1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

در هفته ۲۷ جنین اندازه “کاهو” است!

در هفته ۲۷ جنین اندازه “کاهو” است!

در هفته 27 جنین اندازه "کاهو" است!

 بیا نی نی: اگر کودک در این هفته متولد شود با نگه داری او در بخش مراقبت های ویژه شانس زیادی برای زنده ماندنش وجود دارد. ریه های او هنوز در حال تکامل است اما با کمک دستگاه های پزشکی می تواند تا زمانی که ریه او تشکیل شود نفس بکشد و نوزادتان را به خانه ببرید.
جنین شما درهفته ۲۷ چه شکلی است؟
در هفته ۲۷،  قد جنین  ۳۶ سانتی متر و وزن او حدود ۸۷۵  گرم است و اگر بخواهیم جنین را برای شما شبیه سازی کنیم او الان به اندازه یک کاهو شده است کودک شما ممکن است شروع به باز کردن چشم خود کرده  و به تدریج توانایی تشخیص نور شب و روز را دارد گاهی شما سکسکه های فرزند خود و لرزه بدنش در اثر آن را حس کنید.
مغز کودک شما اکنون وارد مراحل نهایی رشد شده و جوانه های چشایی مغز او نیز از این هفته شروع به تکامل می کند و با شروع این حس او می تواند انگشتهایش را بمکد.

تجربه های جالب مادران باردار درهفته بیست و هفتم
شما اکنون در حال اتمام سه ماهه دوم و آغاز سه ماهه سوم بارداری خود بوده و از این پس وارد بخش هیجان انگیز بارداریتان می شوید. اگرعادت به خوردن مواد غذایی تند دارید این کار ممکن است موجب سکسکه فرزندتان شود، معمولا هر بار سکسکه جنین تنها چند لحظه طول کشیده و در نتیجه برای او آزاردهنده نیست پس از این لحظه ها لذت ببرید.
پس از ورود به سه ماهه سوم، شما از لحاظ جسمی و روحی زودتر خسته می شوید با رشد کودک شما سوزش معده، افزایش وزن، درد پشت، و تورم بدنتان نیز افزایش پیدا می کند. غش یا سرگیجه ، خونریزی لثه، سندرم پای بی قرار (RLS)، خارش شکم و گرفتگی بینی از دیگر علائمی است که در این هفته ممکن است با آن مواجه شوید.
همانطور که کودک رشد می کند رحم نیز رشد کرده و به سمت بالا می آید بنابراین ممکن است که شما کمی احساس تنگی نفس کنید و در واقع  رحم به ریه های شما فشار وارد می کند بنابراین از انجام کارهایی که به اکسیژن زیاد نیاز دارد باید اجتناب نمایید چرا که در این صورت اکسیژن مورد نیاز شما و کودکتان به اندازه کافی تامین نمی شود.

مراقب هایی که این هفته را برای شما لذت بخش می کند
به دلیل اینکه دوسوم افزایش وزن جنین در سه ماهه سوم است بین هفته ۲۷ تا ۳۹ به طور طبیعی هر هفته ۵۰۰ گرم وزنتان زیاد می شود اشتهای شما احتمالا زیاد شده و به انرژی بیشتری نیاز دارید به همین دلیل خوردن غذا سالم ومقوی در سلامت ،رشد و وزن گیری جنین بسیار تاثیرگذار است.
با برخی از تمرینات تنفسی یا یوگا بارداری به حفظ انعطاف پذیری، سلامت و تناسب اندام خود کمک می کنید.

تزریق آمپول حیاتی در پایان این هفته
 پس از پایان هفته ۲۷ (در آغازهفته ۲۸)،آمپول روگام در برخی مادران باردار تجویز می شود تزریق داروی روگام (ایمونوگلوبین RH) از تولید آنتی بادی علیه گلبول های RH مثبت که سیستم ایمنی آن را تولید می کند جلوگیری کرده و به این ترتیب از بیماری همولیتیکی نوزادان پیشگیری می شود.
منفی بودن  RH به این معنی است که بر روی گلبول قرمز خون شما پروتئین خاصی به نام آنتی ژن D یا فاکتورRH وجود ندارد  اگر بعد از زایمان مطمئن شدید که RH  کودک مثبت است باید مجددا یک تزریق دیگر انجام شود.

دانستن نشانه های زایمان زودرس جان شما و جنین را نجات می دهد
از این هفته به بعد ممکن است هر لحظه جنین شما چشم به جهان بگشاید به همین دلیل باید با علائم زایمان زودرس آشنایی داشته باشید.
انقباضات منظم به مدت یک ساعت ( چهار انقباض یا بیشتر در هر ۲۰ دقیقه یا وجود هشت انقباض در یک ساعت) که حتی پس از نوشیدن یک لیوان آب و استراحت کردن هم قطع نمی شوند. وجود دردهای مشابه گرفتگی شکم، احساس فشار در لگن خاصره یا زیر شکم، وجود درد مبهم در لگن یا زیر شکم، احساس ناخوشایند مانند احساس تب که قابل توضیح نیست و اگر روی شکمتان را فشار بدهید، احساس درد و آسیب دیدگی می کنید.

دیابت بارداری که شما و جنینتان را تهدید می کند
آزمایش‌ها و تست‌های لازم در این هفته را تحت نظر پزشکتان انجام دهید تا از این طریق بارداری بی‌تنش، سالم و در عین حال موفق داشته باشید، از این هفته به بعد ملاقات های شما با پزشکتان بیشتر می شود.
به احتمال زیاد اکثر شما درمورد دیابت بارداری مطالبی را شنیده اید،ممکن است شما در هفته قبل تست دیابت را انجام داده باشید و پزشکتان مجددا آن را تکرار کند یا درهفته بیست وهفتم برای نخستین بار آن را برایتان تجویز کند، در مادران باردار با ریسک خطر پایین ممکن است این تست بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام می شود، در مرحله نخست آزمایش گلوکز خون، شما شربت شیرینی را نوشیده و پس از یک ساعت قندخون شما تست می شود.

بهترین شکل خوابیدن در این هفته از بارداری
با رشد جنین، شکم شما بزرگتر شده وخوابیدن برایتان دشوار می شود در این زمان به هیچ وجه نمی‌توانید رو به شکم بخوابید زیرا وضعیت راحتی نیست.
در برخی مادران باردار استفاده از بالشت های مخصوص بارداری به راحت تر خوابیدن کمک می‌کند، همچنین در هنگام خواب از دو بالشت یکی در میان دو زانو و دیگری را در پشت کمرتان استفاده کنید بهتر است به پهلوی چپ بخوابید زیرا رگ‌های خونی عمده در سمت راست ستون فقرات شما قرار دارند و خوابیدن به پهلوی چپ به جریان آزادانه خون در این رگ‌ها کمک می‌کند.
در این هفته بسیاری از مادران با مشکل بدخوابی در شب مواجه می شوند. یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، دوش آب گرم، سیستم تهویه هوای مطبوع، لباس هایی الیاف نخی یا پنبه ای، ملحفه تمیز و بالشت های مخصوص بارداری می تواند به خوابیدن راحت شما کمک کند.

 

منبع: بیا نی نی جوان
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *