مشکل من و همسرم، مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست، اما هیچ‌وقت موفق نشدیم آن را حل کنیم. هر چقدر هم بیشتر از زندگی‌مان گذشت، شرایط سخت‌تر شد و حتی چند بار تصمیم جدی برای طلاق گرفتیم، اما با ریش سفیدی بزرگان فامیل، دوباره سر خانه و زندگی‌مان برگشتیم. ما الان یک فرزند ۸ ساله داریم و تنها مشکل هم این است که خانمم یک آبان‌ ماهی مغرور به تمام معناست و بسیار خودخواه. چه کنم؟
 پاسخ مشاور: 
مخاطب گرامی، یک ازدواج موفق با سه مولفه معنا  می یابد و به دست می‌آید که معمولا به آن‌ها توجه نمی‌شود:
۱- آمادگی| معمولا در بسیاری مواقع آن را جدی نمی‌گیریم و می‌پنداریم که مگر ازدواج نیاز به آمادگی دارد؟ با توجه به متن پیامک‌تان به نظر می‌رسد که شما هم چنین نظری داشته‌‌اید!
 ۲- انتخاب| با یک آمادگی خوب می‌توانیم یک انتخاب خوب داشته باشیم. بسیاری از زوج‌ها بعد از انتخاب همسر، پرونده ازدواج را می‌بندند و فکر می‌کنند که دیگر تمام شد و فرد مورد علاقه خودم را انتخاب کردم و خوشبخت خواهم شد در صورتی که زندگی موفق، ساختنی است.
 ۳- رابطه| اما مهم‌ترین مولفه، رابطه است. رابطه‌ای که در دل آن ارتباط بین زوج‌ها شکل می‌گیرد و آن‌ها یاد می‌گیرند که از یکدیگر و ازدواج‌شان مراقبت کنند، وگرنه پژمرده می‌شود حتی اگر بهترین انتخاب را داشته باشند و البته این مسیر دوطرفه است و نیازمند توجه هر دو فرد. با این مقدمه، چند توصیه به شما دارم.
   برای حل این مشکل تا امروز چه کرده اید؟
در متن پیام‌تان اشاره کرده‌اید تنها مشکل این است که خانمم یک آبان‌ماهی مغرور به تمام معناست و بسیار خودخواه. سوال این است که برای مدیریت و حل این موضوع تاکنون چه کرده‌اید؟ آیا بدون انتقاد، تهدید، مقصر جلوه دادن و … به گفت‌وگوی همدلانه نشسته‌اید؟ شما فرزندی هشت ساله دارید و نباید به راحتی از جدایی سخن بگویید. مهم‌ترین راهکار شما برای خروج از شرایط فعلی‌تان، صحبت کردن با خانم‌تان در این باره است.
   نقش شما در زندگی ‌مشترک‌تان چیست؟
در متن پیامک‌تان فقط تاکید روی خودخواهی، غرور و یک سری ویژگی‌های منفی خانم‌تان است. پس نقش شما چه می‌شود؟ نقش خود را در ایجاد مشکل چه می‌دانید؟ شما نمی‌توانید همسرتان را یک شبه تغییر دهید، اما با یک سری رفتارها می‌توانید زندگی بهتری برای خود و فرزندتان فراهم کنید. فراموش نکنید که معمولا در خراب شدن رابطه بین زوج ها ، نمی توان مقصری  پیدا کرد؛ بلکه هر یک از آن‌ها نقشی دارند که باید از آن آگاهی پیدا کنند. پس نقش خود را پیدا و به آن توجه کنید. چه بهتر که تغییرات را از خود شروع کنید. درباره عبارت «آبان‌ماهی مغرور» هم که در پیامک‌تان  به آن اشاره کردید، باید بگویم بحث‌هایی را که درباره‌ شخصیت‌شناسی از روی ماه تولد مطرح می‌شود، به‌هیچ‌وجه نمی توان برای همه اطلاق کرد.
   مشکل‌تان را ریشه‌ای حل کنید
به ظاهر و به ادعای خودتان تا به‌حال چند بار قصد طلاق داشته ،ولی با ریش سفیدی بزرگان دوباره به زندگی‌تان برگشته اید. این اتفاق بسیار خوبی بوده، اما حالا که مشکل‌تان به صورت ریشه‌ای حل نشده، توصیه می‌کنم در اولین فرصت به متخصص زوج درمانگر مراجعه کنید ،چراکه امیدوارم با یادگیری چند مهارت، روزهای خوش زندگی را هم ببینید.
نویسنده : دکتر هادی غلام‌محمدی| ‌ مشاور خانواده