پدری هستم ۴۹ ساله. موهای سرم ریخته که ارثی است. دخترم ۲۶ ساله است و یک خواستگار خوب دارد. چند وقتی است که به من می‌گوید تا قبل از مراسم خواستگاری باید مو بکاری وگرنه آبرویم می‌رود! به او می‌گویم که دخترم، من را وارد این بازی‌ها نکن اما فقط حرف خودش را تکرار می‌کند. چه کنم؟
در ابتدا باید بگوییم جامعه در حال تغییر است؛ رفتارها، مدها، نگرش‌ها، دوست داشتن‌ها و دوست نداشتن‌ها هم با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده است. به همین ترتیب تقاضا و الزامات زندگی درگیر تغییر شده است. بنابراین گاهی اوقات والدین در خصوص عادت‌ها و نگرش‌ها و رفتارهای فرزندان خود احساس ناراحتی می‌کنند اما باید بدانند که فقط باید فرزندان خود را به درستی راهنمایی کنند تا این شکاف بین‌شان کاهش یابد و هر دو طرف به درک بهتری از یکدیگر برسند. با این مقدمه و در ادامه، چند توصیه به شما دارم.

  نگذارید کار به دلخوری بکشد
در دنیای معاصر افزایش شکاف نسلی بین والدین و فرزندان به یک مشکل رایج تبدیل شده است و این پدیده، معایب خاص خود را دارد. دلیل شکاف نسلی تفاوت قیاس اولویت‌های این دو نسل است. والدین بر اساس تجربیات صحبت می‌کنند که حاصل اتفاقات و برخوردهایی است که در زندگی با آن روبه‌رو بوده‌اند، در حالی که فرزندان بر اساس محیط اطراف و تخیلات خود بحث می‌کنند. زمانی که بچه‌ها و والدین نمی‌توانند با یکدیگر به توافق برسند این وضعیت آن‌ها را به حالت ناامیدی سوق می‌دهد و دلخوری به وجود می‌آورد. بنابراین باید واکنشی داشته باشید که این مسئله، رابطه شما را قطع نکند و باعث دلخوری جدی نشود.

  از پیشرفت فناوری لذت ببرید
پدر و مادرها به دلیل مسئولیت‌های بزرگ سالی و استرس ناشی از زندگی کاری، معمولا به خودشان کمتر توجه می‌کنند، خود را خسته‌تر از آن می‌بینند که به ظاهرشان برسند و به قول شما به جوانان می‌گویند: «من را وارد این بازی نکن.» اما من می خواهم به شما بگویم که با توجه به پیشرفت‌های فناوری و اجتماعی در قرن ۲۰ و ۲۱، سبک‌زندگی مردم خیلی متفاوت شده و حداقل این که شاید بتوان به عنوان یک پیشنهاد، درخواست دخترتان را بررسی کنید و سپس تصمیم نهایی را  بگیرید. بالاخره جوانی دوره‌ای است که طی آن افراد بیشتر از محیط خود متاثر می‌شوند و این درخواست دخترتان هم به همین دلیل است.

  نظرات‌تان را به دخترتان بگویید
حال باید چه کرد؟ در این مواقع شما باید به فرزندان خود اجازه دهید بدون دخالت صحبت کنند و به آن چه می‌گویند با دقت گوش دهید. گوش دادن به افکار و احساسات فرزندان به آن ها این تصور را می‌دهد که شما به آن چه می‌خواهند یا احساس می‌کنند، اهمیت می‌دهید. گوش دادن به درک بهتر منجر می‌شود. قرار دادن خود در موقعیت فرزندتان و تلاش برای درک آن چه او فکر می‌کند و از آن چه می‌گوید، چه می‌خواهد، می‌تواند شکاف نسلی را تا حدودی از بین ببرد. بنابراین دخترتان را درک کنید تا هم تشویق شود به نظرات شما در این باره با همان شور و شوق گوش دهد و هم تصمیمی که در نهایت گرفته می‌شود، مقبول هر دوی شما باشد.

 
نویسنده : ویدا ادبی| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی