آکا ایران/ خیلی وقتها نیاز است تا برای پاک کردن لکه چربی روی کابینت ها دست به کار شوید. شاید لکه های چربی روی درهای کابینت های آشپزخانه به چشم نیایند ولی لکه چربی روی کابینت مکان خوبی برای رشد باکتری ها در آشپزخانه هستند. شما خیلی راحت می توانید لکه چربی روی کابینت آشپزخانه را پاک کنید. لکه چربی روی کابینت یکی از سرسخت ترین لکه هایی هستند که گاهی پاک کردنشان کار خیلی سختی می شود. هرچقدر لکه ها قدیمی تر باشند، پاک کردنشان سخت تر خواهد بود.
چیزی که قطعی است این است که برای از پاک کردن همه ی لکه های چربی در  آشپزخانه ، باید بازوهای قوی داشته باشید! با این حال سعی کنید برای تمیزکاری و پاک کردن لکه های چربی کابینت های خود به سراغ مواد شیمیایی نروید و تا جای ممکن با موادی که در دسترستان هستند، این کار را انجام دهید. در این مقاله از مجموعه مقالات خانه داری آکاآپ، تصمیم داریم راهکار های مناسب برای تمیز کردن لکه های روغنی ایجاد شده بر روی وسایل آشپزخانه بپردازیم و بهترین محلول خانگی برای تمیز کردن لکه های کابینت ها معرفی کنیم.در ادامه ابتدا از روش های ساده تر و سبک تر استفاده میکنیم,اما اگر لکه ها هنوز پابرجا ماندند از مواد سخت تر و قوی تر کمک میگیریم. با ما همراه باشید.

تکنیک های خانگی برای پاک کردن لکه های چربی روی کابینت
روش ۱
دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با دو پیمانه آب گرم ترکیب کنید و با یک دستمال تمیز روی کابینت ها بمالید. با یک اسفنج روی آنها بکشید تا کاملا تمیز شود سپس با یک حوله آن را خشک کنید.
روش ۲
مقداری جوش شیرین روی یک پارچه خشک تمیز بپاشید و دستمال را روی لکه های چرب کابینت بکشید. با یک اسفنج آن را پاک کرده و در آخر با یک حوله تمیز آن را خشک کنید.
روش ۳
یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب و دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید. همانند روش های قبل این ترکیب را روی لکه های کابینت بمالید و با یک حوله آن را خشک کنید.
در انتهای هر یک از این روش ها، اگر لکه ای روی درب کابینت باقی نماند و کاملا تمیز شده بود برای براق شدن آن از روغن زیتون یا هر روغن طبیعی دیگر استفاده کنید. مقداری از روغن را روی دستمال بریزید و پارچه را روی درب کابینت بکشید تا کاملا مانند روز اولش براق و تمیز شود.
اگر هیچ یک از این روش های خانگی گفته شده لکه چربی را از روی کابینت شما پاک نکرد، باید از مواد شوینده شیمیایی قوی تر کمک بگیرید. اما همیشه این را به یاد داشته باشید کابینت ها خیلی زود چرب می شوند و اگر با یکی از همین روش های گفته شده با فواصل کوتاه، کابینت ها را تمیز کنید این لکه ها به قدری باقی نمی ماند که پاک شدن آنها دشوار باشد.

روشی برای از بین بردن لکه های روغنی
۱. برای نظافت و پاک کردن لکه های روغنی از سطح دیوار مسیر روغن پاشیده شده روی دیوار را مشخص کنید و لکه ها را در جهتی که پاشیده شده اند، پاک کنید زیرا این کار سبب راحت پاک شدن لکه ها می شود.
۲. با یک پارچه نرم با قدرت جذب بالا که روی دیوار خراشیدگی ایجاد نمی کند ، روغن و دیگر لکه ها را پاک کنید.
۳. پارچه را از یک سمت دیوار به سمت دیگر و یا از بالا به پایین بکشید و از دایره ای پاک کردن سطوح خوداری کنید. در هر بار آشپزی بلافاصله سطوح را با دستمال پاک کنید.
۴. پس از هر بار تمیز کردن سطوح فلزی آن را با یک دستمال خشک به طور کامل پاک کنید زیرا آب می تواند به مرور زمان باعث نابودی فلز شود.

سایر موارد کاربردی برای از بین بردن آلودگی های آشپزخانه
موم شمع :
با استفاده از موم شمع قادر به پاک کردن بسیاری از آلودگی های ایجاد شده بر روی کاشی و سرامیک های آشپزخانه خود خواهید بود .

مایع ظرفشویی
دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با دو پیمانه آب داغ مخلوط کنید و  این مخلوط را با یک پارچه تمیز به در کابینت ها بمالید. سپس با استفاده از اسفنج یا ابر این مایع را پاک کرده و سپس در کابینت را با یک حوله تمیز خشک کنید.

جوش شیرین، راهکاری قدیمی ولی کاربردی
جوش شیرین را روی یک پارچه مرطوب تمیز بریزید و آن را روی درهای کابینت بمالید. سپس با یک اسفنج تمیز آن را پاک کرده و با یک حوله تمیز خشک، محوطه را خشک نمایید.

الکل
با استفاده از الکل و مالیدن آن برروی درهای کابینت ها، می توانید لکه های چربی را پاک کنید. البته اول الکل را روی گوشه کوچکی از در کابینت بمالید تا مطمئن شوید که الکل باعث پاک شدن و از بین رفتن رنگ درهای کابینتتان نشود.

سرکه سفید
مخلوطی با ترکیب یک پیمانه سرکه سفید،۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و۲ پیمانه آب ولرم اضافه کنید. سپس آن را با اسفنجی تمیز روی درهای کابینت مالیده و با یک حوله تمیز خشک کنید.

یک گام فراتر بروید
اگر راهکارهای قبلی مفید نبود و قصد دارید مخلوط قوی تری تولید کنید، یک پیمانه پودر بوراکس (یا بوره) به مخلوط یک پیمانه سرکه سفید، ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و۲ پیمانه آب ولرم اضافه کنید و همان پروسه قبل را تکرار کنید.

تمیزکردن لک چربی از درهای کابینت
آمونیاک
مخلوطی را با میزان نصف آب و نصف آمونیاک درست کنید و برای تمیز کردن درهای کابینت استفاده کنید. فقط مطمئن باشید که پنجره های آشپزخانه باز هستند و سیستم تهویه به خوبی کار می کند
درنهایت و بعد از پاک کردن لکه چربی از درهای کابینت، می توانید با اندکی روغن پرتقال، روغن لیمو و یا حتی روغن معدی درهای کابینت هایتان را چرب کنید (البته اگر از جنس چوب هستند)
آب برنج :
استفاده از آب برنج برای از بین بردن لکه های چربی ایجاد شده بر روی اجاق گاز ، روشی آسان و اقتصادی و سازگار با محیط زیست است . کافی است که آب برنج را بر روی سطح اجاق گاز خود مالیده و اجازه دهید تا خشک شود و سپس لکه های موجود بر روی اجاق را با استفاده از یک دستمال مرطوب به راحتی پاک کنید .

مواد شوینده :
مخلوط آب گرم و مواد شوینده در تمیز کردن لکه های روغن بسیار موثر است اما مراقب باشید زیرا ترکیب شیمیایی این مواد ممکن است باعث آسیب رسیدن به پوستتان شود .

لیمو و جوش شیرین :

ترکیب لیمو و جوش شیرین، ترکیبی عالی برای از بین بردن لکه های چربی تازه ایجاد شده هستند .

آب گرم :
اگر لکه روغن تازه است ، می ‎توانید با استفاده از آب گرم، لکه های چربی را بلافاصله از روی اجاق، کف و یا سایر وسایل آشپزخانه پاک کنید .

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های روغنی
همانطور که در بخش رازهای خانه داری بیا نی نی گفته ایم برای از بین بردن لکه های سخت یک لیوان آب ولرم به اندازه (۲۴۰ میلی لیتر) را با یک لیوان جوش شیرین مخلوط کرده تا به شکل خمیر در بیاید سپس خمیر را با استفاده از یک پارچه و یا یک اسفنج روی لکه ها بمالید و با یک پارچه تمیز خمیر را از روی سطوح پاک کنید.

مخلوط سرکه و آب برای پاک کردن سطوح چربی
برای پاک کردن سطوح چربی مقدار مساوی سرکه و آب ولرم را با هم مخلوط کنید و درون یک آب پاش(اسپری) بریزید و روی لکه ها بپاشید سپس ۵ دقیقه صبر کنید تا مخلوط سرکه لکه ها را در خودش حل کند. در آخر سطوحی را که روی آن سرکه پاشیده اید، را با پارچه نمدار پاک کنید و برای خشک کردن آن از یک پارچه خشک استفاده کنید.

جلا دادن روی سطوح فلزی با استفاده از روغن زیتون
برای اینکه سطوح فلزی شما لکه دار نشود و سطوح فلزی براقی داشته باشید ، یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را به یک تکه پارچه نرم و یا پنبه آغشته کنیدو روی سطوح فلزی بکشید . می توانید به جای روغن زیتون از جلا دهنده های فلزی استفاده نمایید.

سایر نکات برای رفع لکه های چربی
حداقل هر دو هفته یک بار هود آشپزخانه خود را تمیز کنید تا از جمع شدن لکه های چربی و خاک بر روی آن جلوگیری شود .
در حالت ایده آل فیلتر هود باید ماهی یک بار تمیز شود .
برخی از فیلتر ها را می ‎توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد .
در حین پخت و پز تا جای ممکن ، قابلمه و ماهی تابه را با درشان بپوشانید و دستان چرب خود را به کابینت های اشپزخانه نمالید .
برای تمیز کردن سطوح فلزی از برس های سخت و سیمی و حتی اسفنج های زبر استفاده نکنید زیرا سبب خراشیده شدن سطوح فلزی می شود.
برای رهایی از شر لکه های روی دیوار لکه ها را سریع پاک کنید .
برای پاک کردن سطوح که جای اثر انگشت دارد، از یک پاک کننده غیر کلریدی استفاده کنید.