1403/02/13

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خشکی و خارش واژن در بارداری؛ علت چیست؟

خشکی و خارش واژن در بارداری؛ علت چیست؟

بارداری خارش واژن

خشکی و خارش واژن در دوران بارداری

تهوع صبحگاهی، سر درد، نوسانات خلقی و خستگی برخی از علائم شایع بارداری هستند و اکثر خانم ها آنها را در دوران بارداری تجربه میکنند اما بعضی اوقات ممکن است در دوره ای از بارداری خارش واژن نیز تجربه شود. اگرچه خارش واژینال توسط همه خانم ها تجربه نشده است اما در دوران بارداری شایع است.

اگر دچار خارش واژن هستید نترسید زیرا چنانچه قبلا هم در بخش بارداری و نوزاد بیا نی نی خواندید این امر می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و مقابله با آن مستلزم آن است که ابتدا علل آن تشخیص داده شود.

بارداری خارش واژن

خارش واژینال چیست؟

خارش واژن در دوران بارداری شرایطی است که پوست داخل و اطراف واژن تحریک شده و خارش دار و ملتهب می شود. در دوران بارداری یک خانم، افزایش ترشحات واژن را تجربه می کند که باعث تحریک قسمت بیرونی آلت تناسلی او خواهد شد. با این حال، علت خارش در دوران بارداری ممکن است به خاطر عفونت یا واکنش آلرژیک به هر گونه مواد شوینده، لوسیون یا صابون باشد.

خارش واژینال

دلایل خارش واژن در دوران بارداری چیست؟

شایع ترین دلایل خارش واژن در دوران بارداری عبارتند از:

۱. عفونت مخمر:

جریان خون در ناحیه لگن و در دوران بارداری افزایش میابد، این امر باعث تراکم خون در ناحیه واژن شده و آن را مستعد عفونت ها می کند. البته مقادیر کمی مخمر به طور معمول در مهبل (واژن) یافت می شود.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند تعادل pH واژن را مختل کند و باعث آسیب پذیری آن در برابر عفونت ها شوند و در نتیجه، مخمر می تواند در ناحیه واژن تکثیر شده و باعث خارش شدید، ترشحات بودار پنیری و درد شود. این مشکل با استفاده از داروهای تجویزی به راحتی قابل درمان است.

دارو های پیشنهادی کرم، پماد ها یا قرص های ضد قارچ هستند که لازم است قبل از استفاده از هر دارویی ابتدا به پزشک مراجعه کنید.

عفونت واژن در بارداری

۲. افزایش ترشحات واژن:

تغییرات هورمونی، تغییر در سطح pH و ضخیم شدن دیواره های واژن در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش ترشحات واژن و مخاط دهانه رحم شده که خارش را به همراه دارد. اگر ترشحات روشن یا سفید و بودار نیست، به این معنی است که خارش شما ناشی از هورمون های بارداری است.

اگر چه این ترشحات از واژن محافظت می کنند اما گاهی اوقات، باعث تحریک پوست واژن وباعث قرمزی و خارش آن خواهند شد. به منظور کاهش خارش، ترشحات واژن را به آرامی پاک کنید و تا حد ممکن آن ناحیه را خشک و تمیز نگه دارید. حتی می توانید از یک کمپرس سرد در منطقه آسیب دیده استفاده کنید یا این که با آب بشویید.

افزایش ترشحات واژن

۳. واژینوسیس باکتریال:

این یک دلیل بسیار شایع خارش واژن در دوران بارداری است. باکتری ها معمولاً در واژن یافت می شوند اما اگر تعادل بین باکتری های خوب و بد در واژن تغییر کند، می تواند باعث واژینوسیس باکتریایی در دوران بارداری شود.

علائم واژینوسیس باکتریایی شامل خارش، درد و سوزش هنگام ادرار، ترشحات بد بو و التهاب است. این بیماری باید توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان شود. پزشک معمولاً برای از بین بردن عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک تجویز می کند.

ترشحات واژن در بارداری

۴. تحریک پذیری ناشی ازمحصولات:

در دوران بارداری، پوست به خصوص ناحیه حساس واژن به دلیل استفاده از صابون، مواد شوینده یا لوسیون ملتهب یا تحریک پذیر می شود. شستشوی لباس زیر با نرم کننده ها و مواد شوینده، صابون های معطر، لوسیون، دوش واژینال و کاندوم همه می توانند باعث تحریک پوست واژن شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق، از استفاده صابون های معطر و لوسیون خودداری کنید. از صابون ها و لوسیون های بدون رایحه و عطر و از شوینده های ضد حساسیت استفاده کنید.

۵. بیماری های مقاربتی:

بیماری های مقاربتی همچنین می توانند باعث خارش و سوزش واژن شوند. نمونه های این بیماری شامل سفلیس، سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تبخال است. علاوه بر خارش، این بیماری ها باعث ترشحات بو دار و درد نیز می شوند. در صورت ابتلا به بیماری های مقاربتی، زن باید به پزشک مراجعه کند و در حین برقراری رابطه زناشویی، از کاندوم استفاده شود.

بیماری مقاربتی در بارداری

۶. پدیکولوز (رشک شپش):

اگر در اطراف موهای ناحیه شرمگاهی خود خارش شدیدی دارید، می تواند ناشی از پدیکولوز یا شپش باشد. شپش حشره ریزی است که از خون انسان تغذیه می کند، بسیار مسری بوده و از طریق توالت عمومی یا از طریق انتقال جنسی منتقل می شود.

پدیکولوز را نمی توان در خانه درمان کرد و باید به پزشک مراجعه کرد . برای این بیماری رفع آلودگی کامل بستر و لباس زیر ضروری است. استفاده از روش های درمانی شیمیایی شپش بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

۷. عفونت ادراری:

خارش واژن می تواند ناشی از عفونت ادراری نیز باشد و عمدتا به دلیل باکتری هایی است که در مجاری ادراری قرار دارد و باعث خارش، درد و احساس سوزش در هنگام ادرار می شوند. همچنین ممکن است با تب، لرز و استفراغ همراه باشد. اگر این علائم را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان آنتی بیوتیک ها نیاز است.

عفونت ادراری

پیشگیری از خارش واژن در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری دچار خارش واژن شدید سعی کنید خود درمانی نکنید. دارو های ضد نسخه نیز فقط باید پس از مشورت با پزشک مصرف شوند. با این حال، اگر این مشکل را تجربه نکردید، کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید. چند نکته برای کاهش احتمال خارش واژن در دوران بارداری عبارتند از:

لباس زیر نخی بپوشید:

لباس زیر نخی و گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس زیرهای تنگ در دوران بارداری خودداری کنید. از الیاف لایکرا و اسپندکس استفاده نکنید زیرا می توانند رطوبت مجاور پوست را به دام اندازند و باعث خارش شوند.

از دستمال مرطوب استفاده کنید:

بعد از دستشویی یا در طول روز از دستمال مرطوبی بدون عطر و الکل استفاده کنید تا ناحیه واژن خود را پاک کنید.

دستمال مرطوب

تمیز و خشک بمانید:

تا حد ممکن تمیز و خشک بمانید. برای خلاص شدن از شر عرق و ترشحات، روزانه ۲ -۳ بار لباس زیر خود را عوض کنید و همچنین، پس از مقاربت ناحیه واژن خود راکاملاً تمیز کنید.

انتخاب محصولات هیپوآلرژنیک:

از صابون، لوسیون و ژل های ملایم استفاده کنید. برای شستن لباس زیر خود از نرم کننده ها و مواد شوینده پارچه ضد حساسیت استفاده کنید.

کرم های ضد خارش یا نشاسته ذرت را امتحان کنید:

شما می توانید بعد از مراجعه به پزشک از کرم ضد خارش یا آرد ذرت استفاده کنید تا مطمئن شوید که حاوی هیچ ماده ی مضری نیست که به جنین آسیب برساند. همچنین می توانید یک پودر غلیظ بر پایه ذرت را روی ناحیه خارش پاشیده تا تسکین یابد.

کرم ضد خارش واژن

از کمپرس سرد استفاده کنید:

برای خلاص شدن از خارش می توانید از کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید همچنین به دلیل حساس بودن پوست واژن می توانید از آب سرد برای شستشو استفاده کنید زیرا آب گرم باعث افزایش تحریک پذیری می شود.

بهداشت خوب و مناسب داشته باشید:

بعد از رابطه جنسی یا رفتن به حمام، این نکته را برای تمیز کردن ناحیه واژن خود فراموش نکنید و آن هم اینکه همیشه از جلو به عقب واژن خود را پاک کنید.

ماست بخورید:

ماست به بدن کمک می کند تا pH بدن را متعادل کند و بنابراین ماست کم چرب و شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خوردن ماست

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

  • اگر سوزش واژن به همراه علائمی مانند ترشحات ناخوشایند، بد بو همراه با درد را تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید تا بیماری مقاربتی و سایر عفونت ها را تشخیص دهد.
  • علت اصلی خارش واژن در اوایل بارداری تغییرات هورمونی یا عفونت است. اگر خارش به مدت طولانی ادامه یابد و درد یا ترشحات بوداری داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت مشاهده موارد غیر طبیعی در ناحیه واژن مانند زخم، بریدگی، زخم یا برآمدگی های برجسته، با پزشک خود تماس بگیرید.

نکته: خارش واژن در دوران بارداری بسیار شایع است و پس از تعیین علت دقیق، می توان آن را توسط پزشک معالجه کرد. اما توصیه می شود برای حفظ این مشکل، بهداشت خوبی داشته باشید، واژن خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از تحریک پذیری آن خودداری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *