1402/12/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راههای کاملا طبیعی برای رفع گرفتگی بینی در بارداری

راههای کاملا طبیعی برای رفع گرفتگی بینی در بارداری

گرفتگی بینی در بارداری

احتقان و گرفتگی بینی در بارداری و آنچه باید برای درمان بدانید

این اتفاق ممکن است شبیه گرفتن بینی در هنگام سرد شدن هوا باشد، اما این وضعیت تا حدی ناشی از تغییرات هورمونی است، که در طول بارداری اتفاق می افتد.به عنوان مثال یک سطح بالاتر از استروژن در دوران بارداری، می تواند باعث بروز التهاب در پوشش مفصل داخلی بینی شودو مخاط بیشتری را تولید می کند.شما همچنین در دوران بارداری گردش خون بیشتری دارید، که می تواند عروق خونی کوچک را درون بینی متورم کند و در نهایت منجر به گرفتگی بینی می شود.

همانطور که در این بخش از بیا نی‌نی می خوانید بیشتر از ۳۰ درصد زنان باردار مبتلا به ورم غشا مخاطی بینی می شوند و می تواند معمولا از اوایل شروع ماه دوم بارداری آغاز شود، که بعضی اوقات با پا به ماه گذاشتن خانم باردار این وضعیت بدتر می شود.گرفتگی و احتقان بینی باید پس از زایمان برطرف شود، که معمولاً در عرض دو هفته به طور کامل از بین میرود.

گرفتگی بینی در بارداری

گرفتگی بینی در بارداری نشانه چیست؟

چگونه می توانم بفهمم که این گرفتگی و احتقان ناشی از ورم غشای مخاطی بینی مربوط به بارداری می باشد، یا چیز دیگری است؟!

اگر گرفتگی بینی و آبریزش، تنها علائم شما باشد احتمالاً همان دچار ورم غشای مخاطی بینی شده اید. یعنی رینیت بارداری گرفته اید.اگر علائم دیگری مانند عطسه، سرفه، گلودرد و درد های ملایم و خستگی، تورم غدد و تب دیده شد، احتمال دارد که شما دچار سرماخوردگی یا عفونت های دیگر شده باشید و به یاد داشته باشید که عفونت های سینوسی در دوران بارداری شایع تر هستند.

اگر علائم سینوزیت مثل تب، سردرد، مخاط های سبز یا زرد رنگ، درد یا فشار صورت هنگام خم شدن به سمت جلو و غیره بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

از سوی دیگر، اگر شما دچار گرفتگی بینی و آبریزش با مخاط شدید و عطسه و خارش چشم و بینی و گلو درد و یا گوش درد شده باشید، احتمال اینکه دچار حساسیت و آلرژی شده باشید هم وجود دارد.آلرژی و حساسیت در دوران بارداری کاملا غیرقابل پیش بینی است، آنها ممکن است بهبود پیدا کنند یا حتی بدتر شوند یا ممکن است متوجه شوید که به تازگی به برخی از آلرژن ها و عوامل تحریک کننده که هرگز قبل از آن حساسیت نداشته اید،آلرژی پیدا کردید.البته در کل، شما هیچ وقت نمی توانید بگویید که چه چیزی باعث گرفتگی بینی شما شده است.

احتقان بینی در بارداری

ورم غشای مخاطی بینی یا رینیت بارداری

ممکن است که بیش از یک دلیل وجود داشته باشد ، به عنوان مثال هم از آلرژی رنج ببرید و هم از رینیت حاصل از حاملگی.

درمان رینیت ، گرفتگی بینی در بارداری یا همان ورم غشای مخاطی بینی چیست؟ و برای کاهش علائم آن چه باید کرد؟

  • مقدار زیادی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • با یک حمام گرم و یا حمام بخار این علایم را کاهش دهید. بخار تسکین دهنده است و به طور موقت گرفتگی را از بین میبرد. همچنین می توانید یک حوله یا دستمال را درون آب داغ فرو کنید و روی صورت خود بگذارید و آن را استشمام کنید. 
  • هنگام خوابیدن و یا استراحت و دراز کشیدن، سر خود را با یک بالش اضافه بالاتر بیاورید.

درمان رینیت بینی

 برای گرفتگی بینی در بارداری چه کنیم؟

  • شما می توانید قطره بینی سالین یا اسپری نمکی که در داروخانه ها موجود است را با مشورت پزشک نیز امتحان کنید. به این روش که آن را تکان دهید و چند قطره درون هر بینی بریزید و کمک می کند که مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بتوانید به راحتی نفس بکشید.
  • از یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود استفاده کنید تا میزان رطوبت در هوا را افزایش دهید.
  • از تحریکات احتمالی، مانند، دود سیگار، الکل ،رنگ و گازهای شیمیایی و هر چیز دیگری که موجب تحریک بیشتر شود، اجتناب کنید.
  • میوه ها و مواد غذایی حاوی ویتامین ث را حتما با مشورت پزشک و اطمینان از نبود مانعی برای شما در رابطه با مصرف آن در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • از وازلین استفاده کنید بینی در هنگام گرفتگی خشک می شود و احساس سوزش می کنید پس باید بینی را مرطوب نگاه دارید و برای مرطوب نگه داشتن آن از وازلین استفاده کنید.

درمان ورم غشای مخاط بینی

رفع گرفتگی بینی در بارداری با اسپری نمکی

چه داروهایی می تواند رینینت بارداری را کاهش دهد؟

به طور کلی بهتر است سعی کنید از مصرف هر گونه دارو در طول سه ماهه اول بارداری خودداری کنید زیرا این دوره زمانی است که اندام های بدن کوچولوی شما در حال تشکیل است.اما اگر گرفتگی بینی شما واقعاً عذاب آور و غیرقابل تحمل بود، از متخصص کمک بخواهید و بخواهید که داروییی را به شما معرفی کند که امن باشد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *