1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راه‌های پیشگری از انتقال ویروس HPV

راه‌های پیشگری از انتقال ویروس HPV

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که راه‌های پیشگری از انتقال ویروس HPV چیست؟

سوال : راه‌های پیشگری از انتقال ویروس HPV چیست؟

پاسخ : بیماری زگیل تناسلی از بیماری های شایعی می باشد که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. ویروس های پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی عامل ایجاد این بیماری هستند به همین سبب آنتی بیوتیک بر روی این بیماری تاثیر گذار نمی باشد و از روش هایی چون جراحی، لیزر تراپی، کرایوتراپی برای درمان استفاده می نمایند. درمان های خانگی مانند روغن درخت چای می تواند باعث بهبود درجات خفیفی این بیماری شود. استفاده از واکسن گارداسیل می تواند شما را در برابر چندین نوع ویروس اچ پی وی مقاوم سازد. بهترین راه پیشگیری از این بیماری پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی می باشد.

برای آگاهی بیشتر از راه‌های پیشگری از انتقال ویروس HPV به سراغ دکتر معصومه میراسماعیلی، متخصص زنان و زایمان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر معصومه میراسماعیلی یا دریافت نوبت از مطب دکتر معصومه میراسماعیلی کلیک کنید.

راه‌های پیشگری از انتقال ویروس HPV

راههای انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است و راه‌های انتقال آن با سایر بیماری های مقاربتی شباهت دارد؛ بااین تفاوت که هر نوع برخوردی با پوست محدوده تناسلی می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود. یعنی ویروس می‌تواند از طریق تماس با نواحی که با کاندوم پوشیده نمی‌شوند منتقل شود. موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد:

  • هرگونه رابطه جنسی واژینال، دهانی، مقعدی حفاظت‌نشده
  • عدم تعهد در رابطه و داشتن شرکای جنسی متعدد
  • رابطه جنسی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • انتقال از مادر به جنین حین عبور از کانال زایمان
  • انتقال از طریق سونوگرافی واژینال (به‌ندرت و درصورت عدم رعایت بهداشت)

جلوگیری از زگیل تناسلی

اولین کار این است که در مورد تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا همان گارداسیل با پزشک خود صحبت کنید. اکثر واکسن ها شما را از انواع ویروس های پاپیلومای انسانی محافظت می‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند. این بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی ، از جمله زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی از تماس پوستی جنسی با فرد آلوده ( رابطه واژینال، مقعدی یا دهانی) منتقل می‌شود. بنابراین، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر بیماری ‌های مقاربتی این است که با دهان یا آلت جنسی فرد تماس نداشته باشید.

اما اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند؛ پس داشتن رابطه جنسی ایمن در پیشگیری از زگیل تناسلی بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای محافظتی مانند کاندوم یا محافظ های دهانی در هنگام رابطه جنسی به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک زیادی می‌کند. همچنین اگر مشاهده کردید که فرد روی آلت جنسی یا مقعد خود زگیل دارد، از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کنید؛ چون زگیل از این راه به سرعت منتقل می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که حتی بدون وجود زگیلِ قابل مشاهده هم ویروس قابل انتقال است. پس حتماً باید از کاندوم و محافظ های دهانی استفاده کنید حتی اگر همه چیز به ظاهر خوب به نظر برسد. با اینکه هیچ آزمایشی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، می‌توانید به طور منظم آزمایشات بیماری های مقاربتی را انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

راه‌های پیشگری از انتقال ویروس HPV

چگونه می‌توان از اچ پی وی در خانم ها پیشگیری کرد؟

اگر راهکارهای زیر را انجام دهید می‌توانید احتمال ابتلا به HPV را تا حد زیادی کاهش دهید:

  • واکسن اچ پی وی را دریافت کنید. واکسن HPV به جلوگیری از ابتلا به گونه‌های عامل ایجاد زگیل یا سرطان کمک می‌کند.
  • در هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. کاندوم، محافظت کاملی در برابر HPV و سایر بیماری‌های مقاربتی ایجاد نمی‌کند، اما استفاده صحیح از آن در حین رابطه دهانی، واژینال و مقعدی می‌تواند خطر ابتلا را به میزان چشمگیری کاهش دهد.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. این توصیه بر اساس قانون احتمالات است. هرچه شریک جنسی بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری ممکن است شما را در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی قرار دهند.
  • دوش واژینال را انجام ندهید. دوش واژینال، باکتری‌ها را از واژن خارج می‌کند که این مسئله می‌تواند به ابتلا به HPV و سایر بیماری‌های مقاربتی کمک کند.

دیگر راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش یا قطع مصرف سیگار و دخانیات
  • پرهیز از رابطه جنسی با شرکای متعدد
  • استفاده از پروب‌های یکبار مصرف یا ضدعفونی‌شده در معاینات زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *