1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی چگونه است؟

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی چگونه است؟

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی چگونه است؟

بافت سینه بعد از شیردادن به نوزاد قوامش را از دست داده و باعث افتادگی سینه و از دست دادن شکل و فرم آنها می‌شود. برای همین هم هست که درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی به یکی از مهمترین دغدغه‌های زنان تبدیل می‌شود. چگونه می‌توان از افتادگی سینه در دوران شیردهی جلوگیری کرد؟ با چه راهکارهایی می‌توان افتادگی سینه را درمان کرد؟

چه دلیلی باعث افتادگی سینه بعد از شیردهی می‌شود؟

غدد شیری موجود در سینه‌ها قوام سفتی دارند. حجم این غدد با ترشح هورمون‌ها در دوران بارداری بیشترمی‌شود . به همین نسبت هم بافت سینه‌ها سفت‌تر می‌شود. بعد از پایان دوران شیردهی، عامل محرک یعنی مکیدن کودک که باعث پایداری حجم غده‌های سینه و تداوم شیردهی است، حذف می‌شود و این غدد باید به وضعیت قبلی برگردند. اما کاهش حجم ایجاد شده، به وسیله چربی جایگزین می‌شود که اصلا قوام غدد شیری را ندارد و بسیار نرم است همین موضوع باعث افتادگی سینه بعد از دوران شیردهی می‌شود.

آیا می توان از افتادگی سینه در دوران شیردهی جلوگیری کرد؟

شاید نتوان به طور صد در صد جلوی افتادگی سینه‌ها را در دوران شیردهی گرفت، اما رعایت بعضی نکات می‌تواند کارساز باشد. مثل:

  • بهتر است زمان شیر دادن به نوزاد وضعیت مناسبی داشته باشید. به پشتی یا مبل تکیه بدهید و بالشی زیر سر نوزاد بگذارید تا زمان شیردهی به جلو خم نشوید.
  • از هر دو سینه به نوزاد شیر بدهید تا دچار افتادگی یک طرفه سینه‌ها نشوید.
  • از سینه بند مناسب استفاده کنید. سینه بندی انتخاب کنید که کاملا اندازه باشد و سینه‌ها را به خوبی در بر بگیرد.

بهترین راه برای درمان افتادگی سینه‌ها

  • اصلاح وضعیت بدن

اولین قدم برای درمان، اصلاح وضعیت بدن در حالت‌های مختلف است. باید کمر و شانه‌ها در حالت ایستاده، نشسته یا راه رفتن صاف باشد. پایین انداختن شانه و گرد کردن پشت معمولاً علت اصلی شل شدن سینه‌ها است. بهتر است به پشت و درحالتی که سینه تحت فشار نیست بخوابید. هنگام دویدن یا راه رفتن باید با پوشیدن دو بند ورزشی یا سینه بند مناسب از محکم بودن سینه‌ها و عدم حرکت بی‌مورد آن مطمئن شد.

  • تغذیه مناسب

پروتئین به قوی تر شدن عضلات بدن از جمله سینه‌ها کمک کند. بهتر است رژیم غذایی سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین انتخاب کنید.

پروتئین
  • افزایش مصرف مایعات

با افزایش مصرف مایعات و آب می‌توان به طراوات و خاصیت الاستیک پوست کمک کرد. نوشیدن آب می‌تواند به بهبود قدرت، کشش و ظاهر پوست سینه کمک کند.

  • کاهش چربی اضافی بدن

سنگینی و چربی بیش از حد موجود در بافت سینه ها باعث افتادگی آن می‌شود. با کاهش وزن بدن به آرامی پوست و بافت سینه کم کم سفت و تغییر سایز داده و کوچک می‌شود. کاهش وزن بعد از زایمان آرزو نیست!

تمرینات ورزشی برای بافت سینه

  • شنا رفتن

یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای سفت کردن سینه‌ها شنا رفتن است. شنا بهترین تاثیر را در عین سادگی دارد و باعث تقویت عضلات سینه‌ای شده و چربی‌های اضافی را از بین می‌برد. برای شنا رفتن با شکم روی زمین دراز بکشید و در حالی که کف دست و پنجه پا با زمین در تماس هستند، سعی کنید بقیه نقاط بدن را از زمین جدا کنید، سپس آرنج را خم کنید و بدون اینکه با سینه و شکم با زمین در تماس باشند آنها را تا جای ممکن به سطح زمین نزدیک کرده و دوباره آرنج را صاف کنید.

  • حرکت شنا روی دیوار

این حرکت در تقویت عضلات سینه و سفت‌کردن سینه‌ها نقش زیادی دارد. مقابل دیوار بایستید و کف هر دو دستتان را روی آن بگذارید. به بدن خود زاویه بدهید و پاهایتان را عقبت‌تر از بدن قرار دهید. آرنج را خم کرده و بدونِ اینکه شکم و سینه‌تان با دیوار در تماس باشند آن‌ها را تا حد ممکن به دیوار نزدیک کرده و کف دست‌هایتان را به سطح آن فشار دهید.

شنا برای کوچک شدن و سفت شدن سینه

 

  • پلانک

حرکت پلانک در رفع افتادگی سینه نقش مهمی دارد. برای انجام این حرکت در حالت دمر روی زمین قرار بگیرید. تمام توان خود را به کار گرفته تا بتوانید وزن بدنتان را با انگشتان پا و ساعد کنترل کنید. در این حالت باید بازوها از آرنج خم شده و بین بازو و ساعد، زاویه ۹۰ درجه تشکیل شود و بازوها کاملاً زیر شانه‌هایتان قرار بگیرد.سعی کنید بدنتان را در همین حالت ثابت نگه دارید و به طرفین منحرف نشوید.

  • ماساژ

دو تا سه بار در هفته سینه‌ها را با روغن زیتون ماساژ بدهید. اینکار به سفت شدن پوست و بازگشت قوام آن بسیار کمک می‌کند. یکی از خواص روغن زیتون دادن خاصیت کشسانی و بازگرداندن الاستیسیته پوست است.

  • ماساژ با یخ

دو تکه کوچک یخ بردارید و به صورت دایره وار از اطراف سینه تا نوک آن را ماساژ دهید. توجه داشته باشید اینکار را بیش از یک دقیقه انجام ندهید چرا که پوست سینه بسیار حساس است. این نوع ماساژ به خوش فرم شدن سینه ها کمک می کند.

  • استفاده از سینه بند مناسب

در انتخاب سینه بند مناسب دقت کنید. اگر از سایز نامناسب استفاده کنید و یا نوع نامناسبی بپوشید، همین موضوع باعث از دست رفتن فرم سینه‌ها می‌شود. اگر سینه‌های افتاده دارید حتما سینه‌بندی انتخاب کنید که محکم باشد و به بالا آوردن سینه‌ها کمک کند.

آیا استفاده از کرمهای موضعی به درمان افتادگی سینه ها کمک می‌کند؟

محققان معتقدند کرمهای موضعی فقط برای یک یا دو ساعت کارکرد دارند. کرم‌ها فقط قدرت انقباضی دارند و حداکثر کاری که انجام می‌دهند، جمع کردن پوست آن هم به شکل خفیف است .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *