قرار دادن وسایل سنگین روی فرش به مدت طولانی باعث فرورفتگی فرش می شود و الیاف روی زمین را فشرده می کند در حالی که این یک ویژگی آزار دهنده است، اما برگشت ناپذیر نیست. برای بیرون آوردن فرورفتگی فرش و حتی جلوگیری از ایجاد آن می توانید کارهایی انجام دهید اما روشی که برای بیرون آوردن فرورفتگی فرش خود بکار می برید بستگی به نوع فرش دارد.

رفع فرورفتگی فرش با الیاف مصنوعی
الیاف فرش مصنوعی متداول شامل نایلون، الفین و پلی استر است. اگر در تلاش برای از بین بردن فرورفتگی فرش یا قالیچه هستید، بهتر است نوع مواد بکار برده شده را از روی برچسب بررسی کنید. اگر یک کف چوبی زیر فرش دارید، چیزی جاذب مانند حوله یا پارچه را در زیر فرش/فرشی که در حال ترمیم هستید قرار دهید زیرا این کار باعث می شود کف زیرین تحت هیچ گونه رطوبت آسیب نبیند.

یخ راه حل مناسبی است
پس از جابجایی مبلمان، تکه های یخ را روی قسمت های فرورفته فرش قرار دهید و برای پر کردن فرورفتگی ها به اندازه مورد نیاز از یخ استفاده کنید.
تکه های یخ را حداقل چند ساعت یا یک شب روی فرورفتگی فرش قرار دهید تا تکه های یخ ذوب و آب جذب فرش شود زیرا جذب آب باعث برگشت الیاف فرش به حالت اولیه می شود.
فرش نباید خیلی مرطوب یا خشک باشد و با حوله یا پارچه آب اضافی آن را بگیرید و حوله ای را که در زیر فرش یا قالیچه قرار داده اید را بردارید و با استفاده از چیزی محکم مانند سکه یا کارد و چنگال قوی، قسمت های فرورفته فرش را با حرکت خاراندن به جلو و عقب بکشید. 
این فرایند ساده باید فرش های ماشینی را به حالت اول برگرداند با این حال ، اگر فرورفتگی فرش شما بسیار سرسخت است، این روند را تا زمانی که از نتایج راضی نیستید، تکرار کنید.

رفع فرورفتگی فرش با الیاف طبیعی
فرورفتگی های موجود در فرش هایی با الیاف طبیعی مانند پشم، سیسل، پنبه، جوت، ابریشم یا کتان بهتر است با بخار رفع شود. بنابراین، اگر فرش از الیاف طبیعی ساخته شده است، روش زیر بهترین نتایج را برای شما به همراه خواهد داشت.

از اتو کمک بگیرید
در صورت امکان ، فرش خود را بلند کرده و حوله یا پارچه ای را در زیر ناحیه ای که ترمیم می کنید قرار دهید با این کار از آسیب بخار به کفپوش جلوگیری می شود.
اتو را با حرارت کامل گرم کنید و ۴ تا ۶ اینچ بالای فرش نگه دارید و یک جریان ثابت بخار را بر روی فش آزاد کنید تا مرطوب و گرم شود.
در صورت سرسخت بودن فرورفتگی ، پارچه یا حوله ای را روی فرورفتگی قرار دهید و اتو را مستقیماًروی آن بکشید.
الیاف فرش را با استفاده از یک حوله یا رول آشپزخانه خشک کنید، سپس با انگشت یا یک جسم سخت مانند یک سکه یا کارد و چنگال ، انگشت خود را بکشید.

روشی دیگر رفع کوبیدگی فرش و موکت
الیاف فرش کوبیده شده را با انگشتان خود حرکت دهید تا جایی که ممکن است بلند شود. خواب فرش را با لبه سکه یا برس بالا و پایین کنید و یک بطری اسپری را با آب پر کرده و فرش را آنقدر اسپری کرده تا مرطوب شود سپس فرش مرطوب را با سشوار با دمای بالا خشک کنید البته باید سشوار را چند اینچ از فرش دور نگه دارید تا به الیاف آسیب نرساند.
الیاف را با انگشتان خود بالا و پایین و از هم جدا کنید تا به حالت اولیه خود بازگردند و در صورت لزوم روند را تکرار کنید. 

چگونه از فرورفتگی فرش جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از این مشکل میتوانید کارهایی را که در ادامه گفته شده است به طور منظم انجام دهید.

پد فرش استفاده کنید
 پد یا ترمزفرش با جذب وزن مبلمان و سایر وسایل سنگین در برابر فرورفتگی ها از فرش محافظت می کنند و مانع لیز خوردن فرش می شود.

مبلمان خود را مرتب جابجا کنید
 در حالی که مبلمان شما بعد از مدت کوتاهی باعث فرو رفتگی فرش می شود اما فرورفتگی دائمی نخواهد بود و فرش به سرعت دوباره به حالت اولیه خود برمی گردد.

از ضربه گیر استفاده کنید
 این ضربه گیرها در متعادل کردن وزن مبلمان شما و کاهش احتمال ایجاد فرورفتگی روی فرش بسیار موثر هستند.