1403/02/13

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تهوع صبحگاهی و حالت تهوع در دوران بارداری

تهوع صبحگاهی و حالت تهوع در دوران بارداری

تهوع صبحگاهی و حالت تهوع در دوران بارداری

تهوع صبحگاهی استفراغی را که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد را توصیف می‌کند. از آنجایی که حس بویایی شما در زمانی که باردار هستید بسیار قوی است ممکن است نسبت به برخی غذا‌ها و بو‌ها نیز تنفر شدید داشته باشید.

تهوع صبحگاهی از چه زمانی شروع می‌شود؟

علائم تهوع صبحگاهی معمولاً در حدود هفته ۶ بارداری و در اواسط ماه دوم شروع می‌شود. البته برخی از مادران متوجه می‌شوند که حالت تهوع کمی دیرتر بین هفته‌های ۷ تا ۹ شروع می‌شود اما خوشبختانه این علامت بارداری معمولاً در ابتدای سه ماهه دوم از بین می‌رود.

تهوع صبحگاهی چقدر طول می‌کشد؟

حالت تهوع و استفراغ معمولاً بین هفته‌های ۱۲ تا ۱۶ بارداری کاهش می‌یابد و علائم در بدترین حالت خود بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۶ است. گفته می‌شود تعداد کمی از زنان این علائم را تا سه ماهه دوم تجربه می‌کنند و برخی از آن‌هایی که در انتظار چند قلو هستند ممکن است در طول بارداری خود از تهوع صبحگاهی رنج ببرند.

تهوع صبحگاهی چه علائمی دارد؟

احساس تهوع در سه ماهه اول بارداری که بسیاری از زنان باردار آن را به دریازدگی یا بیماری ماشین تشبیه می‌کنند اتفاق می‌افتد. بیزاری شدید نسبت به بو‌ها و غذا‌های خاص می‌توانند باعث ناراحتی معده شما شوند.

حالت تهوعی که بعد از خوردن غذا ایجاد می‌شود یا حالت تهوع آنقدر شدید که می‌تواند منجر به استفراغ شود

حالت تهوع باعث چه می‌شود؟

۱- افزایش سطح هورمون بارداری که در زمان تهوع صبحگاهی به اوج خود می‌رسد و

افزایش سطح استروژن و پروژسترون که باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش و کاهش کارایی هضم می‌شود

۲-طعم فلزی که بسیاری از زنان در دوران بارداری تجربه می‌کنند

۳-حس بویایی تندتر به دلیل هورمون‌های بارداری

۴-سوزش سر دل یا بیماری ریفلاکس گوارشی

چه عواملی تهوع صبحگاهی را افزایش می‌دهد؟

-سطوح هورمونی:

سطح هورمون بارداری بالاتر از حد متوسط می‌تواند تهوع صبحگاهی را افزایش دهد. در حالی که سطوح هورمونی کمتر از حد متوسط ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد یا از بین ببرد و در برخی شرایط باعث حالت تهوع شود.

-استرس:

استرس عاطفی می‌تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود. بنابراین تعجب‌آور نیست که تهوع صبحگاهی زمانی که شما به ویژه استرس دارید تشدید می‌شود.

-خستگی:

خستگی جسمی یا ذهنی می‌تواند علائم تهوع صبحگاهی را ایجاد کند. از طرف دیگر تهوع شدید صبحگاهی می‌تواند خستگی را افزایش دهد.

-آب و هوای گرم:

برخی از زنان متوجه می‌شوند که احساس گرما باعث ایجاد احساس بی‌حالی می‌شود اما همانطور که در مورد همه این عوامل وجود دارد تهوع صبحگاهی گاهی اوقات اصلاً محرک آشکاری ندارد.

چه دارو‌هایی برای تهوع صبحگاهی مورد استفاده است؟

در حالی که تنها راه خلاص شدن از شر تهوع این است که به آن کمی زمان بدهید چند استراتژی می‌تواند تهوع صبحگاهی را تسکین دهد:

-بو‌های زننده را حذف کنید:

از بو‌هایی که باعث حالت تهوع می‌شوند دوری کنید. لباس‌هایتان را بیشتر با مواد شوینده‌ای با عطر ملایم (یا بدون عطر) بشویید تا از شر بو‌ها خلاص شوید.

-استراحت کنید و استرس را از بین ببرید:

بی‌حالی می‌تواند به کاهش بی‌حالی کمک کند. تکنیک‌های کلاسیک کاهش استرس مانند مدیتیشن و تجسم یا یوگای دوران بارداری را امتحان کنید.

-درمان‌های جایگزین را امتحان کنید:

طیف گسترده‌ای از رویکرد‌های پزشکی مکمل می‌تواند به کاهش علائم بیماری صبحگاهی از جمله طب سوزنی، طب فشاری، بیوفیدبک و هیپنوتیزم کمک کند.

-به بهداشت دهان و دندان توجه کنید:

مسواک زدن منظم به حفظ طراوت دهان شما کمک می‌کند و در آینده احساس خستگی را کاهش می‌دهد. همچنین خطر آسیب به دندان‌ها در اثر استفراغ را کاهش می‌دهد. دندان‌های خود را مسواک بزنید یا دهان خود را بعد از هر وعده غذایی بشویید. اگر خمیر دندان معمولی شما به حالت تهوع کمک می‌کند (خمیر دندان یک محرک رایج است) از دندانپزشک خود بخواهید گزینه دیگری یا یک شستشوی خوب را توصیه کند.

-از مکمل‌ها استفاده کنید:

ویتأمین دوران بارداری خود را برای جبران مواد مغذی که ممکن است دریافت نکنید در هر زمانی از روز که کمترین احتمال را دارید مصرف کنید. ممکن است بخواهید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید. ویتأمین‌های دوران بارداری در واقع می‌توانند علائم تهوع را کاهش دهند. اگر قرص فعلی شما حالت تهوع ایجاد می‌کند سعی کنید آن را همراه با غذا مصرف کنید یا یک مکمل روکش دار، پودری یا جویدنی را در نظر بگیرید. هیچ داروی سنتی یا گیاهی را برای تهوع صبحگاهی مصرف نکنید مگر اینکه توسط پزشک شما تجویز شده باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *