1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان یبوست در بارداری با طب سنتی ایرانی

درمان یبوست در بارداری با طب سنتی ایرانی

درمان یبوست در بارداری با طب سنتی ایرانی

نیمی از خانم‌ها در دوران بارداری یبوست را تجربه می‌کنند، حتی آنهایی که قبل از بارداری دفع راحتی داشته‌اند. یکی از علل یبوست در این دوران زیاد شدن ترشح هورمون پروژسترون در بدن است که موجب شل شدن عضلات صاف بدن می‌شود. عضلات جدار روده هم از این دسته هستند و این یعنی حرکات گوارشی کندتر از قبل انجام می‌شود. علت دیگر یبوست در بارداری بزرگ شدن حجم و اندازه رحم و فشار آن بر روده‌هاست. این فشار به خصوص در اواخر بارداری که جنین بزرگ می‌شود، جلوی عبور راحت مواد دفعی را می‌گیرد و یبوست ایجاد می‌کند. علت دیگر تشدید یبوست ممکن است مصرف بعضی مکمل‌ها به ویژه آنها که مقدار آهن زیادی دارند، باشد. در این حالت می‌توانید از پزشک‌تان خواهش کنید نوع دیگری از انواع مکمل را به شما معرفی کند. تمام این علت‌ها را بگذارید کنار قطع شدن خونریزی‌های قاعدگی و عدم دفع راحت بعضی مواد زائد از بدن که می‌تواند بار بیشتری به روده‌ها برای دفع تحمیل کند. البته طب ایرانی برای حل این مشکل راه‌های ساده‌ای دارد که فقط لازم است در انجام آنها کمی جدیت و پشتکار به خرج دهید. اولویت در درمان این مشکل با تغییر سبک زندگی به خصوص نوع و آداب غذاست. 

ده فرمان طب ایرانی برای رفع یبوست

۱/ بهتر است غذایی که مصرف می‌کنید به خصوص در ابتدای بارداری از نوع غذاهای مقوی باشد که راحت هضم می‌شوند. یعنی در عین اینکه خاصیت غذایی زیاد دارند اما کم حجم هستند و زود هم هضم می‌شوند. گوشت پرندگان و جوجه از این دست غذاها هستند. بهتر است از گوشت بال و گردن پرندگان برای پخت غذا استفاده کنید به خصوص مرغ‌های چاق که چرب‌تر هستند.

۲/ دقت کنید که غذا را خوب بجوید یعنی هر لقمه را با تمرکز و توجه کافی ۳۲ بار بجوید و سپس قورت دهید. نجویدن غذا باعث عدم هضم مناسب و نرسیدن مواد مغذی لازم به بدن شده و طبیعت هوشمند بدن سعی می‌کند غذا را در روده مدت بیشتری نگه‌دارد تا بتواند مواد مورد نیازش را تامین کند و همین خود باعث یبوست می‌شود. 

۳/ روزی یک وعده سوپ چرب( بال مرغ یا پرندگان کوچک مثل کبک و بلدرچین، برنج، دال عدس، تره، گشنیز، جعفری، اسفناج، کدوسبز، زردچوبه، روغن زیتون) میل کنید. بهتر است به عنوان طعم دهنده سوپ‌تان از آلو، تمبر هندی یا آب انار شیرین استفاده کنید. 

۴/ ماءالشعیر طبی یکی از غذاهای مقوی و مفید برای رفع یبوست است. برای تهیه آن نصف استکان جو پوست کنده را با مقداری آب روی شعله گاز بجوشانید و کف آن را خالی کنید. سپس دوباره ۱۰ استکان آب به آن اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد به طوری که جوها شکفته شوند. بعد از صاف کردن و جدا کردن جوها، فقط آب جو را که همان ماءالشعیر است به تنهایی یا با ۱ قاشق عسل( برای سرد مزاجان) روزی یک تا سه بار میل کنید. با نگهداری آن در یخچال تا دو روز قابل استفاده است. 

 ۵/ علاوه بر این، خوردن شربت گلاب، شربت آب و عسل با لیمو یا زنجبیل، گلقند، آب جوشیده ناشتا، آب انار، شربت بنفشه نیز به تسهیل دفع مدفوع کمک می‌کند.

۶/ حرکت، پیاده‌روی و ورزش معتدل در طول روز می‌تواند حرکت روده‌ را تحریک کرده و به رفع یبوست کمک کند. بنابراین از بی‎‌حرکتی و خواب بیش از حد در دوران بارداری خودداری کنید. ورزش و پیاده‌روی منظم بهترین روش برای از بین بردن و پیشگیری از تجمع مواد زائد بدن است. البته به شرطی که در حد تناسب با توان فرد انجام شود و شما را دچار خستگی و بی‌حالی نکند.

۷/ گیاهان ملین مانند اسفناج، کاهو، گشنیز، مویز بدون هسته و عناب را در  برنامه غذایی خودتان بیشتر قرار دهید.

۸/ دست کم هفته‌ای دو بار حمام با آب گرم می‌تواند هم مواد زاید بدن را کم کرده و هم به دفع کمک کند.

۹/ مدفوع خود را نگه ندارید و هرگاه احساس نیاز به دستشویی رفتن داشتید، سریع برای تخلیه آن اقدام کنید. نگهداشتن مدفوع در موقعیت‌های نامناسب یکی از علل شایع ایجاد یبوست است. 

۱۰/ ‌برای رفع یبوست داروهای گیاهی ساده و ترکیبی هم وجود دارد که در صورت صلاح‌دید متخصص طب ایرانی تجویز می‌شود. یکی از ساده‌ترین آنها ترکیبی از زنجبیل و شکر یا گلقند یا خیسانده گلبرگ گل سرخ در گلاب است که ناشتا استفاده می‌شود. بهتر است اگر با تغییر سبک زندگی مشکل یبوستتان حل نشد، به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسبی برای شما تجویز کند. در طب ایرانی داروی مناسب هر فرد بسته به مزاج او متفاوت است. بنابراین بهتر است سرخود دارویی برای رفع یبوست استفاده نکنید به خصوص در دوران بارداری که هر دارویی حتی ساده‌ترینش ممکن است اثرات نامطلوبی بر جنین و بارداری بگذارد.    


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *