1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خوردن بادمجان در بارداری، بالاخره مفید است یا مضر؟

خوردن بادمجان در بارداری، بالاخره مفید است یا مضر؟

خوردن بادمجان در بارداری، بالاخره مفید است یا مضر؟

وقتی متوجه می‌شوید باردارید لیست بلند بالایی از آنچه می‌توانید بخورید و آنچه باید پرهیز کنید جلوی رویتان قرار می‌گیرد. شاید یکی از موادی که در اوایل فهرست قرار بگیرد، بادمجان باشد. اگر در طول بارداری در فهرست خوردنی‌ها و نخوردنی‌ها گیج شده‌اید و نمی‌دانید می‌توانید بادمجان در بارداری بخورید یا نه ما به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید.
بادمجان یکی از سبزی‌های رایج در غذاهای ایرانی است و ارزش تغذیه‌ای بالای آن موجب سلامت مادر و جنین می‌شود. با این حال برخی منابع به شما می‌گویند چطور باید این سبزی را بخورید.

مزایای بادمجان در طول بارداری

بادمجان یک غذای بسیار مغذی است که نمی‌توانید در بارداری از آن چشم بپوشید زیرا مزایای زیادی برای شما و جنین به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت جنین از نقص تولد: بادمجان یکی از منابع غنی فولات و اسید فولیک است که ماده مغذی حیاتی در دوران بارداری به حساب می‌آید و خطر نقص مادرزادی را از بین می‌برند. بنابراین مصرف این سبزی مغذی می‌تواند نوزاد شما را از نقص عصبی و سایر نقایص زایمان محافظت کند و باعث رشد گلبول‌های قرمز شود.
  • حمایت از رشد جنین: بادمجان منبع عالی ویتامین C، نیاسین، ب کمپلکس، A و ویتامین E است که برای رشد مطلوب جنین ضروری است. همچنین بادمجان دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، منگنز و آهن است که به حفظ تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند و میزان ذخیره خون و هموگلوبین را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • تنظیم دیابت حاملگی: اگر از دیابت حاملگی رنج می‌برید لازم است قند خونتان را کنترل کنید تا از افزایش میزان آن جلوگیری کنید. اضافه کردن بادمجان به رژیم غذایی در کمال تعجب در تنظیم دیابت حاملگی و جلوگیری از افزایش سطح قند در خون به طور قابل توجهی موثر است.
خوردن بادمجان در بارداری 
 
  • درمان یبوست و اختلالات گوارشی: مصرف بادمجان در دوران بارداری در هضم آسان و جذب مواد مغذی در سیستم گوارشی موثر بوده و به درمان اختلالات گوارشی کمک می‌کند. همچنین بادمجان یک منبع عالی از فیبر است که موجب ارتقا حرکات روده شده و یبوست را در طول بارداری به حداقل می‌رساند. یک بادمجان معمولا حدود ۴.۹ گرم فیبر فراهم می‌کند بنابراین می‌توانید با خیال راحت این ماده مغذی را بخورید.
  • بهبود سیستم ایمنی: بادمجان یک منبع غنی از ناسونین نوعی آنتوسیانین است که در پوست بادمجان وجود دارد. ناسونین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کرده و از خطر آسیب سلولی و DNA در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. مصرف بادمجان غنی از آنتی اکسیدان ایمنی بدن را بالا می‌برد و شما را از خطر ابتلا به عفونت‌های مضر در امان نگه می‌دارد. ناسونین همچنین نوزاد را از خطر اختلالات شناختی محافظت می‌کند.
  • کاهش کلسترول بد یا LDL: سبزیجات به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کنند. سبزیجات با کاهش کلسترول بد در خون از خطر بیمارهای قلبی، سکته و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند.
  • درمان فشار خون بالا: اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، بادمجان می‌تواند یک درمان گیاهی فوق العاده باشد. بیوفلاونویید موجود در بادمجان فشار خون را کم می‌کند و حرکات قلب را تنظیم می‌کند و از ایجاد مشکلات سلامتی در طول بارداری پیشگیری می‌کند.
خوردن بادمجان در بارداری

عوارض جانبی مصرف بادمجان در بارداری

با وجود مزایای زیاد مصرف بادمجان در طول بارداری مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقط جنین: بادمجان با داشتن فیتوهورمون‌هایی که دارای خواص القا قاعدگی و کمک به درمان مشکلات قاعدگی است در صورتی که هر روز و به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند باعث سقط جنین شود.
  • افزایش خطر زایمان زودرس: مصرف بیش از حد بادمجان در حالی که باردارید می‌تواند باعث تحریک انقباضات رحم شده و زایمان زودرس یا سقط جنین را موجب شود.
  • اسیدیته: بادمجان می‌تواند اسیدیته ایجاد کرده و بارداری راحت شما را با مشکل مواجه کند.
  • مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد این سبزی می‌تواند شما را به آلرژی‌های غذایی آسیب پذیر مبتلا کند. بنابراین قبل از مصرف بادمجان این سبزی را بپزید و بعد مصرف کنید.

به این نکته دقت کنید
با اینکه متخصصان شما را از مصرف بادمجان برحذر نمی‌دارند باید مصرف آن را در حد تعادل نگهدارید تا دچار مشکل نشوید. حتما قبل از مصرف آن را بپزید تا از مشکلات گوارشی جلوگیری کنید.
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *