دختری شش ساله دارم. از کودکی، عاشق بازی پی‌اس و فیفا بود چون پدر و دایی‌هایش، در همه دورهمی ها این بازی را انجام می‌دادند. الان هم با پسرهای فامیل کنسول بازی می‌کند و از بازی‌های دخترانه خوشش نمی‌آید. آیا این موضوع، مسئله مهمی است؟ چه کنم؟

مخاطب گرامی، در قدم اول باید به محیط تربیتی کودک، سپس ویژگی‌های ژنتیک و جسمانی او، در آخر هم به رفتارهای والدین به عنوان مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند تربیتی کودک، دقت کنیم. بر اساس مواردی که شما در پیامک تان مطرح و منتقل کرده‌اید، علاوه بر پدر فرزندتان، خانواده مادری ایشان یعنی دایی‌هایش هم زمینه ایجاد علاقه مندی به فضای مجازی ورزشی را برای دخترخانم شش ساله شما فراهم کرده‌اند. در ادامه، توجه شما را به چند نکته جلب می‌کنم.
 از دایی‌هایش کمک بگیرید
پرسیده‌اید که آیا این موضوع مسئله مهمی است یا نه؟ به‌نظرم اگر شما بتوانید این علاقه مندی را در فضای‌واقعی هم برای کودک‌تان طراحی و مهیا کنید، شاید در آینده بتواند به عنوان یکی از ورزشکاران در زمینه فوتبال یا فوتسال علاقه‌مندی خودش را به صورت حرفه‌ای نشان دهد. بارها گفته شده کودکان نباید زمان زیادی از اوقات‌فراغت‌شان را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص دهند. البته شما از میزان زمانی که کودک‌تان برای این بازی‌ها اختصاص می‌دهد، چیزی نگفتید اما باید حواس‌تان به نکته مطرح شده باشد. همچنین با همسر و برادران‌تان این مسئله را در یک فضای دوستانه طرح و از آن ها چاره‌جویی منطقی کنید. به آن‌ها یادآوری کنید که انجام بعضی بازی‌ها به‌صورت افراطی ممکن است در شکل‌گیری و رشد شخصیت فرزندتان مشکلاتی را به وجود آورد.
 دلیل بی‌علاقگی دخترتان به بازی‌های دخترانه را کشف کنید
شما نگفته‌اید که تعداد دخترهای فامیل و آشنای هم سن و سال فرزند شما که با آن‌ها ارتباط بیشتری دارید، چند نفر هستند؟ رفتارهای آن‌ها چگونه است؟ همچنین خلق و خو و خصلت مادرانه و ظرافت‌های رفتاری و اندیشه و رفتار شما به عنوان مادر در قبال کودک‌تان هم باید مورد دقت و کنکاش قرار گیرد تا دلیل بی علاقگی دخترتان به بازی های دخترانه کشف شود. واکنش شما در برابر تقاضای احتمالی کودک‌تان به انجام بازی با او هم باید بررسی شود.
 خودتان برای بازی‌های دخترانه پیش‌قدم شوید
برای توصیه پایانی، بدون این‌که در برابر خواسته فرزندتان برای بازی با کنسول استقامت بی‌مورد نشان دهید و در برابر رفتارهای همسرتان موضع سخت را انتخاب کنید، توصیه من این است که خودتان با انجام بازی‌هایی که تشخیص می‌دهید به خلق و خو و ظرافت‌های دخترانه نزدیک‌تر است، به مرور توجه فرزندتان را به مقوله مدنظرتان جلب و جذب کنید. در این بین، از دیگر مادرهای فامیل و دخترهایشان هم می توانید کمک بگیرید.

نویسنده : دکتر فریده ناصری| روان‌شناس کودک