شور و شیرین/ شپزی و پخت و پز، یکی از فعالیت‌هائی است که هر روز در آشپزخانه‌ی هر خانه‌ای انجام می‌شود، اعم از این‌که تمام اعضای خانواده شاغل باشند و یا تعدادی از آن‌ها در بیرون از خانه مشغول کار باشند. آشپزی دست کم روزی یک بار در هر خانه‌ای انجام می‌شود، حتا اگر غذا از بیرون بیاورند و یا از فریزر بردارند و بخورند. به هر حال، بوی غذا در آشپزخانه می‌ماند.
زمانی که پخت و پز در آشپزخانه انجام می‌شود، عطر و بوی برخاسته از مواد غذائی سبب تحریک اشتها می‌شود. اما پس از تمام شدن پخت و پز و خوردن غذا و حتا تمیز کردن آشپزخانه، بوی حاصل از پخت و پز غذا، به این زودی از خانه و آشپزخانه نمی‌رود و تبدیل به بوی مانده و کهنه می‌شود و آزاردهنده است. حال، چه کنیم تا این بوی مانده و تهویه نشده را در فضای منزل از بین ببریم!؟
– یکی از ساده‌ترین راه‌ها، این است که یک دستگاه تهویه‌ی قوی همراه با دودکش آن در فضای آشپزخانه نصب شود. زمانی که شروع به پخت و پز می‌کنید، دستگاه را روشن سازید و حتا پس از اتمام پخت و پز نیز مدتی آن را روشن نگه دارید یا پنجره‌ی اتاق و یا آشپزخانه را باز کنید تا هوا عوض شود و هوای تازه به داخل منزل بیاید.
– چند تا دانه‌ی قهوه یا مقداری زغال در اتاقی که بوی نامطبوع و مانده دارد، قرار دهید اگر شب این کار را انجام دهید تا صبح بوی مانده و ناخوشایند از میان خواهد رفت.
قرار دادن ظرف کوچک محتوی آمونیاک در اتاق یا آشپزخانه، بوی مانده را از بین می‌برد.
– ریختن مقداری سرکه در آب در حال جوشیدن به مدت ۱۰ دقیقه، می‌تواند بوی مانده را از بین ببرد.
– ریختن مقداری دارچین یا میخک در آب و جوشاندن آن به مدت چند دقیقه در فضای آشپزخانه، سبب از بین رفتن بوی نامطبوع و مانده می‌گردد.
– ریختن مقداری جوش شیرین در ظرفی و گذاشتن آن در فضای آشپزخانه، سبب جذب بوی نامطبوع و مانده می‌شود.
– جوشاندن مقداری پوست پرتقال با آب نیز، سبب از میان رفتن بوی نامطبوع آشپزخانه می‌شود.
– سوزاندن عود یا روشن کردن شمع معطر هم، بوی نامطبوع را کاهش می‌دهد.