1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خانم‌های بارداری که درد کشاله ران پا دارند، این ۲ تمرین را انجام دهند

خانم‌های بارداری که درد کشاله ران پا دارند، این ۲ تمرین را انجام دهند

خانم‌های بارداری که درد کشاله ران پا دارند، این 2 تمرین را انجام دهند

بیا نی نی: همان‌طور که در مقالات گذشته درباره تمرینات دوران بارداری گفته شد، بارداری با تغییرات ساختاری زیادی برای خانم‌ها همراه است. این تغییرات معمولا باعث گرفتگی و درد در عضلات و اندام‌های مختلف می‌شوند. درد کشاله ران یکی از درد‌های شایعی است که خیلی از خانم‌ها تجربه آن را دارند. بنابر‌این ما در گفتگو با دکتر زهره شفیعی، کارشناس مامایی و مربی کلاس‌های تمرینات بارداری درباره تمریناتی پرسیدیم که می‌توانند از این درد پیشگیری و یا آن را درمان کنند.
شفیعی درباره تغییراتی که منجر به درد‌های کشاله ران در بارداری می‌شود،‌می‌گوید: در طول بارداری، رحم در حال رشد است و تا ۱۲ هفتگی در داخل لگن قرار دارد. از هفته دوازدهم به بعد یا در انتهای سه‌ماهه اول، رحم از لگن خارج می‌شود و همچنان با افزایش رشد جنین، اندازه رحم نیز بزرگتر می‌شود. از طرفی همچنان که رحم رشد می‌کند و جنین وزن می‌گیرد،‌به لگن مادر فشار وارد می‌کند. چون معمولا رحم در زمان حاملگی به سمت جلو منحرف می‌شود، به لگن فشار وارد کرده و آن را به سمت پایین منحرف می‌کند. ضمن اینکه جاذبه زمین هم لگن را به سمت پایین می‌کشد.
ایستادن و راه رفتن نادرست، مشکل بسیاری از خانم‌های باردار است که درواقع تغییر ساختار بدن و درد را تشدید می‌کند. خانم‌های باردار معمولا در هنگام راه رفتن شکم‌شان را به جلو می‌دهند و قوس کمر‌شان را زیاد می‌کنند که همین کار باعث می‌شود لگن بیشتر به سمت پایین کشیده شود.
شفیعی با بیان اینکه معمولا از ۲۵ هفتگی که جنین مرتب وزن می‌گیرد‌و لگن را به سمت پایین متمایل می‌کند،‌مادران درد‌های زیادی را در ناحیه کشاله ران احساس می‌کنند، می‌گوید: این درد‌ها به دلیل انحراف لگن به سمت پایین است. به ویژه همان‌طور که حاملگی جلوتر می‌رود و رشد جنین بیشتر می‌شود،‌این درد‌ها هم در مادر بیشتر می‌شود. گاهی بعضی از مادران با شروع این درد‌ها استرس زیادی می‌گیرند چون تصور می‌کنند این درد نشانه زایمان زودرس است. بنابر‌این برای اینکه این حالت برای مادران ایجاد نشود، مادران باردار باید موقع ایستادن و راه رفتن همیشه کمی لگن خود را به سمت بالا منحرف کنند. البته این کار احتمالا باعث می‌شود آنها مقداری احساس فشار در عضلات شکمی‌شان داشته باشند اما نباید به آن اهمیت بدهند و تلاش کنند به کمرشان تا حد امکان قوس ندهند.

تمرین‌ها
۱-  خانم‌ها باید کنار دیوار بایستند و دم عمیق بگیرند. در هنگام بازدم،‌آنها باید قوس کمر را تا جایی که می‌توانند به دیوار برسانند. این تمرین باعث می‌شود لگن این خانم‌ها بر خلاف جهتی باشد که رحم باردار، آن را می‌کشد بنابر‌این آن عارضه به تدریج جبران می‌شود.

۲- حرکت گربه (cat position) که در آن مادر‌ها باید به صورت چهار دست و پا روی زمین ‌قرار بگیرند. دست‌ها به اندازه عرض شانه باید باز شوند و کف دست‌ها روی زمین قرار بگیرد و پا‌ها دقیقا رو‌به‌روی دست‌ها قرار می‌گیرند. این حرکت به این صورت شروع می‌شود که سر به سمت بالا و باسن کمی بالا. مادر یک دم عمیق می‌گیرد و در بازدم سرش را به سمت پایین می‌گیرد و شانه‌ها را تا جایی که می‌تواند به سمت بالا برده و لگن را هم باید به سمت بالا ببرد.

فواید این تمرینات
این دو تمرین فشار را از روی عروقی که خون را به اندام تحتانی می‌رساند بر‌می‌دارد. بنابر‌این خون‌رسانی به رحم و جنین خیلی بهتر می‌شود و وضعیت خوبی برای جنین به شمار می‌رود.
این تمرین‌ها به رفع کمردرد،‌تقویت عضلات شکم و رفع درد‌های ناحیه کشاله ران کمک می‌کند و جزو حرکاتی است که خانم‌ها در دوران بارداری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را به خوبی انجام دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *