برای پاک کردن رسوبات از هواساز استفاده کنید.
تمام قسمت های هواساز را به خوبی با آب شستشو دهید.
پس از اتمام کار، هواساز را به همان ترتیب قبلی جمع کنید.
هواساز را دوباره به شیرآب پیچ کنید و جریان آب را آزمایش کنید.
 
تمیز کردن رسوب شیرآلات با آب لیمو:
برای حذف رسوبات آهکی روی شیرآلات از یک لیموی نصف شده یا آبلیمو کمک بگیرید و شیرآلات را تمیز کنید. اگر شیرآلات شما از جنس کرومی، برنجی یا مسی است، می توانید پارچه ای را به آبلیمو آغشته نموده و روی شیرآلات بکشید و یا لیمو ترش تازه را از وسط نصف کنید و مستقیم بر روی شیرآلات بکشید.
اسید سیتریک موجود در لیمو به راحتی مواد معدنی را از بین می برند. بعد از انجام این کار، شیر یا دوش را بشوئید وبا پارچه خشک کنید.

تمیز کردن هر روز شیرآلات با صابون:
از محلول آب و صابون برای شستشوی شیرآلات استفاده کنید. این شستشو مداوم و روزانه باشد نتیجه ی خوبی خواهید گرفت. استفاده از محلول آب و صابون به شیرآلات ضرری نمی رساند و رنگ طبیعی آنها را حفظ می کند و باعث براق شدن می شود. با استفاده از اسکاج های نرم و اسفنجی محلول آب و صابون را روی شیرآلات بمالید تا تمیز شده و خطی روی آن ها ایجاد نشود.

تمیز کردن شیرآلات با استفاده از جوش شیرین:
برای تمیز کردن شیرآلات می توانید از جوش شیرین نیز استفاده نمایید. برای از بین بردن جرم شیرآلات به وسیله جوش شیرین، اینگونه عمل کنید:
در یک ظرف یک تا دو قاشق غذاخوری (پانزده تا سی میلی لیتر) مایع ظرف شویی بریزید و به آن دو لیوان آب گرم بیافزایید و مواد را مخلوط کنید. اسفنج ظرف شویی را به مواد آغشته نموده و به صورت دورانی بر روی شیر بکشید.
حالا مقداری جوش شیرین را در ظرفی دیگر بریزید و چند قطره به آن آب اضافه کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرید.با مسواکی را آغشته به خمیر جوش شیرین شیرآلات رسوب گرفته را تمیز کنید تا رسوبات از سطح شیرآلات کنده شوند.
با نخ دندان درزهای شیر را تمیز کنید، سپس سطح شیر را به خوبی با آب سرد بشویید و با یک پارچه حوله ای به خوبی خشک کنید.

تمیز کردن شیرآلات با استفاده از الکل:
الکل یک ماده طبیعی برای رسوب گیری است. برای از بین بردن رسوب شیرآلات با الکل:
یک پنبه را به الکل آغشته کنیدو بر روی رسوب شیرآلات بکشید. چند دقیقه این کار را تکرار کنید.
شما می توانید الکل را روی شیرآلات اسپری کرده و سپس با مسواک شیرآلات آغشته به الکل را بشویید.
پس از این کار شیرآلات را تمیز شسته و خشک کنید.

نظافت شیرآلات توالت، سینک ظرفشویی، وان و دوش حمام
تکنیک های از بین بردن رسوبات آب سخت از توالت، سینک ظرفشویی، یک وان میناکاری شده یا دوش سرامیکی مشابه هستند. رسوبات همه آن ها بسیار سخت است اما می توان توسط ابزارهای فلزی یا اسکرابرهای ساینده آن ها را خراشیده و پاک کرد.
برای ازبین بردن رسوبات آب سخت از این سطوح، سرکه یا مخلوطی از سرکه و بوراکس تهیه کنید و سپس با اسفنج، پد یا برس اسکراب که باعث خراشیدن شیرآلات نشود، آن ها را اسکراب کنید. حتی میتوانید از کاغذ سنباده فوق العاده ظریف یا پشم استیل چهار صفراستفاده کنید.

در آخر و نتیجه نگرفتن از راه های طبیعی این روش را امتحان کنید:
چنانچه در بیا نی نی اشاره کرده ایم در صورت جواب نگرفتن از راه های بالا، از حلال کلسیم استفاده کنید؛ استفاده از این ماده باید با دقت بالایی انجام شود و مضر است. قبل از انجام این روش ابتدا دستکشی پلاستیکی بپوشید.
درون ظرفی ماده حلال را ریخته و با مقدار مساوی از آب مخلوط نمایید. برای اغلب شیرها مقدار دو قاشق از آب و دو قاشق از حلال کلسیم کافی است.
مخلوط را در کیسه ای پلاستیکی بریزید و کیسه را با دقت به دور شیر بپیچید، به طوری که شیر به صورت کامل درون کیسه قرار بگیرد.
پس از گذشت یک یا دو ساعت کیسه نایلونی را با دقت بردارید و با یک اسفنج سطح شیر را به صورت ملایم، پاک کنید تا سطح شیر به صورت کامل تمیز شود. سپس با دستمالی حوله ای سطح شیر را به صورت دورانی تمیز کنید تا شیر براق شود.

جلوگیری از رسوبات آب سخت روی شیرآلات
اگر رسوبات آب سخت مشکلات مختلفی را ایجاد کرده است و از تمیز کاری خسته شده اید، نصب یک سیستم تصفیه آب برای منزل می تواند چاره کار باشد.