بیا نی نی/ تمیز کردن کابینت های آشپزخانه یکی از کارهای مهم در خانه تکانی است. در این مطلب قصد داریم روش صحیح تمیز کردن کابیت های چوبی و فلزی را به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.
 چگونه کابینت ها را تمیز کنیم ؟
پاک کردن کابینت آشپزخانه و پیدا کردن راهکار مناسبی برای آن، از دغدغه های همیشگی خیلی از زنان خانه دار بوده است.
تمیز کردن کابینت های آشپزخانه برای اکثر خانم های خانه دار کاری سخت و دشوار است. برای آماده سازی غذا در هر وعده غذایی شما به تعداد معینی ظرف نیاز دارید. یک آشپز حرفه ای باید از تمامی امکانات خود به بهترین نحو ممکن استفاده کند.

مراحل تمیز کردن کابینت آشپزخانه عبارتند از:
مرحله اول: خالی کردن کابینت ها
همه ظروف را از داخل کابینت ها خارج کرده و روی میز یا جزیره آشپزخانه قرار دهید.
هر آیتم را جداگانه دسته بندی کنید، مثلا ظروف ادویه جات در یک دسته، ظروف پخت و پز دسته دیگر و ظروف سوپرمارکت و تابه ها و پلاستیک ها و … به همین ترتیب.
ظروف خراب یا غیر قابل استفاده را دور بریزید و ظروف اضافی که دارید را به کسی که نیاز دارد ببخشید.
مواد غذایی که تاریخ انقضای آنها تمام شده است را دور بریزید.
ظروف یا وسایلی که از آنها کمتر از دو بار در ماه استفاده می کنید را در جاهای دور از دسترس قرار دهید. مثلا، ۵ کتاب آشپزی مورد علاقه تان را جدا کرده و بقیه را در مکانی دور از دسترس بگذارید.
بعد از نظم دادن به وسایل داخل کابینت ها، شروع به شستن و تمیز کردن کابینت ها کنید، حتی می توانید از این فرصت استفاده کرده و داخل کابینت هایتان را رنگ کنید.

نحوه تمیز کردن کابینت
مرحله دوم: تمیز کردن داخل کابینت ها
هنگام تمیز کردن خانه، در اکثر موارد کابینت آشپزخانه نادیده گرفته می شود. با این حال، آشپزخانه یکی از مکان هایی است که به دلیل پخت و پز در آن، خیلی زود دوده یا چربی و حتی خاک می گیرد. اگر بدانید که چگونه باید کابینت های آشپزخانه خود را تمیز کنید به راحتی و بدون درنگ این کار را انجام می دهید:
قبل ازشستن داخل کابینت ها، ابتدا آشغال های داخل آن را جارو کنید.
برای شستشوی کابینت های چوبی از سرکه و آب و یا مایع صابونی و آب استفاده کنید. درب کابینت نزدیک به اجاق گاز را بعد از هر بار پخت و پز تمیز کنید تا لکه ها مدت زیادی نمانند.
برای شستن کابینت های چوبی از ماده شوینده مخصوص چوب استفاده کنید. این محلول منحصرا برای پاک کردن چربی و لکه از روی چوب طراحی شده است. آن را روی کابینت اسپری کرده و به کمک یک دستمال مرطوب پاک کنید.
پس از تمیز کردن کابینت ها به خصوص کابینت های چوبی، از پلیش استفاده کنید تا کابینت شما برق بزند و بدرخشد. پلیش را روی یک دستمال نرم اسپری کرده و روی سطح کابینت بکشید.
در ادامه با روش تمیز کردن کابینت های چوبی و فلزی آشنا خواهید شد.

چگونه لکه های کابینت را پاک کنیم ؟
مرحله سوم: قرار دادن لوازم سر جای خود
وقتی تمام آیتم های مربوط به مراحل قبلی را انجام دادید، حالا باید لوازم را داخل کابینت ها بچینید:
وسایلی که روزانه از آن ها استفاده می کنید، داخل شلف ها، کابینت ها و کشوهای در دسترس قرار دهید.
قبل از قرار دادن ظروف و وسایل داخل کابینت ها، تعداد دفعات استفاده از آن را در نظر بگیرید. برای مثال فنجان ها و ظروفی که روزانه استفاده می شوند را در کابینتی نزدیک به ماشین ظرفشوئی و قابلمه و ماهی تابه را در کابینتی نزدیک به اجاق گاز قراردهید.
ظروف اضافی را به نحوی در کابینت ها بچینید که در مواقع لزوم مانند مهمانی ها دسترسی به آنها برایتان ساده باشد.
از دیوایدرهایی استفاده کنید تا به کمک آنها بتوانید کارد و چنگال، سینی و از این قبیل وسایل را داخل کشو یا کابینت از یکدیگر جدا کنید.
نکته: توجه داشته باشید که در اکثر موارد بزرگترین مشکل کابینت، استفاده ناکارامد از فضای آشپزخانه است. در استفاده از شلف دیواری سعی کنید به کمک دیوایدرها آن را بخش بندی کنید تا کارایی بهتری داشته باشند.
در چیدمان خود دقت داشته باشید که همه چیز به درستی در دسترس قرار گیرد و با نظم چیده شود و لازم نباشد ساعت ها بگردید تا یک وسیله یا ماده غذایی را پیدا کنید.

چیدمان صحیح وسایل داخل کابینت
تمیز کردن کابینت فلزی
اگر کابینت های خانه شما فلزی است به راحتی می توانید با کمک آب و یک پاک کننده آن ها را مثل روز اول شان کنید و برق بیاندازید. گام اول برای تمیز کردن کابینت های فلزی این است که آشغال های ریخته شده در آن ها را تمیز کنید.
برای این کار از جارو برقی با نازل مناسب استفاده کنید و دور و اطراف و داخل آن را جارو برقی بکشید. به این ترتیب اگر خرده های آشغال ریخته شده باشد به بهترین شکل تمیز می شود.
به علاوه این روش خاک و گرد و غبار را هم به خوبی پاک می کند. اگر قسمتی از کابینت زنگ زدگی دارد می توانید به کمک سیم ظرف شویی آن را پاک کنید.
در غیر این صورت در مرحله بعدی مقداری مایع ظرفشویی یا پودر لباسشویی را با آب مخلوط کنید و به کمک یک اسکاچ که چندان زبر هم نباشد روی کابینت و قسمت های مختلف را از آلودگی و چربی پاک کنید.
اگر لکه ها خیلی قوی باشند می توانید برای از بین بردن آن ها از الکل هم استفاده کنید. در مرحله بعدی یک دستمال که آغشته به آب است را روی کف های ایجاد شده بکشید. این مرحله را دو بار تکرار کنید. در آخر هم به کمک یک دستمال خشک سطح کابینت را کاملا تمیز کنید.

 

چگونه کابینت فلزی را تمیز کنیم ؟
تمیز کردن کابینت چوبی و ام دی اف
برای تمیز کردن کابینت های چوبی به اندازه انواع فلزی دست مان باز نیست و باید بیشتر رعایت آن ها را بکنیم. از طرف دیگر لکه های چربی گاهی آن قدر عمیق می شوند که پاک کردن شان سخت می شود.
در مرحله اول برای پاک کردن گرد و غبار و آشغال های ریخته شده از جاروبرقی با نازل مناسب استفاده کنید. برای تمیز کردن این کابینت ها به جای اسکاچ و سیم ظرف شویی باید از یک اسفنج نرم و مناسب استفاده کرد تا از ایجاد خش روی آن ها جلوگیری کنیم.
پاک کننده های چند منطوره و شیمیایی هم خیلی برای پاک کردن این جنس مناسب نیست. وایتکس و الکل هم به طور مستقیم اگر استفاده شوند به کابینت ها آسیب می رسانند.
اگر استفاده از آن ها برای از بین بردن لکه های چربی الزامی باشد بایستی با آب رقیق شوند و بعد مورد استفاده قرار بگیرند. دستمال نرم یا اسفنج را اغشته به مواد شوینده نظیر مایع ظرفشویی و یا کف شامپو فرش کنید و به آرامی روی سطح مورد نظر بکشید.
بعد با یک دستمال نم دار کف حاصل را پاک کرده و در مرحله آخر با دستمال خشک آن قدر پاک کنید که اثری از آن کف یا رطوبت باقی نماند. هرگز از آب زیاد برای تمیز کردن کابینت های چوبی و ام دی اف استفاده نکنید.
برای از بین بردن لکه ها اگر این محلول ها کافی نبود می توانید یک فنجان سرکه را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید و با دستمال روی لکه ها بکشید. خب یک محلول معجزه آسای دیگر هم هست که بسته به سلیقه و موجود بودن در خانه می توانید از آن استفاده کنید و آن محلول جوش شیرین و آب است.
یک نکته مهم در تمیز کاری آن ها این است که لکه ها عمر طولانی نداشته باشند. اگر به محض این که لکه چربی روی کابینت ایجاد شد برای تمیز کردن آن اقدام کنید لکه آسان تر پاک خواهد شد اما هرچه که بماند مسلما تمیز کردن آن سخت تر خواهد شد و حتی ممکن است مجبور به استفاده از موادی شویم که به سطح کابینت آسیب جدی وارد کند.
این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از آب زیاد برای تمیز کردن مدل های چوبی سبب باد کردگی آن ها خواهد شد. حتما پس از تمیز کاری سطح کابینت و داخل آن را خوب خشک کنید.
البته مرغوبیت کابینت ها هم در تمیز کاری آن ها بسیار حائز اهمیت است. کابینت های چوبی و ام دی اف ای که پایین ترین کیفیت را دارند ممکن است حتی با چند بار تمیز کاری معمولی دچار آسییب شوند. پس از همان ابتدا بودجه بیشتری برای خرید آن کنار بگذارید تا در آینده دچار دردسر تعویض نشوید.

چگونه کابینت های چوبی را تمیز کنیم ؟
روش های ساده پاک کردن لکه های چربی از کابینت ها
برای این کار نیاز به تهیه یک خمیر ساده پاک کننده دارید این خمیر ساده را به سادگی می توانید با آب، جوش شیرین و روغن گیاهی خودتان بسازید.
برای تهیه خمیر نصف پیمانه جوش شیرین و نصف پیمانه روغن کفایت می کند این میزان را می توانید با توجه به مساحت کابینت های خود بیشتر کنید، اگر احساس می کنید خمیرتان غلیظ است از آب به سبب رقیقتر شدن آن کمک بگیرید.
حال که خمیر شما آماده شده است با کمک یک مسواک نرم روی لکه های کابینت را تمیز کنید سپس با ابر و دستمال خیس آن را پاک کنید و قدرت جادویی این خمیر را در تمیز کردن سطوح چوبی خود ببینید.

نکته ها:
برای استفاده از روش ذکر شده برای کابینت های ام دی اف ابتدا روی قسمت کوچکی تست کنید و سپس باقی کابینت را با این محلول تمیز کنید.
اگر صنایع چوبی از نوع خاصی چوب یا مواد به کار رفته ساخته شده است حتما همراه دستور العملی عرضه شده اند که آن ها را با دقت دنبال کنید.
روشی دیگر که برای تمامی کابینت ها می توان به کار برد، استفاده از محلول نصف آب و نصف سرکه است که می توانید استفاده کنید و تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید.
استفاده از جوش شیرین و آب هم محلول معجزه آسا دیگری است که آن را هم با خیال راحت می توانید استفاده کنید.
لکه ها را هر چه زودتر تمیز کنید کار راحت تری برای از بین بردنشان خواهید داشت پس زمان را از دست ندهید.
بسیاری شوینده ها و سفید کننده های مختلفی را برای تمیز کردن کابینت ها پیشنهاد می دهند ولی حواستان باشد که بسیاری از مواد شوینده و تمیز کننده خیلی راحت می توانند کابینت مخصوصا نوع MDF را دچار دردسر و خرابی کنند.