1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی چگونه است؟

درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی چگونه است؟

درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی چگونه است؟

دوران شیردهی هم مثل دوران بارداری خاص است. یعنی هر بیماری که مادر به آن مبتلا می‌شود، می‌تواند روی نوزاد شیرخوار هم تاثیر بگذارد. یکی از بیماریهای شایع که بیشتر زنان در طول دوران شیردهی حداقل چند بار آن را تجربه می‌کنند، سرماخوردگی است. بیماری ساده که با چند روز استراحت برطرف می‌شود، اما مصرف بعضی از داروها می‌تواند این بیماری ساده را به یک معضل بزرگ برای کودک شیرخوار تبدیل کند.اما برای درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

چرا سرماخوردگی در دوران شیر دهی مهم است؟

بسیاری از زنان برای درمان سرماخوردگی بدون تجویز پزشک دارو مصرف می‌کنند. از آنجایی که بسیاری از داروها از طریق شیرمادر به فرزندش منتقل می‌شوند، ممکن است بعضی از داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک ها برای کودک مضر و با عوارض خطرناکی همراه شود. اسهال، استفراغ، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی برخی از عوارض جانبی قرارگیری در معرض داروهاست. همچنین برخی دارو‌ها می‌تواند تولید شیر را کم کند یا باعث افزایش وزن نامتناسب در کودک شود، به همین دلیل سرماخوردگی در دوران شیردهی و درمان آن خیلی مهم است و قبل از مصرف هر نوع دارو حتما باید با پزشک مشورت کنید.
نکات مهمی که از فواید شیر مادر نمی‌دانستید!

شیر دادن به نوزاد درهنگام سرماخوردگی مادر

آیا سرماخوردگی مانع شیردادن به نوزاد می‌شود؟

پزشکان متخصص معتقدند شیردهی باعث افزایش ایمنی بدن نوزاد می‌شود چون شیر مادر بیشترین ایمنی در مقابل بیماری‌ها را برای نوزاد ایجاد می‌کند. آنتی بادی‌های محافظت کننده موجود در شیر مادر باعث رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در این دوران شیردهی را قطع نکنید اما حتما باید بهداشت را رعایت کنید. مدام دستهایتان را بشویید و نزدیک صورت و دهان و بینی نوزاد، عطسه و سرفه نکنید. بهتر است تا پایان دوره سرماخوردگی فرزندتان را نبوسید. بیشتر بخوانید چرا نوزادان باید شیر مادر بخورند؟

مصرف داروهای شیمیایی در دوران شیردهی مجاز است؟

وقتی پزشک متوجه شود که در دوران شیردهی هستید قطعا داروهایی تجویز می‌کند که برای کودک شیرخوار مضر نباشد. اما داروهایی که بدون اجازه پزشک و خودسرانه مصرف می‌شود می‌تواند برای کودک مضر باشد، مثل:

  • استامینوفن کدئین

محققان معتقدند کدئین وقتی از شیر مادر وارد بدن کودک می‌شود، می‌تواند باعث تپش قلب ضعیف، بی اشتهایی، کمبود انرژی، خستگی و مشکل در تنفس کودک شود. 

  • آسپرین

آسپرین خیلی سریع وارد شیر و بدن نوزاد می‌شود. ورود آسپرین به بدن نوزاد باعث سندروم ری می‌شود، این سندروم باعث اختلال در سوخت و ساز بدن نوزاد می‌شود.

مصرف دارو در دوران شیردهی

 

  • افدرین

دارو‌هایی که برای برطرف کردن گرفتگی بینی استفاده می‌شوند، ماده‌ای به نام افدرین دارند. افدرین باعث کاهش شیر مادر می‌شود.

  • داروهای ضد حساسیت

آنتی‌هیستامین‌ها و نسل اول آن‌ها مثل شربت دیفن‌ هیدرامین و کلرفنیرامین باعث خواب‌آلودگی، بی‌علاقگی به شیر خوردن، بی‌اشتهایی، عدم تغذیه کافی و در نهایت وزن نگرفتن نوزاد می‌شوند.

  • آنتی بیوتیکها

در این دوران به هیچ وجه نباید بدون اجازه پزشک آنتی‌بیوتیک‌ مصرف کنید. چون بسیاری از آنتی بیوتیکها مثل مترونیدازول برای نوزاد مضر هستند.

  • دکسترومتورفان

این دارو یک سرکوب‌کننده سرفه معمولی است که در داروهای سرفه و سرماخوردگی به کار می‌رود. اگرچه در مورد اثر دکسترومتورفان در شیردهی مطالعه بالینی انجام نشده، اما بهتر است بدون مشورت با پزشک مصرف نشود.

آیا مصرف داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی مجاز است؟

بسیاری از دارو‌های گیاهی در دوران شیردهی منع مصرف دارند. چون گروهی از آنها طعم و رنگ شیر مادر را تغییر می‌دهند . گروهی از آنها هم ممکن است باعث کاهش میزان تولید شیر مادر شوند. البته باید به این نکته هم توجه کنید که هر گیاهی ممکن است با طبع مادر شیرده یا نوزاد سازگار نباشد و باعث عوارضی مثل کهیر، حساسیت و … شود. پس بهتر است قبل از مصرف جوشانده‌ها و دمنوش‌های گیاهی با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید .

توصیه‌های مفید برای درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی

یادتان باشد سرماخوردگی باید دوره‌اش را بگذراند و بیشتر از هر دارویی به استراحت و آرامش نیاز دارید. اما رعایت این نکات هم می تواند به درمان سریعتر آن کمک کند.

دمنوش مناسب سرماخوردگی در دوران شیردهی

 

  • آب بنوشید

در دروان سرماخوردگی شاید خوردن آب سخت باشد اما بهتر است میزان آن را بیشتر کنید. هیدراته بودن بدن به درمان سریعتر سرماخوردگی کمک می‌کند.

  • نوشیدنی عسل و لیمو

عسل را در آب ولرم حل کنید تا خواصش حفظ شود و بعد به آن آبلیمو اضافه کنید.

  • آب نمک قرقره کنید

برای قرقره کردن آب نمک باید شوری ملایمی داشته باشد. با آب ولرم و کمی نمک یک مایع روان درست کنید و چند بار در روز قرقره کنید.

  • نوشیدن مایعات گرم

نوشیدن مایعات گرم میزان تولید شیر را بیشتر می‌کند. مصرف مایعات در دوره بیماری شما باعث می‌شود بدن‌تان قوی‌تر شده و حتی زودتر حالتان خوب شود.

  • از دستگاه بخور استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *