1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خوردن سیر در بارداری مفید است یا مضر؟

خوردن سیر در بارداری مفید است یا مضر؟

خوردن سیر در بارداری مفید است یا مضر؟

سیر گیاهی پر از خاصیت درمانی است اما آیا در دوران بارداری هم مفید است؟ خوردن سیر در دوران بارداری باعث آسیب به جنین نمی شود؟ در دوران بارداری چه مقدار سیر می توان مصرف کرد؟

آیا می توان در دوران بارداری سیر مصرف کرد؟

متخصصان معتقدند مصرف سیر در بارداری مفید است اما در سه ماهه اول باید با احتیاط و با مشورت با پزشک مصرف شود. به گفته کارشناسان مصرف زیاد سیر می‌تواند باعث کاهش فشار خون و رقیق شدن خون شود.

مقدار مناسب مصرف سیر در دوران بارداری

زنان باردار می توانند در هر روز دو تا چهار حبه سیر تازه مصرف کنند. البته همین مقدار هم بهتر است با اجازه پزشک باشد.

مصرف سیر در بارداری

خوردن سیر در بارداری چه فوایدی دارد؟

همانطور که گفته شد مصرف سیر با اجازه پزشک می تواند با این فواید همراه باشد:

  • کاهش فشار خون و کمک به کنترل پره اکلامپسی در ماههای آخر

پره اکلامپسی یا فشار خون می تواند باعث زایمان زودرس شود اما سیر خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد و میزان پروتئین ادرار را ثابت می کند. فشار خون بالا می تواند عملکرد کلیه، کبد و ریه را هم مختل کند.

  • کاهش کلسترول و مشکلات قلبی

سیر سرشار از آلیسین است و به همین دلیل، سطح کلسترول خون را متعادل نگه می دارد. همچنین به دلیل رقیق کردن غلظت خون خطر سکته یا حمله قلبی هم در این دوران کم می شود.

  • پیشگیری از بیماری های مختلف

بدن زن باردار در این دوران مستعد ابتلا به بیماریهای مختلف است. سیر به دلیل خاصیت ضدعفونی که دارد جلوی بسیاری از بیماری ها مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا، عفونتهای عمومی و سرطان معده و روده را می گیرد. سیر می‌تواند به درمان عفونت‌های مختلف واژن از جمله کاندیدیازیس مزمن و سندرم حساسیت مخمر هم کمک کند. سیر با داشتن خاصیت ضد میکروبی، یک ماده ی غذایی فوق العاده برای درمان عفونت های پوستی و دهانی است.

  • جلوگیری از ریزش مو در بارداری

سیر دارای خواصی است که نه تنها جلوی ریزش مو را می گیرد بلکه به رشد موهای جدید هم کمک می کند. تغییرات هورمونی و همچنین به دلیل مصرف ویتامین های بدن مادر برای رشد جنین، خیلی از زنان باردار در این دوران، دچار ریزش مو می شوند.

فواید مصرف سیر

مصرف سیر در بارداری چه مضراتی دارد؟

مصرف سیر برای برخی از زنان باردار خطرناک است. چون:

  •  سیر فشار خون را پایین می آورد بنابراین اگر به طور کلی فشار خونتان پایین است بهتر است از خوردن آن خودداری کنید.
  • سیر خواص رقیق‌کننده خون دارد یعنی انعقاد خون را به خصوص در عمل جراحی سخت می‌کند. پس نزدیک زایمان و حتی بعد از زایمان که دچار قاعدگی می شوید بهتر است سیر نخورید.
  • اگر سابقه سقط جنین دارید بهتر است سیر نخورید، خوردن سیر تازه می‌تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد بنابراین اگر هر نوع لکه بینی یا خونریزی واژینال داشتید باید با پزشک مشورت کنید.
  • تداخل دارویی. ممکن است سیر با برخی از داروهای ضد انعقادی مثل انسولین، سیکلوسپوورین، کومادین و ساکویناویر، واکنش منفی داشته باشد.
  • سیر توانایی بدن در جذب ید را کم می کند و می تواند باعث کم کاری تیروئید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *