1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خطر سیگار کشیدن همسر برای خانم باردار و جنین

خطر سیگار کشیدن همسر برای خانم باردار و جنین

خطر سیگار کشیدن همسر برای خانم باردار و جنین

قرار گرفتن در معرض دود سیگار بسیار سمی است. بیش از ۸۰ درصد مواد سمی بدون دود بوده و هیچ بویی ندارد. براساس آمار قرار گرفتن در معرض دود سیگار ۶ میلیون زایمان زودرس در سال را شامل می‌شود. دود تنباکویی که استنشاق می‌کنید را جنین نیز تنفس می‌کند و تمام ۴۰۰۰ ماده شیمیایی به ریه او می‌رسد. نیکوتین، مونوکسیدکربن و دیگر مواد شیمیایی می‌تواند از جفت عبور کرده و جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

همسر سیگاری، مقصر بارداری ناموفق

اصلا مهم نیست یک سیگاری چقدر تلاش می‌کند دود سیگار را از شما دور نگهدارد شما و جنین در شکمتان همچنان در معرض سموم مضر قرار دارید. باز کردن درها و پنجره ها یا سیگار کشیدن در یک اتاق دیگر شما را از این مواد سمی ایمن نگه نمی‌دارد. بهترین راه این است که فرد سیگاری، آن را ترک کند. در این حالت انگار این شما هستید که سیگار را ترک کرده‌اید.

تاثیر دود سیگار بر جنین

عوارض دود سیگار، کم وزنی جنین

حدود ۴۰۰۰ ماده شیمیایی در دود سیگاری که ممکن است استشمام کنید، وجود دارد که بیشتر آنها سرطان‌زا هستند. اگر در دوران بارداری در معرض دود سیگار قرار بگیرید این خطر برای جنین‌تان وجود دارد.
قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا secondhand smoke به این معناست که جنین شما کم وزن و مریض شده و حتی خطر فوت او بعد از تولد هم بالاست. زایمان زودرس و احتمال بستری شدن نوزاد بعد از تولد نیز در این حالت وجود دارد. به منظور کاهش خطرات مربوط به دود سیگار به ویژه در دوران بارداری بهترین کار این است که به طور کلی از قرار گرفتن در معرض آن خودداری کنید.

تست مونوکسید کربن برای زنان باردار

فرد سیگاری شاید نداند چطور دود سیگارش ممکن است به جنین شما آسیب برساند بنابراین اگر نگران قرار گرفتن در معرض دود سیگار هستید می‌توانید از پزشکتان بخواهید از شما تست مونوکسیدکربن بگیرد. این تست میزان کربن موجود در بدن شما را اندازه گیری می‌کند.

عوارض دود سیگار و سقط جنین

زنان باردار در خانه بیشتر از هر مکان دیگری ممکن است در معرض دود سیگار قرار بگیرند. مطالعات قبلی نشان داد عادات سیگار کشیدن همسر می‌تواند منجر به سقط جنین خانم باردار شود. براساس یک پژوهش جدید زنان باردرای که شوهرانشان بیش از ۲۰ عدد سیگار در روز می‌کشند دوبرابر بیشتر از زنان بارداری که شوهران غیرسیگاری دارند در معرض سقط جنین هستند.

تاثیر دود سیگار بر سقط جنین

دود سیگار عامل زایمان زودرس

مطالعه‌ای روی ۲۰۹ زن که ۴۳ نفر از آنها در معرض دود سیگار قرار داشتند درصد بالای زایمان زودرس را در این تعداد نشان داد. زنان بارداری که در معرض دود سیگار قرار دارند در خطر فشار خون بالا، کم خونی و پارگی زودرس غشا یا پاره شدن کیسه آب هستند.

بارداری، دود سیگار و وزن کم هنگام تولد

مطالعات بسیاری ثابت کرده بین قرار گرفتن در معرض دود سیگار و تولد نوزاد کم وزن رابطه واضحی وجو دارد. در یک مطالعه روی ۲۰۹ زنی که در دوران بارداری در معرض دود سیگار قرار گرفتند و ۲۱۱ زن باردار سالم نشان داد بیشتر نوزادان مادران باردار گروه اول کم وزن به دنیا می‌آیند. این به آن دلیل است که دود سیگار می‌تواند رشد جنین را در رحم محدود کند زیرا نیکوتین جریان خون را کاهش داده و مونوکسید کربن نیز اکسیژنی که باید به جنین برسد، کاهش می‌دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *