1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

جراحی بینی در بارداری امکان پذیر است؟

جراحی بینی در بارداری امکان پذیر است؟

جراحی بینی در بارداری امکان پذیر است؟

پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند هر گونه جراحی را باید به بعد از زایمان موکول کنید مگر اینکه جان زن باردار در خطر باشد. پس با توجه به اینکه جراحی بینی در بارداری هیچ نقشی در سلامتی زن باردار ندارد و به هیچ وجه حیاتی نیست قطعا جواب متخصصان به این سوال که می توان در بارداری جراحی بینی انجام داد یک نه بزرگ است.

چرا جراحی بینی در بارداری خطرناک است؟

شاید عمل جراحی بینی هیچ ربطی به رحم و جنین نداشته باشد و به نظر خیلی ساده بیاید اما به هیچ وجه نباید انجام شود. بیهوشی و داروهایی که مادر در طی عمل جراحی دریافت می کند می تواند عوارض ناگواری به جا بگذارد. بیهوشی در بارداری برای جنین خیلی خطرناک است و ممکن است با این عوارض همراه باشد:

  • بیهوشی در سه ماهه اول یا دوم بارداری احتمال سقط جنین را زیاد می کند.
  • بیهوش شدن باعث افت شدید فشار خون مادر باردار می شود که ممکن است در آینده باعث ابتلا نوزاد به افسردگی شود.
  • استفاده از داروی بیهوشی در زنان باردار می تواند میزان جریان خون وارده به داخل رحم را کم کند که این حالت هم ممکن است باعث بروز نگرانی در مورد سلامت جنین می شود.
  • داروی بیهوشی در دوران بارداری می تواند باعث افزایش سموم بدن شود و عوارض زیادی برای مادران باردار و جنین داخل رحم به وجود آورد.

چند ماه بعد از جراحی بینی می توان باردار شد؟

کارشناسان توصیه می کنند برای بارداری بعد از جراحی بینی بهتر است حداقل ۶ تا ۸ ماه صبر کنید. بارداری باعث تورم و تغییر حالت بینی می شود و ممکن است از تغییر ظاهری که پیش می‌آید راضی نباشید. البته ورم ناشی از بارداری چند ماه بعد از زایمان از بین می‌رود و هیچ اثری از ورم روی بینی جراحی شده باقی نمی‌ماند.

جراحی بینی در بارداری

آیا بارداری باعث تغییر شکل بینی جراحی شده می‌شود؟

جواب مثبت است. یعنی همه صورت بعد از بارداری دچار تغییر و ورم می‌شود. بارداری علاوه بر ایجاد تغییرات در هورمون های بدن ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از این تغییرات ظاهری در دوران بارداری، ورم و بزرگ شدن بینی است. تورم بر بینی تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش حجم تیغه میانی و میزان مخاط بینی می‌شود. البته این تغییرات دائمی نیست و بعد از دوران بارداری اثر آن از بین می‌رود. درطول دوران بارداری سیستم تنفسی مادر دچار این تغییرات می‌شود:

  • افزایش میزان مخاط در فضای درونی بینی
  • ورم داخلی بینی
  • آبریزش بینی
  • بروز تغییرات در سینوس‌های اطراف بینی
  • دشواری در تنفس همراه با بزرگ شدن جنین و وارد شدن فشار به دیافراگم و شش‌ها از طرف جنین

عمل بینی در دوران شیردهی مجاز است؟

عمل بینی در دوران شیردهی ممنوع نیست. اما پزشکان توصیه می‌کنند برای این که دارو‌های بیهوشی روی نوزاد تاثیر منفی نگذارد بهتر است مادران پس از گذشت ۱۲ تا ۲۴ساعت از برطرف شدن تاثیرات داروی بیهوشی به نوزاد خود شیر بدهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *