کودکان سرمایه‌های اصلی کشور هستند و از آن جا که ساعات زیادی را در مدرسه به‌سر می‌برند، مدرسه مهم‌ترین نقش را در سلامت آن ها ایفا می‌کند .
بنابراین رعایت توصیه‌های بهداشتی که در این مطلب به آن اشاره می‌شود، برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان در مدارس و پیشگیری از ابتلا به بیماری‎های واگیر ضروری است. باید برخی اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای جلوگیری از انتقال بیماری و ایجاد خلل در برنامه عادی کار دانش‌آموزان در مدارس، انجام شود.
 برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان لازم است به نکات زیر توجه کنید:
 ۱- دانش‌آموزان باید فرا بگیرند قبل از تغذیه حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.
۲-   مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال هایشان را در سطل زباله بیندازند.
۳-   اگر به بچه‌ها پول می‌دهید به آن ها توصیه کنید مواد غذایی مناسبی را تهیه کنید و از دست‌فروشان خرید نکنند. دانش‌آموزان نباید تحت هیچ شرایطی از دست‌فروشان، موادغذایی و انواع تنقلات بخرند و اگر از بوفه مدارس هم مواد غذایی را تهیه می‌کنند، حتماً به تاریخ تولید، انقضا و مجوز ساخت آن از وزارت بهداشت توجه کنند.
۴- به کودک خود یاد بدهید به‎راحتی مشکلاتش را بیان کند؛ به‌طور مثال برای رفتن به توالت خجالت نکشد و به معلم خود بگوید.
۵-  نکات بهداشتی رفتن به توالت را برای او تکرار کنید؛ دست شویی رفتن را به تاخیر نیندازد و لباس خود را کثیف نکند.
۶- هنگام استفاده از سرویس‎های بهداشتی مدرسه، نکات بهداشتی را رعایت کند و قبل و پس از آن، دست‌های خود را با آب و صابون بشوید.
۷- برای حفظ سلامتی دانش آموزان به آن ها بگویید قبل از تغذیه دستان خود را بشویند و از دستمال و لیوان دیگران استفاده نکنند.
۸- اصول درست نشستن و درست ایستادن را به فرزندانتان آموزش دهید تا از بروز بد شکلی‏های اندام در آینده جلوگیری شود.
۹- برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان به آن‌ها توصیه کنید هنگام عطسه و سرفه، با دستمال جلوی بینی و دهان خود را بگیرند.
۱۰-فرهنگ تغذیه‌ای سالم را به او آموزش دهید تا ازمصرف مواد خوراکی کم ارزش مثل پفک خودداری کند و به‌جای آن تنقلاتی مثل مغزهای گیاهی، خشکبار و میوه را به‌عنوان میان‌وعده در اختیار او قرار دهید. حتما صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، صبحانه بخورد تا برای فراگیری درس‌ها انرژی داشته باشد.
 ۱۱- اگر عادات بدی از قبیل مکیدن انگشت، جویدن ناخن و… دارد، به‌طور غیرمستقیم این عادت را ترک دهید؛ مثلا دست‎های او را بگیرید و نوازش کنید.
۱۲- مراقب باشید که ارتباط نزدیک تعداد زیادی دانش‎آموز در مدرسه باعث انتقال بیماری‎هایی مثل آسم، شپش، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود.
۱۳- برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان به آن ها آموزش دهید همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.
۱۴- به دانش آموزان بیاموزید برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دوبار در هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب‌های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند. برای حفظ سلامت پاها هم از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.
۱۵- اگر برای حمل کتاب‌های درسی از کوله استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله‌هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از ۱۰ درصد وزن بدنشان سنگین‌تر نکنند.
تمام واکسن‌های کودک خود را به موقع بزنید. اگر کودک تمام واکسن‌هایی که برای او مشخص شده است، به موقع تزریق کند (مثل واکسن سه‌گانه یا سرخک و …)، در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌ماند.