1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

دستگاه گردن رحم در بارداری و زایمان چه نقشی دارد؟

دستگاه گردن رحم در بارداری و زایمان چه نقشی دارد؟

دستگاه گردن رحم در بارداری و زایمان چه نقشی دارد؟

دهانه رحم در ناحیه لگن و در سیستم تولید مثل زنان قرار دارد. دهانه رحم شامل ماتریسی بوده که از بافت کلاژن سلولی است و با یک لایه از سلول‌ها پوشانده شده است. چهار ناحیه اصلی دهانه رحم وجود دارد:

– Ectocervix:
سلول‌های غیر مخاطی که یک سوم پایینی کانال گردن رحم را تشکیل می‌دهند.

– اندوسرویکس: 
سلول‌های مخاطی که دو سوم بالایی دهانه رحم را تشکیل می‌دهند.

– سیستم عامل خارجی: 
دهانه در بیرونی ترین قسمت قرار دارد.

– سیستم عامل داخلی:
 دهانه در داخلی ترین قسمت کانال نزدیک رحم قرار دارد

دستگاه دهانه رحم در دوران بارداری چه نقشی دارد؟

در طول چرخه قاعدگی زنان سیستم داخلی و خارجی دهانه رحم همراه با مراحل مختلف قاعدگی باز و بسته می‌شود. بسته به مرحله موقعیت دهانه رحم تغییر می‌کند. گاهی اوقات در واژن بالاتر و گاهی پایین تر حرکت می‌کند.

– تخمک گذاری:

در طول تخمک گذاری دهانه رحم بالا است و در نزدیکی واژن قرار دارد. این اجازه می دهد تا دهانه رحم راحت‌تر باز شود تا اسپرم وارد شود. ترشح مخاط دهانه رحم با تغییر محیط واژن از حالت اسیدی طبیعی به حالت قلیایی‌ اسپرم را در خود جای می‌دهد. برای اطمینان اسپرم می‌تواند به داخل دهانه رحم راه پیدا کند، مخاط نیز نازک‌تر، شفاف‌تر و چسبنده‌تر می‌شوند.

– مرحله غیر بارور:

در مرحله غیر بارور قاعدگی موقعیت گردن رحم پایین‌تر است و دستگاه گردن رحم بسته می‌شود. ترشحات واژن ضخیم‌تر و اسیدی‌تر می‌شوند تا از باکتری‌ها و سایر عوامل عفونی محافظت کنند.

 

دستگاه گوارش دهانه رحم در بارداری چه نقشی دارد؟

درست همان‌طور که قبل از بارداری رحم زن تغییر می‌کند پس از لقاح و کاشت تخمک بارور در رحم سیستم بارداری و رشد جنین در حال تغییر است و با پیشرفت حاملگی از سه ماهه دوم تا سوم جنین شروع به پایین آمدن به لگن می‌کند تا خود را برای زایمان آماده کند. نقش دهانه رحم در این مرحله این است که از کودک حمایت کند زیرا ابتدا به سمت گردن رحم هدایت می‌شود.

خودآزمایی OS گردن رحم:

می‌توانید در حین یک معاینه ساده خود سیستم عامل دهانه رحم را پیدا کنید. با قرار دادن دو انگشت تمیز در واژن دهانه رحم را در پشت کانال واژن احساس کنید. ممکن است کمک کند که با دست دیگر به ناحیه زیر شکم فشار دهید تا دهانه رحم را به مجرای واژن نزدیک کنید. در حالی که دهانه رحم مانند یک سوراخ یا تورفتگی در وسط است. اگر قصد باردار شدن دارید می‌توانید از کیفیت و موقعیت دهانه رحم و سیستم گردن رحم برای تعیین اینکه آیا وارد مرحله باروری می‌شوید استفاده کنید.

هنگام تخمک گذاری دهانه رحم باز و شل می‌شود و دهانه رحم اطراف آن بلند و نرم است و شبیه لب‌های جمع شده است.
در یک مرحله غیر بارور دهانه رحم پایین و محکم می‌شود و سیستم گردن رحم بسته می شود.

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *