1403/03/02

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان ناباروری ثانویه با روش هایی که دست خود شماست

درمان ناباروری ثانویه با روش هایی که دست خود شماست

درمان ناباروری ثانویه

هر آنچه باید در مورد ناباروری ثانویه بدانید

ناباروری ثانویه زمانی رخ می دهد که زن و شوهر حداقل یک کودک داشته باشند، در تلاش دوباره برای باردار شدن باشند اما بعد از حداقل یک سال تلاش موفق نمی شوند. ناباروری ثانویه می تواند گیج و نگران کننده باشد. شما در آخرین بارداری مشکلی نداشتید پس چرا این بار اتفاق نمی افتد؟ بسیاری از مردم فکر می کنند ناباروری اولیه شایع تر از ناباروری ثانویه است. ناباروری اولیه زمانی است که یک زن و شوهر هرگز فرزند نداشته و نمی توانند پیش بینی کنند با این حال، حقیقت این است که تعداد شانس و ۵۰-۵۰ است.

تجربه کردن ناباروری ثانویه

به گفته مرکز کنترل بیماری، ۱۱ درصد از زوج هایی که در حال حاضر یک کودک دارند، ناباروری ثانویه را تجربه می کنند ، این حدود ۴ میلیون خانواده یا حدود نیمی از موارد ناباروری است. زوج هایی که ناباروری ثانویه را تجربه می کنند، ممکن است کمتر به دنبال کمک باشند. آنها همچنین ممکن است تصور کنند که دوستان، خانواده و حتی پزشکان تلاشهای آنها را نا امیدانه می پندارند از همه اینها گذشته، آنها یک بچه دارند. (یا دو بچه، یا بیشتر …) آیا این کافی نیست؟

حقیقت این است که اگر برای کودک شماره یک، شماره دو یا شماره پنج در حال مبارزه هستید، اضطراب و غم و اندوه در راه مقابله با آن وجود دارد. مقابله با ناباروری ثانویه چالش های خاص خود را دارد شما تصویری از آنچه فکر می کنید خانواده تان باید باشد در ذهن دارید از طرفی فرزند شما ممکن است خواهر و برادر بخواهد و علل پزشکی ناباروری ثانویه، درمان و تشخیص آن کمتر از ناباروری اولیه نیست ؛ در این بخش از بیا نی نی به علل و راههای درمان اینمشکل رایج در میان زوج های امروزی خواهیم پرداخت.

علل ناباروری ثانویه :

ناباروری ثانویه ناشی از مشکلاتی مشابه است که منجر به ناباروری اولیه می شود این علل عبارتند از:

ناباروری مردان به علت تعداد کم یا عدم وجود اسپرم،

مشکلات اسپرم (همچنین به عنوان اسپرم – مورفولوژی شناخته می شود)

یا مشکلات حرکت اسپرم (همچنین به عنوان غلظت اسپرم شناخته شده است)

• مشکلات تخمک گذاری، از جمله تخمک گذاری نامنظم یا انقباض لوله های فالوپین مسدود شده

• آندومتریوز

• فیبرهای

سقط جنین چندباره

• مسائل ایمنی (مشکلات با سلول های طبیعی یا آنتی بادی ضد اسپرم)

• مشکلات آندومتر

• چسبندگی رحم

• و مشکلات ناشناخته

حدود یک سوم موارد ناباروری مربوط به ناباروری مردان است، یک سوم از آنها مربوط به ناباروری زنان است، و یک سوم آخر مربوط به مشکلات زنان و مردان بطور مشترک یا باقی دلایل ناشناخته است.

ناباروری ثانویه

همه مواردی که باید درباره ناباروری ثانویه بدانید 

عاملان اصلی دیگری که باعث ناباروری ثانویه می شوند :

من یکبار باردار شده ام ولی چرا این بار نمی توانم باردار باشم؟

این بزرگترین سوال در ذهن کسانی که تجربه ناباروری ثانویه دارند. ناباروری ثانویه ممکن است زمانی رخ دهد که …

– شما سن بالاتری دارید:

اگر اولین فرزند خود را در ۳۵ سالگی داشته باشید و در ۳۸ سالگی تلاش کنید، امکان باروری شما به طور طبیعی کاهش چشمگیری داشته است ، سن، عامل اصلی ناباروری ثانویه است.

– شما با یک شریک زندگی جدید هستید:

می تواند شریک زندگی جدید شما یک مشکل نازایی ناشناخته داشته باشد اما همچنین ممکن است کسی که بچه ای از یک رابطه قبلی داشته باشد، یک مشکل باروری ایجاد کرده است ، هر چند وضعیت ممکن است اتفاق بیفتد.

– یک مشکل باروری زیربنایی بدتر از این قرار است:

ممکن است شما همیشه دارای اندومتریوز باشید، یا همیشه PCOS بالینی دارید شاید ذخایر تخمدان شما در حال پیشروی بود، اما شما هیچ اطلاعی ندارید. و با گذشت زمان همه چیز بدتر شده است. این نیز تفاق می افتد.

– اضافه وزن دارید:

باروری تحت تاثیر وزن است. اضافه و کاهش وزن می تواند بر روی مشکلات تخمدان در زنان و همچنین سلامت اسپرم در مردان تاثیر بگذارد.مادران جدید اغلب اضافه وزن دارند (بعضی از حاملگی، تا حدی از استرس و کمبود خواب) این ممکن است به شما فشار آورد و برای ناباروری کافی باشد.

– شما یک مشکل بهداشتی یا سلامتی جدید دارید:

شاید شما یا همسرتان دچار دیابت هستید. شاید او مصرف دارو برای فشار خون بالا داشته باشد یا شاید شما از افسردگی رنج می برید هر یک از این بیماری ها ممکن است بر میزان باروری شما تأثیر بگذارد و یا داروهایی را که می تواند باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد، تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل ناباروری

چه عواملی باعث ناباروری ثانویه می شوند؟

– آخرین حاملگی یا تولد موجب مشکل باروری شده است:

عفونت لگن یا چند روش D & C ممکن است باعث چسبندگی رحم یا مسدود کردن لوله های فالوپین شود.اگر برش C داشته باشید، ممکن است زخم ایجاد شود که می تواند باروری شما را تحت تأثیر قرار دهد. هیچ دلیلی روشن نیست که چرا این مرتبه متفاوت است:بسیاری اوقات، هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که چرا مسئله باروری شما را از تلاش برای بارداری مجدد متوقف نمی کند ، در مورد باروری، مسائلی که ما متوجه آنها نیستیم، خیلی زیاد است هیچکس همه پاسخ ها را ندارد.

چه زمانی باید برای درمان ناباروری ثانویه از پزشک متخصص کمک بخواهید؟

اگر زیر ۳۵ سال سن دارید، اگر بعد از یک سال تلاش موفق نشدید، به دنبال کمک باشید.

اگر شما ۳۵ سال یا بیشتر هستید، باید پس از شش ماه اقدام به بارداری به خود کمک کنید.

همچنین،در عین حال مهم نیست که چند ساله هستید، اگر دو بار سقط جنین داشتید، باید کمک بگیرید.

برخی از زوج ها فکر می کنند که حتی پس از گذراندن یک سال، باید تلاش کنند آیا آنها تا به حال بارداری نداشتند؟ واضح است که اگر فقط تلاش کنند، در این زمان موفق خواهند شد. درست؟

پاسخ منفی است!

لطفا آنها را ندانسته راهنمایی نکنید برخی از علل ناباروری در طول زمان بدتر می شوند کمک های احتمالی ناشیانه ممکن است احتمال شانس موفقیت در دوران بارداری را کاهش دهد این واقعیتی که در گذشته باردار شده اید، تضمین نمیکند که دوباره موفق شوید. متاسفانه هیچ تضمینی برای باروری وجود ندارد برای هیچکس پس حتما با مراجعه به پزشک متخصص برای درمان ناباروری ثانویه تصمیم بگیرید.

 درمان ناباروری ثانویه

زمان مراجعه به پزشک برای درمان ناباروری ثانویه

آزمایشات و تست های تشخیص ناباروری ثانویه :

تست ناباروری ثانویه همانند آزمایش برای ناباروری اولیه است. هر دو (مرد و زن) باید بررسی شوند شاید شما با یک شریک جدید زندگی می کنید و یکی از شما یک فرزند داشته اید و دیگری ندارند ؛ آیا چون باوری شریک زندگی شما اثبات شده واقعا نیاز به آزمایش باروری دارد؟ پاسخ بله است باید انجام دهند. همانطور که قبلا ذکر شد، داشتن فرزند به این معنا نیست که شما ناباروری را تجربه نخواهید کرد.

درمان های طب مدرن برای رفع ناباروری ثانویه

درمان ناباروری ثانویه همانند ناباروری اولیه است، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– داروهای باروری، اغلب با داروهای بارز تجویز شده Clomid شروع می شوند.

– داروهای باروری تزریقی، به نام گنادوتروپین ها

– IUI

– IVF، گاهی اوقات همراه با سایر گزینه های باروری کمک می کند.

– جراحی:معمولا جراحی لاپاروسکوپی، برای تعمیر لوله های فالوپین شده مسدود شده، یا برای حذف فیبروئیدها و یا اندومتریوز .

همانطور که شما در جستجوی یک راه حل برای مشکلات باروری خود هستید، ممکن است دوستان و خانواده ای داشته باشید که تصمیم شما را تایید نکنند. آنها ممکن است تعجب کنند که چرا شما “سخت تلاش می کنید”. چرا “فقط آرامش خود را حفظ نمی کنید؟” این اتفاق آخرین بار رخ داد، دوباره رخ میدهد ؛ دوستان و خانواده در اشتباه هستند مطمئناً نیاز شما به درمان همانند افرادی است که دارای ناباروری اولیه هستند این “اقدام شدید” برای استفاده از درمان های پزشکی است که ممکن است کمک کند فرزند خود را به دنیا بیاورید.

رفع ناباروری ثانویه

تشخیص ناباروری ثانویه و راه های درمان برای رفع ناباروری  

چگونه ناباروری را شکست دهیم:

این فرآیند خاصی است که من در هنگام کار با زنان در راه بهبود باروری استفاده می کنم، اما برای کمک به PMS، کمردرد، خستگی، دوره های سنگین و سایر مشکلات مربوط به هورمون بسیار مفید است. این سیستم طراحی شده است که به همه مسائل مربوط به ناباروری کمک کند بغیر از ناتوانی فیزیکی در باروری، برروی اکثر موارد کار خواهد کرد.

مرحله ۱:تغذیه:

این مهمترین گام است. در عصر مدرن، با وجود اضافه وزن، بسیاری از افراد از نظر تغذیه دچار ناراحتی و مسئله می شوند.بدن به سادگی نمی تواند این موقعیت را به وجود آورد یا باروری ادامه یابد، اگر پایه ای اساسی برای حفظ بارداری لازم باشد و فراهم نباشد ، بسیاری از زنان به منظور افزایش سلامتی و کاهش وزن به یک رژیم کم چربی و فیبر روی می آورند. نتایج ناشی از کم کردن وزن نشان داده است که این امر احتمال باروری را افزایش می دهد، اما از دست دادن وزن در این روش به ندرت برای افزایش باروری موثر است، زیرا بدن از پروتئین و چربی های لازم برای تولید هورمون محروم می شود.

برخی از راه های تغذیه برای کمک به بهینه سازی باروری:

دانه های پردازش شده، دیگر غذاهای فرآوری شده، قندها و نشاسته ها را از رژیم غذایی حذف کنید.

دریافت کربوهیدرات های کم خطر تر از طریق سبزیجات، برخی از میوه ها و منابع نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین و کدو.

چربی های سالم را در رژیم غذایی به خصوص از منابعی مانند نارگیل، روغن نارگیل، زیتون و روغن زیتون، کره، گوشت گاو، تخم مرغ، آووکادو و آجیل افزایش دهید.

به اندازه کافی پروتئین به خصوص از گوشت، تخم مرغ و آجیل استفاده کنید.

این امر در دوران بارداری نیز مهم است زیرا پروتئین کافی می تواند به کاهش خطر عوارض حاملگی کمک کند.

خوردن بسیاری از سبزیجات، به ویژه سبزیجات برگ سبز مانند؛ کاهو، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کلم سنگ، بروکسل و انواع سبزیجات مشابه سفارش می شود.

آب کافی بنوشید:آبرسانی برای بسیاری از ارگانهای درون بدن مهم است، از جمله باروری.

کنترل سطح انسولین خود را داشته باشید ، حتی اگر شما دیابت نوع II هم ندارید، یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا اغلب به صورت دستی با سطح مقاومت نسبت به انسولین همراه است.

بهینه سازی عوامل تغذیه ای با روش های فوق کمک خواهد کرد که بدن شما حساسیت بیشتری نسبت به انسولین داشته باشد که به تولید هورمون های دیگر و عملکرد مناسب بدن کمک می کند برای برخی از زنان، تغذیه به تنهایی می تواند به اندازه کافی برای حمایت از بدن برای باروری کافی باشد ؛ برای برخی بسیار مهم است که بارور باقی بمانند در نتیجه از خوردن غذای مناسب خودداری نکنید، که حتی برای رشد یک کودک تازه نیز حیاتی است.

ناباروری ثانویه

نحوه شکست ناباروری

گام ۲:فاکتورهای سبک زندگی:

هر پزشک یا حتی جستجوی گوگل باید به شما نشان دهد که عاداتی مثل مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر و مصرف کافئین بالا می تواند باروری را به شدت کاهش دهد ، بسیاری از عوامل دیگر شیوه زندگی نیز وجود دارند:

– کمبود خواب

– قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر

– نداشتن تمرین (یا ورزش بیش از حد)

– سطح بالای استرس

– استفاده از برخی داروها یا مکمل ها

اکثر عوامل مرتبط با سبک زندگی نیز با کمی تلاش تغییر میکنند. شایع ترین عوامل سبک زندگی که می توانند احتمال باروری را افزایش دهند ،عبارتند از:

خوابیدن کافی برای افزایش احتمال باروری:

خواب برای سلامتی و تولید هورمون های بسیاری حیاتی است ، مطالعات نشان داده اند که زنان دارای ملاتونین و سطح سروتونین کم فاز لوتئال (زمان بین تخمک گذاری و قاعدگی) خواب کوتاه تر دارند و در نتیجه احتمال بارداری در آنها کمتر است. کمبود خواب همچنین توانایی بدن را در تنظیم آدرنالین، کورتیزول و انسولین را مختل می کند و باعث می شود که جریان بسیار دشوار باشد. خواب را اولویت خود بدانید و به اندازه کافی از آن احساس آرامش کنید، به این معنی که در طول روز چُرت بزنید و شب خواب کامل کنید. یک محیط کاملا تاریک خواب نیز ممکن است به سطح ملاتونین و خواب راحت کمک کند.

کم کردن مواجهه با مواد شیمیایی مضر:

این امر باید به خودی خود موضوع یک کتاب باشد، اما اکثر زنان از رفع آلودگی با مواد شیمیایی خانگی، بطری های آب پلاستیکی، و لوازم آرایشی و زیبایی معمولی مطلع هستند.

داشتن ورزش مناسب برای افزایش احتمال باروری:

ورزش کافی برای باروری مهم است، اما ورزش کردن بیش از حد می تواند اثر متفاوتی داشته باشد. اکثر خانمها یک یا چند ساعت فعالیت تفریحی (پیاده روی، سرگرمی و ورزش) و چند جلسه تمرین دارند ، ورزش بیش از اندازه شدید اگر به طور منظم انجام نشود، از تخمک گذاری جلوگیری خواهد کرد. در حالی که کاهش وزن می تواند تا حد زیادی به باروری کمک کند، کمبود چربی بدن (کمتر از ۱۵ تا ۱۸ درصد) می تواند بدن را به یک وضعیت ناباروری تبدیل کند (عدم تخمک گذاری).

ورزش برای درمان ناباروری

افزایش احتمال باروری با ورزش مناسب

افزایش احتمال باروری با محدود کردن استرس:

به راحتی می گوییم از کارهای انجام شده، مخصوصا برای هر کسی که از مشکلات باروری رنج می برد! احتمالا گفته شده است که اگر بتوانید آرام باشید، باردار خواهید شد. در حالی که این قطعا برای همه درست نیست، کاهش استرس ایده خوبی است. اغلب ایده های فوق با بسیاری از علل فیزیکی استرس ربط پیدا می کنند و زمان بیشتری را برای آرامش (امیدواریم) به شما هدیه خواهند داد.

بررسی عوارض جانبی داروها

با پزشک خود چک کنید که آیا داروهایی که مصرف می کنید می تواند باروری را مختل کند:استروئیدها و داروهای ضد افسردگی این کار را انجام داده اند، و همچنین داروهای حاوی هورمون یا داروهایی که تحت تاثیر داروهای دیگر قرار می گیرند.

مرحله ۳:مکمل ها و گیاهان:

با توجه به اینکه رژیم و سبک زندگی اغلب ناباروری را معکوس می کنند، برخی از زنان با کمک مکمل های طبیعی و گیاهان نتایج بهتر یا سریعتری را مشاهده می کنند.

روغن ماهی برای افزایش باروری:

یکی از مهمترین مکمل هایی که دیده شده برای کمک به زنان در جهت افزایش باروری است، دریافت کافی از روغن امگا -۳ برای نوزادان و حاملگی سالم نیز مناسب است.

روغن ماهی

افزایش احتمال باروری با مصرف روغن ماهی

گیاهان:

برای باردار شدن به طور طبیعی گیاهان زیر توصیه می شوند:

برگ تمشک قرمز – گیاهی که همچنین در دوران بارداری خوب است. این گیاه دارای مشخصات مواد مغذی بالا است و به ویژه دارای کلسیم بالا نیز می باشد و یک تونیک رحمی است.کپسول های آن در مارکت ها یافت می شود، اما چای گرم و یا سرد عالی می توان از برگ طبیعی آن تهیه نمود.

برگ گزنه برای افزایش احتمال باروری:

محتوای مواد معدنی بسیار غنی است و حاوی مقدار زیادی کلروفیل بوده و آدرنال ها(غدد فوق کلیوی) و کلیه ها را تغذیه می کند. این ،کمک به کاهش استرس و تونیک قدرتمند رحمی است. هنگامی که باردار هستید، برای داشتن مواد مغذی کافی در دوران بارداری عالی است و برای جلوگیری از خونریزی، مقدار ویتامین K بالایی دارد. برگ گزنه را به چای اضافه کنید و قبل و بعد از بارداری می توانید بنوشید.

قاصدک :

حاوی ویتامین A و C و همچنین مواد معدنی است. ریشه اش برای کبد مفید است و برگ آن کمبود دیورتیک را رفع می کند و توانایی پاک کردن بدن را از سموم دارد.

یونجه :

دارای ویتامین A، D، E و K و هشت آنزیم گوارشی است. حاوی مواد معدنی و ویتامین K است و اغلب به ویتامین های تجاری به دلیل ویتامین بالای آن اضافه می شود.

کمک شبدر سرخ به افزایش احتمال باروری :

محتوای ویتامین بسیار بالا و حاوی تقریبا همه مواد معدنی است و برای کمک به تراز هورمون ها و بازگرداندن باروری شناخته شده است.

افزایش احتمال باروری با گیاه ماکا:

یک گیاه متعادل کننده هورمون است که در سراسر جهان برای خواص باروری شناخته شده است. برای هر دو گروه (مردان و زنان) برای افزایش باروری مفید است، هرچند زنان فقط باید در تخمک گذاری میل نمایند و مصرف آن را متوقف کنند تا اطمینان حاصل شود که در دوران بارداری مصرف نشود ، این یک گیاه بسیار قوی است که اغلب اثرات بسیار قابل توجهی بر باروری دارد.

آن را به فرم پودر یا کپسول خواهید یافت.

*** نکته مهم:هر کدام از این گیاهان را در ترکیب با داروهای باروری، درمان هورمون، یا کنترل تولد هورمونی مصرف نکنید و همینطور در مورد مصرف هر گیاه، مکمل و یا دارو، با یک پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در خصوص پرونده خاص خود مشورت کنید و تحقیق خود را انجام دهید! ***

گیاه ماکا

 کمک گیاه ماکا به افزایش احتمال باروری

ویتامین ها:

نمیتوانید یک رژیم غذایی ضعیف انتخاب کنید، اما هنگام تلاش برای بهبود وضعیت، در نظر گرفتن این موارد را در نظر بگیرید :

ویتامین D :کمبود ویتامین D در آمریکا به ویژه در فصل زمستان بسیار رایج است و می تواند به سلامت کلی بسیار آسیب برساند. مطالعات اخیر ارتباط ویتامین D با ناباروری و سقط جنین را نشان می دهد ، آیا سطح ویتامین D دریافتی خود را بررسی کرده اید تا متوجه شوید چقدر به آن نیاز دارید؟!

ویتامین C مناسب برای ناباروری :

آنتی اکسیدان قوی و ویتامین C برای هر ناباروری مردان و زنان مناسب است. هدف حداقل ۲۰۰۰ میلی گرم در روز قبل از تخمک گذاری می باشد.

ویتامین c

 مصرف ویتامین c مناسب برای ناباروری زنان و مردان

– کمک اسید فولیک به بارداری:

به عنوان یک عنصر ضروری در اوایل بارداری برای جلوگیری از عوارض شناخته شده است، اما برای چند ماه قبل از حاملگی و همچنین در طول آن مفید است و کمک می کند تا تقسیم سلولی و روال تخمک گذاری انجام شود. برخی از پزشکان توصیه می کنند مصرف روزانه ۵۰۰۰ میکروگرم دریافت طبیعی در روز داشته باشید و زنان امیدوار به حاملگی باید حداقل ۲۰۰۰ میکروگرم در روز دریافت فولیک اسید داشته باشند. توجه داشته باشید که بسیاری از مردم با استفاده از فرم مصنوعی اسید فولیک مشکل دارند و با فولات یا متیل فولات حالشان بهتر است.

بهبود تولید اسپرم با مصرف روی :

برای بخش سلولی از جمله تولید اسپرم و تخمک گذاری بسیار مهم است و بهترین زمان مصرف آن هنگامی است که در ترکیب با ویتامینهای گروه B مصرف می شود.

سلنیوم برای جلوگیری از سقط جنین :

به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد و محافظت از اسپرم و تخمک کمک می کند ، برای کمک به تقسیم سلول و جلوگیری از سقط جنین، کارآمد شناخته شده است.

ویتامین های گروه B:

کمبود ویتامین B در هر فردی که به مقدار زیادی از غذاهای فرآوری شده، غلات یا قندها مصرف می کند، رایج است. بهینه سازی سطوح ویتامین ب می تواند باعث ایجاد جسم زرد در تخمدان و افزایش هورمون محرک فولیکول برای بهبود باروری شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *