بیا نی نی/ به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که فرش هایی را تازه خریداری کرده اید، ولی با هر دفعه راه رفتن روی آن فرش جابجا می شود و یا جمع می شود، یا حتی زمانی که روی زمین نشسته اید و پاهایتان را روی هم گذاشته اید و در حال استراحت هستید، فرش روی زمین سر می خورد و نمی توانید آرام باشید. در ادامه این مطلب با روش هایی برای پیشگیری از لیز خوردن فرش آشنا می شوید.
روش های پیشگیری از سر خوردن فرش
ترمز فرش یا چسب ترمز
یکی از بهترین شیوه ها برای پیشگیری از لیز خوردن فرش، استفاده از ترمزگیر یا چسب ترمز است که اغلب برای فرش پله‌ها هم استفاده می‌شود. چسب ترمز، یک قطعه لاستیکی است.

فواید چسب ترمز
– به بافت فرش صدمه ای نمی‌زند. 
– آثاری از خود روی فرش یا سرامیک به جا نمی‌گذارد.
– قابل شستشو می باشد.
– طول عمر زیادی دارد .
– ارزان قیمت است .
برای استفاده از آن توجه داشته باشید که آن را در پشت فرش و جایی که ریشه ندارد بچسبانید. چسب ترمزها را در هر چهار سمت فرش بچسبانید.


گذاشتن وسایل سنگین روی فرش
یکی از کارهایی که با استفاده از آن می‌توانید از سرخوردن فرش پیشگیری کنید، قراردادن وسایل و مبلمان سنگین روی فرش است. این کار برای جاهایی که تنها در بخشی از منزل فرش استفاده شده، مناسب است و برای خانه‌هایی که بیشتر فضایشان فرش استفاده شده، ممکن نیست.

پین‌‌های فرش
چنانچه فرش را روی موکتی که همه ی جاهایی منزل را می‌‌پوشاند، پهن می‌‌کنید؛ می‌‌توانید از پین‌‌های فرش برای محکم نگه داشتن کناره‌‌های آن استفاده کنید. پین‌‌ها به طوری هستند که فرش را بدون سوراخ شدن کف‌‌پوش، به موکت زیری محکم می‌‌کند. 

استفاده از چسب حرراتی
برای استفاده از چسب حرراتی یا تفنگی را به صورت طولی به فرش خود بزنید و میان خط های پی در پی، ۱۵ سانت فاصله بگذارید آنگاه بعد از خشک شدن فرش را پهن کنید. با پایتان آن را حرکت دهید، در صورتیکه دیدید فرش هنوز حرکت می کند، مجددا فرش را برگردانید و مقدار بیشتری از چسب حرراتی به پشت آن بزنید.
پیش از استفاده از چسب حرراتی برای فرش، حتما از جنس نخ به کار رفته در فرش ماشینی خود مطلع شوید تا حرارت چسب صدمه ای به فرش شما نزند. مثلا فرش های ابریشم مصنوعی و فرش هایی که از جنس نخ پلی استر یا  BCF هستند با چسب حرراتی صدمه  می بینند ولی این شیوه برای فرش هایی که  ۱۰۰٪ اکرولیک هستند هیچ مشکلی ندارد. 

استفاده از چسب نواری
این راه زیاد کارکرد ندارد ولی در برخی زمان ها قالیچه‌ها، پادری‌ها که لبه‌های آن کم کم  برمی‌گردد می‌توان از چسب نواری پنج سانت استفاده کرد.

استفاده از لایه های ویژه
لایه های ویژه ای مانند آستر های اسفنجی شکل یا شبکه های توری و لطیف PVC می توانند در زیر فرش قرار بگیرند و از لیز خوردن فرش پیشگیری می کنند. اندازه ی این لایه ها باید از اندازه ی فرشتان کوچک تر باشد تا از زیر فرش بیرون نزند. از این شیوه برای جلوگیری از سر خوردن فرش های آشپزخانه و همینطور در سرویس های بهداشتی استفاده می شود و برای پذیرایی ها مناسب نیستند.

پد فرش
پد ضد لغزش یا پد فرش که تفاوت آن با ترمز فرش این است  که سرتا سر پشت فرش را می پوشاند همچنین بهتر است پد دقیقا به اندازه فرش باشد. پد فرش علاوه بر جلوگیری از لغزش فرش پلی استر کاشان به نرمی و گرمای فرش می افزاید و نقش عایق صدا را نیز ایفا می نماید. پد فرش همانند ترمز فرش جنس های گوناگونی دارد که با در نظرگرفتن جنس کف انتخاب می شود. برای مثال پد فومی یا پلاستیکی مناسب سطوح سرامیکی یا سنگی است که با چسبیدن به آن از سرخوردن فرش پلی استر جلوگیری می کند. 

پهن کردن موکت زیر فرش
در برخی مواقع، با پهن کردن موکت زیر فرش ها می توانید مانع سر خوردن آن ها شوید.

دور دوزی کردن فرش
یکی دیگر از راههایی که می توانید از آن استفاده کنید، دوردوزی کردن فرش است. با انجام روش هایی مانند چرم دوزی دور فرش، می توانید به جز خاص تر کردن فرش های خود از سر خوردن آنها تا مقدار زیادی پیشگیری کنید.